12 חודשי מאסר בפועל לצד מאסר על תנאי וקנס – אלה העונשים שגזר לאחרונה בית משפט השלום בראשון לציון על דירקטור ובעל מניות בחברת מתכות שהעלים כ-1.9 מיליון מיליון שקל מס. השופטת שירלי דקל נוה נימקה את העונש הקל יחסית בנסיבות חייו הייחודיות של הנאשם.
הנאשמים בתיק הם חברה שתחום עיסוקה הוא מסחר סיטוני במתכות ובעפרות מתכת והדירקטור שלה. כתב האישום המתוקן שבו הורשעו כחלק מהסדר טיעון ייחס להם 55 עבירות לפי חוק מע"מ, שבמסגרתו הודו כי ניכו שלא כדין בדיווחים התקופתיים שהוגשו על ידי החברה מס תשומות מבלי שהיה להם לגביו מסמך מתאים, זאת במטרה להתחמק מתשלום מס.
1 צפייה בגלריה
אסיר בבית כלא
אסיר בבית כלא
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
הסכום הכולל של 55 חשבוניות המס שנוכו באופן פסול הגיע לכדי 13 מיליון שקל, כאשר המס הנובע ממנו הוא כ-1.9 מיליון שקל. העלמת המס בוצעה לאורך כחצי שנה באמצע 2018.
בשלב הטיעונים לעונש עתרה המדינה באמצעות עו"ד תומר מזרחי לגזור על הדירקטור שנה וחצי מאחורי סורג ובריח לצד עונשים נלווים. לטענתה במעשיו הוא פגע משמעותית בקופת המדינה ובערך השוויון בנשיאת נטל המס, ומשכך יש מקום להחמיר בעונשו.
מנגד טען הסנגור עו"ד אלי סרור כי לקוחו לא פעל מתוך בצע כסף והוא אף דאג להשיב את המס שהועלם. בתוך כך טענה ההגנה שנסיבות חייו המורכבות לצד תרומתו הרבה לבני משפחתו ולחברה בכללותה, מצדיקות להסתפק בהענשתו בעבודות שירות בלבד.
השופטת דקל נוה כתבה ש"הנאשם פעל בעקביות ובשיטתיות" על מנת לנכות באופן פסול "מס תשומות בסך כולל של כ-1.9 מיליון שקל, ב-55 חשבוניות, כדי להתחמק או להשתמט מתשלום מס. כתוצאה ממעשיו של הנאשם, נגרע מהקופה הציבורית סכום זה".
היא ציינה שבמקרה רגיל היה מקום לקבל את עמדת המדינה ולגזור עליו לפחות שנה וחצי מאסר, אלא שכאן המחדל הוסר במלואו ולכן מוצדק להפחית מהעונש האמור. בנוסף, הנאשם נעדר עבר פלילי ואף הודה בשמו ובשם החברה תוך לקיחת אחריות על מעשיו, באופן שהביא לחסכון בזמנו היקר של בית המשפט.
בפסק הדין נקבע שגם נסיבות שאינן קשורות לביצוע העבירה, אלא לחייו האישיים, מצדיקות לפעול בכיוון הפחתת העונש. כך, מדובר בגבר בשנות ה-50 לחייו הנשוי בשנית והביא לעולם 12 ילדים שרובם קטינים הסמוכים על שולחנו. יתרה מכך, מאז 2021 נורו למוות ארבעה בני משפחה שלו, בהם אחיינו וגיסו.
עוד נזקפו לטובת הנאשם מעשיו למען דו-קיום בין ערבים ויהודים, תרומתו לישיבת בית חב"ד ולשיפוץ מסגד בלוד. בנסיבות אלה קבעה השופטת שחרף העלמת המס הניכרת תוטל עליו שנת מאסר אחת בלבד לצד תשעת חודשי מאסר על תנאי וכן קנס בגובה 25 אלף שקל או 50 ימי מאסר תמורתו. על החברה היא גזרה קנס של 50 אלף שקל.
"מדובר בתיק שהתחיל ב-45 מיליון שקל העלמת הכנסות ולאחר מאמצים רבים הצלנו להקטין את גובה העבירה ל-13 מיליון, וזה מה שאיפשר לסיים את ההליך במאסר של 12 חודשים בלבד", אמר הסנגור.
• לקריאת גזר הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המדינה: עו"ד תומר מזרחי • ב"כ הנאשם: עו"ד אלי סרור • ynet הוא שותף באתר פסקדין