הבנקים בישראל גלגלו בממוצע רק כ-60% מהעלאות הריבית לפיקדונות האזרחים. כך עולה מסקירת המפקח על הבנקים בבנק ישראל למחצית הראשונה של 2022 שפורסמה היום (ד'), ממנה עולה מסקנה דומה מאוד לזו שפורסמה בחודשים האחרונים ב-ynet במסגרת המעקב אחר הריביות על הפיקדונות לאחר העלאות הריבית.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
עוד ציינו בבנק ישראל, כי "עם עליית הריבית בחודשים האחרונים, אנו צופים בתמסורת איטית יותר ונמוכה יותר ביחס לתקופות עבר של עליות ריבית, כך שנוצר פער בין ריבית הבנק המרכזי לבין הריבית על הפיקדונות".
2 צפייה בגלריה
בניין בנק ישראל ירושלים
בניין בנק ישראל ירושלים
בניין בנק ישראל בירושלים
(צילום: AFP)
יחד עם זאת, הוסיפו בבנק המרכזי כי "תופעה זו אינה מאפיינת רק את ישראל, אלא כלכלות מפותחות נוספות בהן נרשמה עלייה בריבית הבנק המרכזי ונובעת מסביבת הריבית האפסית ששררה בעולם לאורך העשור האחרון והשפעותיה על מאזני הבנקים".
כמו כן, בפיקוח על הבנקים טענו כי "היות ותמחור פיקדונות הציבור נעוץ בביקוש הבנקים לפיקדונות ומשקף את צרכי הנזילות שלהם, כמו גם בהיצע פיקדונות הציבור המושפע מהתפתחויות מאקרו-כלכלית, אותן ההתפתחויות הביאו לכך שבעת הזו התמסורת של ריבית הבנק המרכזי אל ריבית על פיקדונות הציבור הינה נמוכה. מגמה זו אף מתעצמת בימים אלו, נוכח התגברות חוסר הוודאות בשוקי ההון המביאה לצמצום מגוון חלופות ההשקעה, שמידת ההיכרות של הלקוחות אותו נמוכה מלכתחילה".
כלומר, על אף שמדובר בתופעה ידועה שמתחרשת כאשר הריבית במשק עולה, במסגרתה באופן היסטורי הבנקים מגלגלים פחות מהעלאת הריבית לפיקדונות, הפעם מדובר בתהליך איטי ומצומצם במיוחד.
למעשה, לדברי הבנק המרכזי, הריבית הממוצעת המשולמת על פיקדונות בחודש אוגוסט עמדה על כ-0.96%, שהיא כאמור 60% מהריבית הממוצעת של בנק ישראל באותו החודש שעמדה על כ-1.42%.

הריבית על פיקדונות של גופים מוסדיים עלתה יותר

עוד מוסיפים בבנק, כי בעוד הבנקים הרשו לעצמם לגלגל פחות מהעלאת הריבית לפיקדונות האזרחים, כאשר מדובר בעסקים ובגופים מוסדיים המצב היה שונה. "ניכר כי שינויים בריבית מתומסרים (גולגלו) במידה רבה יותר לריבית על פיקדונותיהם, ככל הנראה משום שמדובר בסגמנט לקוחות מתוחכם יותר בעל כושר מיקוח היות והיקף הפיקדון שלהם גדול (בפרט ביחס לפיקדון של משק בית)".
לאור זאת, בבנק המרכזי קראו לאזרחים להתמקח עם הבנקים על הריבית המוצעת להם, בין היתר באמצעות כלי ההשוואה החדש שהחלו לפרסם באתר הבנק המרכזי לאחר הביקורת הציבורית הגדולה שהייתה בנושא.
"התנהלות פיננסית נבונה של משקי הבית יכולה להגדיל את כוח המיקוח שלהם ובכך לשפר את הריבית על פיקדונותיהם. לשם כך, חשוב כי משקי הבית ישכילו לבחון את מוצרי הפיקדונות השונים הקיימים במשק ואת מידה ההתאמה של אלו לצרכיהם וכן לבצע תימחור של אותם המוצרים בין הבנקים השונים", ציינו בבנק המרכזי.

רווחיות הבנקים זינקה בצל העלאות הריבית

בתוך כך, בדוח המסכם למחצית הראשונה של השנה ציינו בבנק ישראל כי "עליית הריבית והאינפלציה מטיבה עם הבנקים בטווח הקצר, נוכח עלייה בהכנסות הריבית ועלולה להשפיע עליהם לרעה בהמשך בשל חשש לירידה באיכות האשראי נוכח פגיעה ביכולת הלווים להמשיך ולעמוד בהחזרי הלוואותיהם".
2 צפייה בגלריה
בנק הפועלים, לאומי, הבינלאומי ודיסקונט
בנק הפועלים, לאומי, הבינלאומי ודיסקונט
בנק הפועלים, לאומי, הבינלאומי ודיסקונט
(צילום: רויטרס, עמית שעל)
מהדוח עולה כי הרווח הנקי של כלל מערכת הבנקאית עמד על כ-11.2 מיליארד שקל במחצית הראשונה של השנה - גידול של כ-15% בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. הכנסות הריבית זינקו בכ-30% והסתכמו בכ-29.2 מיליארד שקל ביוני האחרון לעומת 22.5 מיליארד שקל ביוני אשתקד.
עוד לדברי הבנק המרכזי, תרומת הריבית והאינפלציה תורגמה לתשואה להון גבוהה במיוחד שרשמה המערכת הבנקאית במחצית הראשונה של השנה ושעמדה על 15.8% - הגבוהה ביותר מאז שנת 2006.
"העלייה נובעת בעיקרה מגידול בהכנסות הריבית נטו, אשר הושפעו הן מעליית מדד המחירים לצרכן ומעליית ריבית בנק ישראל ברביע השני לשנת 2022 והן מהמשך הגידול המואץ בפעילות האשראי של מערכת הבנקאות", נכתב בדוח.