1 צפייה בגלריה
מנזר סנט גבריאל
מנזר סנט גבריאל
מנזר סנט גבריאל
(צילום: shutterstock)
בית המשפט המחוזי בנצרת חייב לאחרונה את בעלי המלון "סנט גבריאל" שבעיר לפנותו תוך חודשיים בשל אי-עמידתם בתנאי הארכת השכירות שנקבעו בהסכם מול הבישופות היוונית קתולית המחזיקה במנזר שבו הוא פועל. השופטת תמר נסים שי קבעה שהם איחרו במתן ההודעה על מימוש האופציה להארכת השכירות.
ביוני 1992 נחתם בין הצדדים ההסכם להשכרת מנזר הנזירות הפרנציסקניות בנצרת למשך 30 שנה. מטרת ההסכם הייתה להקים אתר תיירות שכולל את בית המלון. ההסכם העניק לבעלי המניות במלון (המערערים) אופציה לשכור את המנזר למשך 19 שנים נוספות, ובלבד שיודיעו על כך לבעלי המנזר (הבישופות) עד לסוף דצמבר 2020. ואולם הודעה ניתנה רק ביוני 2021, באיחור של כחצי שנה, והבישופות מסרה בתגובה שהיא דוחה את ההודעה.
היא הגישה תביעה לפינוי המלון מהמנזר, ובית משפט השלום קיבל אותה. נקבע שהמערערים לא מסרו הודעת מימוש בדרך ובמסגרת הזמן שנקבעו בהסכם האופציה – ומכאן שתקופת השכירות הגיעה לסיומה.
המערערים הגישו את הערעור למחוזי בספטמבר אשתקד באמצעות עו"ד עוזי שוחט. לטענתם, מאז 2005 הם הודיעו לבישופות בעל פה, מספר רב של פעמים, על כוונתם להאריך את תקופת השכירות. מכאן שיש לראותם כמי שעמדו בחובתם על פי הסכם האופציה. מנגד טענה הבישופות באמצעות עו"ד יעקב בטש כי יש לכבד את פסיקת בית משפט השלום ולהורות על פינוי הנכס והשבתו לידיה.
השופטת נסים שי כתבה שלשון הסכם האופציה ברורה ואינה מצריכה פרשנות נרחבת. לפי ההסכם היה על המערערים להודיע על רצונם להאריך את השכירות "שנה אחת לפני תום תקופת הזיכיון הראשונה, כלומר – תום תקופת שלושים השנים".
היא דחתה את טענת המערערים שלפיה הם הודיעו לבישופות על מימוש האופציה שנים רבות טרם פקיעת תקופת השכירות. לדבריה, גרסתם לקתה בעמימות ואינה מבארת מי מסר הודעה כזו, מתי היא נמסרה ולמי. יתרה מכך, נקבע, גם בהנחה שהמערערים אכן הודיעו לבישופות ש"לא נצא מהמלון לפני שה-50 שנה ייגמרו", זה לא מעיד על גמירות דעת ברורה להתקשר בחוזה.
בתשובה לטענת המערערים שלפיה השקיעו מיליוני שקלים בשיפוץ המלון, באופן שמלמד על רצונם להמשיך ולשכור אותו מעבר לשנת 2021 על מנת לכסות את העלויות, הבהירה השופטת שהסכם האופציה נוקט דרך של מסירת הודעה, כך שלא ניתן להביא להארכת השכירות בהתנהגות. "על המערערים היה לדבוק במוסכם בקפדנות לצורך מימוש זכויותיהם", הדגישה השופטת.
בנסיבות אלה קבע הרכב השופטים פה אחד כי הנכס יפונה תוך חודשיים וכי המערערים ישלמו לבישופות הוצאות משפט בסך 15 אלף שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ הבישופות היוונית הקתולית: עו"ד יעקב בטש • ב"כ המערערים: עו"ד עוזי שוחט • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין