בתחילת החודש התייקרו מוצרי החלב בפיקוח ב-8.28%, בהתאם לצו שנחתם על ידי שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר החקלאות אבי דיכטר, זאת אחרי שברגע האחרון הממשלה החליטה לפרוס את ההתייקרות המתוכננת של 16% תמורת פיצוי למחלבות. עם זאת, הסיכום היה שהמחיר יעלה מיידית ב-9.28% - ולא ב-8.28%, ולצורך כך סוכם שייחתם צו חדש עד סוף החודש הנוכחי, ואם לא ייחתם צו שכזה, ב-1 ביוני שיעור ההתייקרות יעמוד על 16% ולא תתבצע פריסה.
על הצו חייבים להיות חתומים כאמור סמוטריץ' ודיכטר יחד, אלא שבגלל כיפופי ידיים בנושא סעיפים בתקציב משרד החקלאות, נמנע בנתיים שר החקלאות מחתימה על הצו, ומכיוון שהוא יודע ששר האוצר יעשה הכל להימנע מעלייה של 16%, הוא מנסה למנף את הסיטואציה ולשפר תנאים לחקלאים.
בענף החלב מאמינים כי עד סוף החודש יסיימו סמוטריץ' ודיכטר את ההתכתשויות בינהם על סעיפי התקציב של המשרד, הצו ייחתם, ואז יעלו המחירים לפי התייקרות של 9.28%, אבל בינתיים האיום להעלאה של 16% בהשוואה למחירים לפני מאי עדיין קיים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
מוצרי חלב בפיקוח. המחירים עדיין לא השתנו הבוקר
מוצרי חלב בפיקוח. המחירים עדיין לא השתנו הבוקר
מוצרי חלב בפיקוח. המחירים עדיין לא השתנו הבוקר

כאמור, לפי הסיכום המחיר היה אמור לעלות ב-9.28% מיידית, אך עד עכשיו נרשמה עלייה של 8.28%, כך שלדוגמא מחיר ליטר חלב בקרטון 3% עומד כרגע בסופרים על 6.75 שקלים, אך בשבוע הבא הוא יעלה ל-6.81 שקלים (אלא אם לא ייחתם הצו החש ואז הוא יעלה למעל 7 שקלים).
לפי הסיכום, עליית מחיר נוספת של 3.1% תתבצע במאי 2024, עוד עלייה של 3.1% במאי 2025 והעלאה נוספת של 3.1% במאי 2026. כל זאת תמורת פיצוי למחלבות, כך שלמעשה הממשלה מגלגלת את החוב למחלבות להמשך ובסך הכל מגדילה את ההתייקרות המתוכננת.
נזכיר כי לאחר שהממשלה החליטה ברגע האחרון לפרוס את התייקרות מוצרי החלב שבפיקוח, תנובה, שטראוס, טרה ומחלבות גד הודיעו גם על התייקרות של מוצרי החלב הלא מפוקחים ופתחו גל בלתי פוסק של התייקרויות בכל חברות המזון כמעט.