בית משפט השלום בכפר סבא קיבל לאחרונה באופן חלקי תביעת רשלנות רפואית שהגיש נער שנפצע בידו משברי זכוכית נגד חברה המפעילה מרפאות לטיפול רפואי מיידי, ולא הופנה למומחה. לימים התברר שהחתך גרם לפגיעה בעצב, והשופטת רחל קרלינסקי קבעה שהוא יפוצה על ידי חברת טר"ם - שעליה הוטלה 20% מהאחריות - בכ-116 אלף שקל.
התובע, יליד 1997, נפל במרץ 2012 על חלון זכוכית בביתו ונפגע מהשברים. אחותו הגיעה אליו מהחדר הסמוך והוא פנה עימה במהירות לקופת חולים ומשם הופנה לטר"ם. לטענתו, הרופא תפר את הפצע תחת הרדמה באמצעות חמישה תפרים ושיחרר אותו לביתו ללא הוראות נוספות.
לאחר כמה חודשים, כשהמשיך לסבול מכאבים ותחושת נימול באצבעות, פנה הנער לקופת חולים, נבדק והופנה מיד לבדיקת EMG שהעלתה צורך בניתוח דחוף. בניתוח שבוצע בבית החולים הדסה בירושלים התגלה שעצב המדיאנוס בכף יד ימין היה קרוע לגמרי ובוצעה הטריית קצוות העצב ותיקון הקרע על ידי השתלת עצב מהזרוע.
בתביעה טען הנער שהרופא בטר"ם התרשל כשלא ביצע בדיקה לבחינת פגיעה עצבית בכף היד ולא הפנה אותו לטיפול של אורתופד. לדבריו, אלמלא רשלנותו של הרופא, הוא לא היה נדרש לניתוח של השתלת עצב ונכותו הייתה נמוכה יותר אם היה מנותח בסמוך למועד הפגיעה.
טר"ם טענה מנגד כי הרופא מטעמה פעל באופן מקצועי ובסיום הטיפול הנחה את הנער להגיע למחרת לקופת חולים. לדבריה, התובע בכל מקרה היה נותר עם נכות עקב פציעתו, ללא קשר למעשה או מחדל כלשהו של הרופא.
עו"ד ירון מויאלעו"ד ירון מויאלאבי נועה
השופטת רחל קרלינסקי קיבלה את גרסת טר"ם שלפיה הרופא הפנה את הנער לקופת חולים. עם זאת, קבעה, הרופא סטה מנורמת התנהגות מקובלת במתן הפניה כללית שאינה מפורטת דיה, ולא הנחה את התובע להיבדק על ידי אורתופד.
בפסק הדין הודגש כי הוכח שהרופא היה מיודע לחלון ההזדמנויות של שלושה שבועות לטיפול במקרה של פגיעה עצבית. הוא הודה בעדותו כי הפנה את הנער לקופת חולים מתוך כוונה שייבדק על ידי אורתופד, אך יישום הכוונה היה כושל.
בהתאם לחוות דעת מטעם מומחית בית המשפט קבעה השופטת כי תפירה מוקדמת של העצב הייתה מיטיבה את מצבו של הנער, כך שהוא לא היה נזקק להשתלה על כל השלכותיה. היא הוסיפה שלטר"ם הייתה תרומה של 20% לשיהוי של הנער להגיע לאורתופד. עם זאת, הוסיפה, גם לתובע אשם תורם של 30% מאחר שלא דרש לראות מומחה אף שסבל מכאבים והעדר תחושה, אלא רק לאחר שמצבו החמיר מאוד.
בסופו של דבר היא העמידה את נזקיו על סך של 670 אלף שקל. בהתאם להיקף האחריות שנקבע ותוך הפחתת אשם תורם חויבה טר"ם בפיצוי של 93,800 שקל בתוספת הוצאות ושכר טרחת עו"ד בסך 22 אלף שקל.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין • עו"ד ירון מויאל עוסק ברשלנות רפואית • הכותב לא ייצג בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין