האם רשת הסופרמרקטים אושר עד גובה באחד מסניפיה הגדולים בירושלים 18% מע"מ במקום 17% בניגוד לחוק? כמה שזה נשמע מוזר ולא הגיוני שרשת מרכולים בסדר גודל כזה תעשה דבר כזה, לפחות לקוח החברה, בסניף תלפיות בירושלים, טוען שכך הם פני הדברים והגיש בנושא בקשה לאישור תביעה ייצוגית נגד הרשת. במסגרת התביעה שהוגשה באחרונה לבית המשפט המחוזי בתל אביב, הוצגו מספר חשבוניות שעל פניו נראה כי שסניף תלפיות ברשת אכן גבה 18% מע"מ.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
התובע, עו"ד יוסי זרבי מירושלים ופרקליטו, עו"ד ניר סמוגורה, טוענים בבקשה לאישור התביעה הייצוגית כי התביעה שלהם, בכ-90 מיליון שקל, מוגשת בשם כל לקוחות סניף תלפיות בשבע השנים האחרונות שנגבה מהם מע"מ של 18%. נטען כי בקבלות המונפקות בחנות לא מצוין שיעור המע"מ הנגבה באחוזים, אבל כשמחשבים את גובה המע"מ מגיעים ל-18%.
1 צפייה בגלריה
ציבור הקונים בבני ברק
ציבור הקונים בבני ברק
סניף של אושר עד בבני ברק
(צילום: מוטי קמחי)
"במבט ראשון קשה להאמין לכך הואיל ומדובר בעניין כל כך בסיסי וכל כך פשוט אשר חיי המסחר מורגלים בו, אבל סניף המשיבה בתלפיות שבירושלים, מחייב את לקוחותיו, בשיערו של 1% נוסף מכל עסקה, מעבר למותר על פי דין ובכך מפיק רווחים ומתעשר על חשבון הלקוחות, בחוסר תום לב ושלא כדין", נכתב בבקשה.
בבקשה לתביעה אף נטען, כי בסניף תלפיות מסתירים ומטשטשים את הגבייה הבלתי חוקית על ידי כך שבקבלה לא נוהגים לציין את שיעור המע"מ הנגבה באחוזים ואף לא את הסכום בשקלים. כלומר, אין כל הפרשה בקבלה בין סכומי המוצרים שנרכשו לבין סכום המע"מ שנגבה עבורם.
לטענת התובע, גם כאשר לקוח מבקש חשבונית מס והסניף מציג כחוק הפרדה בין הסכום של מחיר המוצר לסכום המע"מ היא אינה מציגה באחוזים את שיעור המע"מ הנגבה. רק לקוח שיתעמק בחשבונית ויערוך חישוב של הסכומים יגלה להפתעתו, כי שיעור המע"מ שנגבה ממנו הוא 18% ולא 17% כקבוע בחוק.
זרבי בדק את מחצית מסניפי "אושר עד" בארץ והגיע למסקנה כי גביית היתר של מע"מ נעשית רק בסניף תלפיות, אך התופעה של אי-ציון שיעור המע"מ באחוזים הינו מחדל גורף בכל סניפי "אושר עד" שבדק.
זרבי מבקש מבית המשפט לחייב את "אושר עד" להחזיר לו ולכל לקוחות הסניף את סכום היתר שנגבה מהם ולפצות אותם בגין הטעייה וגרימת נזקים נוספים עקב כעס ותסכול ועגמת נפש.
השופטת, עידית ברקוביץ, קבעה כי אושר עד תגיש תשובה לבקשה בתוך 90 יום. התיק נקבע לקדם משפט לתחילת מאי.
תגובת אושר עד: "יודגש כי בשום שלב לא ניזוק אף לקוח הרשת אפילו לא באגורה אחת. מדובר בתביעת סרק ואין לנו ספק כי הדבר יובהר בבית המשפט".