ההכנסות צמחו אבל הרווח ירד: הכנסות סלקום צמחו ברבעון השני של השנה ב-17.3% לכמיליארד שקל, וזאת בזכות עלייה של 20% בהכנסות משירותי סלולר שהסתכמו בכ-461 מיליון שקל, צמיחה שהושגה בין היתר בעקבות איחוד גולן טלקום.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
מנגד, רשמה סלקום ירידה בהכנסות ממכירת שירותי תקשורת נייחת בשיעור של 10%. אלה הסתכמו בכ-305 מיליון שקל. סלקום הצליחה להגדיל את מצבת מנויי האינטרנט שלה ב-5% לעומת הרבעון המקביל אשתקד לכ-296 אלף, אך מספרם ירד בכאלף מנויים לעומת הרבעון הראשון של השנה. מספר מנויי הטלוויזיה של החברה גדל ב-2% לעומת הרבעון המקביל לכ-250 אלף משקי בית, אך גם כאן בהשוואה לרבעון הראשון של השנה חלה ירידה של 2%, מה שמעיד על סטגנציה מסוימת בשוק הטלוויזיה, ביחד עם נתוני yes שפורסמו גם הם הבוקר.
2 צפייה בגלריה
סניף סלקום במודיעין
סניף סלקום במודיעין
סניף סלקום במודיעין
(צילום: רונן כרם)
שי אמסלם, סמנכ"ל הכספים של החברה, ציין בין הסיבות לשחיקה בכמות המנויים של סלקום, את המשבר התקשורתי שחוותה במאי האחרון, עם הקריאות לחרם נגד החברה מצד ארגונים ימניים, אחרי שהחברה קיימה אירוע בקריאה לדו-קיום לעובדים, בזמן המהומות במגזר הערבי במדינה. אמסלם ציין כי ביוני ויולי נרשמה התאוששות מסוימת.
2 צפייה בגלריה
האירוע שהוביל למשבר תקשורתי
האירוע שהוביל למשבר תקשורתי
האירוע שהוביל למשבר תקשורתי
בתוך כך, יש לציין גם את תקלת הענק בסלקום שהתרחשה לפני כשבועיים, כאשר לא ניתן היה לצפות בערוצי הטלוויזיה בשירות במשך שש שעות.
סלקום רשמה ברבעון השני הכנסות של 15 מיליון שקל מפריסת תשתיות עבור מיזם הסיבים IBC, הכנסות שצפויות לרדת במהלך הרבעונים הבאים אחרי כניסת HOT כשותפה למיזם.
סלקום רשמה רווח תפעולי של 33 מיליון שקל בהשוואה להפסד של 22 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד. הרווח התפעולי התזרימי (EBITDA) גדל ב-34% לכ-297 מיליון שקל. בשורה התחתונה רשמה כאמור החברה הפסד של 14 מיליון שקל בהשוואה להפסד של 46 מיליון שקל ברבעון המקביל אשתקד ורווח נקי של 7 מיליון שקל ברבעון הראשון של השנה.

הפסד בתביעה ייצוגית גרר את החברה להפסד

סלקום הייתה רושמת ברבעון השני רווח, לולא התביעה הייצוגית בה הפסידה. הפרשה חד פעמית של 32 מיליון שקל כתוצאה מהפסד בתביעה ייצוגית שהוגשה נגדה, גררה את חברת התקשורת סלקום להפסד של 14 מיליון שקל ברבעון השני של השנה. ההפסד העיב על הצמיחה ברוב הפרמטרים התפעוליים של החברה.
מדובר בתביעה מחודש דצמבר 2014 בטענה שהחברה גבתה מלקוחותיה תשלום עבור מחזור חיוב חודשי מלא, גם אם התנתקו במלהכו ולא בסופו. החברה נדרשה לשלם 32 מיליון שקל, כולל גמול לתובע ושכר טרחה. בסלקום הודיעו כי יערערו על הפסיקה.
במדדים התפעוליים סלקום רשמה עלייה של 2% בהכנסה החודשית הממוצעת למנוי סלולר וזו הסתכמה בכ-47.7 שקל, בדומה לעלייה שרשמה הבוקר המתחרה פלאפון. הנתונים האלה עשויים להעיד על בלימה של שחיקת המחירים שנמשכת מאז רפורמת כחלון ב-2012. כן סייעו להכנסות חזרתם החלקית של ההכנסות משירותי נדידה, עם ההתאוששות ממשבר הקורונה.
מנכ"ל סלקום, אבי גבאי, התייחס לדוחות ואמר כי "סלקום ממשיכה במגמת השיפור גם ברבעון הנוכחי. השיפור נובע מהפעולות שעשינו ומיישום האסטרטגייה של מיקוד בלקוחות שלנו הן בהיבט איכות השירות והן בהוגנות ובפשטות". גבאי ציין כי נכון להיום כ-113 אלף משקי בית מחוברים לרשת הסיבים האופטיים דרך החברה, ששותפה במיזם הסיבים IBC ביחד עם HOT, תש"י וחברת החשמל.