בעקבות בקשה לתביעה ייצוגית: חברת מטא (פייסבוק לשעבר) תשלם חמישה מיליון שקל לקרן לתובענות ייצוגיות, לאחר שנטען כי שיתפה מידע על משתמשי פייסבוק המתגוררים בישראל עם צדדים שלישיים, חברות מסחריות, ללא הסכמה.
הפיצוי שתשלם מטא מגיע במסגרת הסדר פשרה שהוגש לבית המשפט המחוזי בתל אביב החודש, בעקבות בקשה לאישור תביעה ייצוגית שהוגשה בשנת 2018 נגדה בגין פגיעה בפרטיות המשתמשים. מנגד, מטא טענה כי יש לסלק את בקשת האישור על הסף או לדחות אותה. במטא טענו כי משתמשי פייסבוק הסכימו להעברת המידע - הן מפורשות בהתאם לתנאים ולמסמכי המדיניות להם הם הסכימו, והן במשתמע, כאשר משתמשים בחרו באופן וולנטרי לעשות שימוש בשירותי פייסבוק ובחוויות פייסבוק, במכשירים, פלטפורמות או מוצרים של חברות אחרות. בנוסף אישרו החברות כי נכון למועד הגשת התשובה, לא נותרו למטא שותפויות אינטגרציה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
פייסבוק
פייסבוק
פייסבוק
(צילום: shutterstock)
בסופו של יום הצדדים פנו להליך גישור אצל השופטת בדימוס הילה גרסטל והגיעו לפשרה שלא מהווה הודאה בכל טענה. הוסכם כי הקבוצה עליה יחול הסכם הפשרה כוללת את כל משתמשי פייסבוק המתגוררים בישראל שנתוניהם או פרטיהם שותפו על ידי מטא עם צד שלישי כלשהו, לרבות ספקי שירותים ועוד, במהלך תקופה שתחילתה ביוני 2011.
כאמור, על פי הסדר הפשרה, שטרם אושר על ידי בית המשפט המחוזי בתל אביב, מטא הסכימה לשלם סכום כולל של 5 מיליון שקל לקרן לתובענות ייצוגיות מבלי להודות בכל טענה. הסדר הפשרה כולל המלצה משותפת של הצדדים בדבר גמול ושכר טירחה באופן שהמבקש יקבל סכום של 351 אלף שקל (כולל מע"מ) כגמול על מאמציו בקשר עם התובענה ובאי כוחו יקבלו סכום של 1.17 מיליון שקל כולל מע"מ. כאמור, בית משפט טרם אישר את הסדר הפשרה. את המבקש מייצגים עוה"ד רוברט אפשטיין, תומר ברם ואייל גולדנברג.
לאחרונה, בתיק אחר הושג הסדר פשרה על פיו חברת מטא תשלם 4 מיליון שקל לקרן לתובענות ייצוגיות והסכום יסייע בקידום פעילויות הקשורות לפרטיות. הסדר הפשרה המוצע הושג בתיק זה במסגרת בקשה לאישור תביעה ייצוגית שהוגשה עוד בשנת 2014 על ידי מבקש אחר. בקשת האישור השיגה על פרקטיקות של מטא בקשר להודעות פייסבוק פרטיות. המבקש טען בין היתר כי הרשת החברתית הפעילה בעבר מנגנון ניטור להודעות פרטיות ועשתה בהן שימוש פסול. בין השאר נטען כי פייסבוק שיתפה בעבר את המידע והקישורים מההודעות הפרטיות עם גורמים שלישיים. מנגד, טענה פייסבוק כי יש לסלק את בקשת האישור על הסף. עוד טענה כי לא ניטרה ולא קראה את ההודעות הפרטיות של משתמשיה.