חרף התנגדותם הנמרצת של התעשיינים - מיסי הארנונה ברשויות המקומיות יעלו בתוך תקופה של כשנה 4 פעמים, כפי שפורסם לראשונה ב-ynet. ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, בראשות ח"כ יעקב אשר, אישרה היום (ד') לקריאה שנייה ושלישית פה אחד את התיקון לחוק שקובע מועד מאוחר יותר לקבלת ההחלטה בדבר הטלת ארנונה כללית על ידי מועצת העירייה. זאת, בשל דחיית הבחירות לרשויות המקומיות ובשל הרצון שאת ההחלטה תקבל המועצה הנכנסת ולא זאת היוצאת.
האישור יאפשר למועצה הנכנסת לפעול לשינוי צו הארנונה בשנת 2024. הוראות אלה חלות, בשינויים המחוייבים, גם על מועצות מקומיות. בשורה התחתונה, המשמעות היא שהארנונה, שכבר עלתה בחודש ינואר השנה בשיעור של 2.7%, תעלה שוב בחודש דצמבר ובהעלאה רגילה והעלאה חריגה בחודש ינואר 2025.
1 צפייה בגלריה
ועדת הפנים והגנת הסביבה
ועדת הפנים והגנת הסביבה
ועדת הפנים והגנת הסביבה
(צילום: שלו שלום)
סעיף 276 (א) לפקודת העיריות קובע כי החלטת מועצת העירייה בדבר הטלת ארנונה כללית תתקבל לא יאוחר מיום 1 ביולי שלפני שנת הכספים שלגביה מוטלת הארנונה. בשנה שבה נערכות בחירות, בתקופה שמיום 1 במאי שלפני שנת הכספים שלגביה מוטלת הארנונה ועד 31 בינואר של שנת הכספים האמורה, תתקבל החלטת המועצה לא יאוחר מ3 חודשים מיום תחילת הכהונה של ראש העירייה. זאת כדי לאפשר את קבלת ההחלטה על ידי המועצה הנכנסת ולא זאת היוצאת.
מאחר שהבחירות לרשויות המקומיות נדחו ב-3 חודשים ל-27 בפברואר השנה, חלף המועד להחלטה לגבי צו הארנונה לשנת 2024, ולכן רשות מקומית אינה יכולה לפעול לשינוי צו הארנונה בשנת 2024 - ונדרשת לפעול בהתאם לצו של שנת 2023, בתוספת שיעור העדכון האוטומטי הקבוע בחוק.
לכן, הצעת החוק שאושרה כעת קובעת כי ברשות המקומית בה נערכו בחירות עד 31 במרץ 2024, החלטת המועצה תתקבל עד ליום 19 ביוני 2024. ברשויות בהן התקיים סיבוב שני, יידחה מועד החלטת המועצה ל-30 ביוני 2024. ברשויות מקומיות שבהן לא התקיימו בחירות - רשויות שפונו במלחמה - ונדחו למועד מאוחר יותר, נקבע כי יתאפשר למועצה היוצאת לקבל החלטה לגבי צו הארנונה לשנת 2024 עד ליום 15 באפריל 2024.
מועדים אלה משליכים גם על המועדים לקבלת החלטה של שרי הפנים והאוצר בבקשות לקבלת אישורים חריגים לתיקון צווי ארנונה ולהעלאת תעריפים. בהתאם לדרישת יו"ר הוועדה, ח"כ אשר, יתוקן חוק ההסדרים במשק המדינה ויקבע כי הזמן של השרים לקבל החלטות חריגות בדבר העלאה של תעריף הארנונה יקוצר מ-6 חודשים ל-4 חודשים מיום הגשת הבקשה לשרים.
נתנאל היימן, ראש אגף כלכלה בהתאחדות התעשיינים, אמר בישיבה כי "בזמן שמתנהל דיון על הקפאת מחירים בזמן מלחמה, אין מקום להעלות את תעריף הארנונה". יו"ר הועדה, ח"כ אשר, אמר: "אני ממליץ לשר הפנים שאם יש רכיבים בארנונה שכבר קיבלו העלאה - לא תתבצע העלאה נוספת".