1 צפייה בגלריה
גירושין
גירושין
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
בית משפט למשפחה בנצרת קיבל לאחרונה בקשה של אישה גרושה להעתקת מגוריה יחד עם שלושת ילדיה ליישוב שמעבר לקו הירוק, על אף התנגדות האב, שטען לסיכון ביטחוני ולפגיעה בהסדרי השהות שלו. השופטת ג'מילה ג'בארין כליפה קיבלה את המלצת העובדת הסוציאלית וקבעה שהמעבר שנוצר מכורח המציאות לא יפגע בילדים או בהסדרי הראייה.
בני הזוג התגרשו לפני כחמש שנים ולאחר מכן נשארה האם להתגורר עם הילדים בצפון, בעוד האב עבר למרכז הארץ ואז חזר צפונה. בהסכם הגירושים נקבע שהוא יקיים עם הילדים הסדרי שהות של יום אחד באמצע שבוע ללא לינה וכל סוף שבוע שני, אולם במהלך 2020 הגיעו הצדדים להסדר חדש שלפיו הם יתאמו בניהם את המפגשים תוך התחשבות הדדית.
בתביעה שהגישה האם ב-2021 היא ביקשה לאשר לה לעבור עם הילדים ליישוב מעבר לקו הירוק. לטענתה, בשל קריטריונים שקבע היישוב הנוכחי שבו היא חיה, היא לא יכולה להמשיך להתגורר בו בשכירות. בנוסף, היא התקבלה לעבודה בפנימייה ביישוב בשטחים. לדבריה העבודה תחייב את מגוריה במקום, והפנימייה העמידה זאת לרשותה. היא הוסיפה כי ממילא היא ההורה הדומיננטי ושני הילדים הגדולים לומדים בפנימייה, כך שהסדרי השהות עימם מתקיים רק בסופי שבוע. לבסוף טענה שאין ביישוב סכנה ביטחונית.
האב התנגד למעבר וטען שהיישוב נמצא במקום מסוכן מבחינה ביטחונית. הוא הוסיף כי רק לאחרונה עבר לגור בצפון, מה שמאפשר לילדה הקטנה ללון אצלו גם באמצע שבוע, והמעבר יפגע בהסדרי השהות שלו עם הילדים.
עו"ד אורי דון יחייאעו"ד אורי דון יחייא
עובדת סוציאלית מלשכת הרווחה הגישה תסקיר, ולקטינים מונתה אפוטרופסית לדין שהגישה דו"ח. שתיהן המליצו על המעבר. השופטת ג'בארין כליפה קיבלה את ההמלצות ואישרה את המעבר. היא הסבירה שממילא האב מקיים את הסדרי השהות רק בסופי שבוע, כך שבפועל האם היא ההורה הדומיננטי שממלאה את צורכי הילדים במרבית הזמן.
בפסק הדין נדחתה טענת האב שלפיה חזרתו לצפון תקל על זמני השהות עם הילדים. השופטת הסבירה שהוא זה שלאחר הגירושים עבר להתגורר רחוק מהילדים בגלל אינטרסים אישיים שלו, וגם חזרתו לצפון כעת נעשתה לצורכי עבודה ולא עקב רצונו לגור ליד ילדיו.
היא הוסיפה ששני הילדים הגדולים לומדים בפנימייה כך שממילא זמני השהות מתאפשרים רק בסופי שבוע. באשר לילדה הקטנה, המצב אמנם לא אופטימלי, אך הוא נוצר מכורח המציאות שכן האם נאלצת לעזוב את היישוב, והמשמעות של מניעת מעבר הקטינה עימה היא היעדרות ניכרת של האם מחייה.
השופטת הבהירה שהאם איפשרה לאב לקיים זמני שהות עם הילדים באופן ספונטני גם בביתה, וניתן יהיה להמשיך בכך גם ביישוב החדש. מעבר לכך גם לא עלתה התנגדות מצד הילדים למעבר והשופטת לא שוכנעה שהמעבר יסכן את שלומם וביטחונם של הילדים. לפיכך נקבע שהסדרי השהות יתקיימו כל סוף שבוע שני ולגבי הילדה הקטנה - אחת לשבועיים ללא שינה.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעת: עו"ד עופר באטש • ב"כ הנתבע: עו"ד אוסנת מלכה • עו"ד אורי דון יחייא עוסק בדיני משפחה • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין