1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית הדין הרבני בבאר שבע קיבל לאחרונה באופן חלקי תביעה שהגיש בחור ישיבה שהתגרש מאשתו לאחר 10 חודשים בלבד, וביקש לפטור אותו מתשלום הכתובה בת 72 אלף שקל, משום שהיא לא הייתה בתולה ולא התלבשה בצניעות. הדיינים קבעו שאין עילה לשלול מהאישה את הכתובה לגמרי, אך מאחר שנראה ששני הצדדים תרמו לפירוק הקשר, הבעל ישלם 26 אלף שקל בלבד.
בני הזוג הכירו בשידוך וחיו יחד תחת אותה קורת גג כחודש וחצי בלבד עד שהבעל עזב את הבית. בתגובה לתביעת הכתובה שהגישה נגדו האישה הוא ציין כמה סיבות להתנגדותו: הכלה לא הייתה בתולה, היא הפסיקה להתלבש בצניעות (עם חצאיות מעל הברך) ומשפחתה לקחה את כל מתנות החתונה.
האישה סיפרה שבעבר ניהלה קשר זוגי למשך כשנה, ושהדבר עלה בפגישות שקיימה עם בעלה לעתיד לפני החתונה. היא ציינה שלא אמרה לו במפורש שאינה בתולה, אך כששאל אם "היה לה מישהו", ענתה בחיוב. לדבריה, הבעל אמר "סביר להניח שחטאת", והיא ענתה: "כולנו בני אדם".
באשר לטענות על חוסר צניעות היא טענה שהשתדלה לרצות את בעלה והלכה איתו לקניות, אולם לאחר שהוא עצמו בחר את הבגדים – הם לא מצאו חן בעיניו. היא הוסיפה שכל הוצאות החתונה שולמו על ידי אביה והמתנות כלל לא כיסו את ההוצאות.
הדיין אברהם צבי גאופטמן כתב שאם אכן יקבל את גרסת הבעל, שלפיה הוטעה כשחשב שהכלה בתולה, לכאורה יש לפטור אותו מתשלום כתובה ותוספת כתובה כדברי שולחן ערוך: "כנסה בחזקת בתולה, ונמצאת בעולה, אפילו מנה אין לה". עם זאת, הבעל המשיך לחיות עם האישה, כולל יחסי אישות, גם לאחר שגילה זאת. בנסיבות אלה למעשה הוא "מחל" על כך. באשר לטענה בעניין חוסר צניעות הוא כתב שספק אם ניתן לשלול כתובה מעילה זו שכן יש צורך בעדים על כך שהבעל התרה בה.
הדיין סיכם שמצד אחד הבעל הוא שעזב את הבית, אך גם קשה להתעלם מכך שהגילוי בעניין הבתולים תרם בסופו של דבר ל"פירוק החבילה". מטענות הבעל עלה גם שהתנהלות האישה לא הייתה כמצופה מאישה הנישאת בשידוך לבחור ישיבה, הן בלבוש והן באורח החיים. לאלה מתווסף הסכסוך הכספי בעניין מתנות החתונה, שתרם אף הוא למשבר.
הוא סיכם ששני הצדדים למעשה גרמו לסיום הנישואים ולכן ראוי לפשר בתשלום הכתובה. הבעל חויב ב-26 אלף שקל, ומאחר שמדובר בתלמיד ישיבה שאינו עובד נקבע שהם ישולמו ב-40 תשלומים של 650 שקל לחודש. הדיין אהרן דרשביץ הצטרף לפסק הדין. הדיין עובדיה חפץ יעקב סבר בדעת מיעוט שעל הבעל לשלם 48 אלף שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעת: עו"ד יעקב כהן • ב"כ הנתבע: לא צוין • עו"ד מעיין סבג עוסקת בדיני משפחה • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין