תחילתו של כדור שלג? יומיים לאחר קריסתו של בנק סיליקון ואלי (SVB), הרגולטורים בארצות הברית הודיעו אמש (ראשון) כי השתלטו גם על הפיקדונות של בנק סיגניצ'ר מניו יורק. כמו כן, גורמים רשמיים אמרו כי ההנהלה הבכירה בשני הבנקים הודחה מתפקידה. בחמשת הימים האחרונים נפלה מניית סיגניצ'ר ב-40 אחוז. בינתיים, ממשל ביידן הודיע כי לקוחות בנק סיליקון ואלי יקבלו חזרה גישה לכל כספם שהופקד בבנק.
"אנחנו נוקטים בפעולה דומה לצמצום סיכונים", מסרו ממשרד האוצר האמריקני, הבנק המרכזי של ארה"ב (הפדרל ריזרב) והתאגיד הפדרלי בארה"ב לביטוח פיקדונות (FDIC) על סגירת הבנק הנוסף. עוד נמסר כי ההפקדות יישמרו ו"את ההפסדים לא יישאו משלמי המיסים". כדי לעשות זאת, ה-FDIC הקים אתמול בנק "מגשר" שיאפשר ללקוחות סיגניצ'ר גישה לכסף שלהם. המפקידים והלווים של סיגניצ'ר יהפכו באופן אוטומטי ללקוחות של הבנק המגשר, נמסר מה-FDIC. עם זאת, גורמים רשמיים אמרו אתמול כי בעלי המניות של בנק סיגניצ'ר ובנק סיליקון ואלי לא יהיו מוגנים.
3 צפייה בגלריה
אדם עומד מחוץ ל-signature bank
אדם עומד מחוץ ל-signature bank
הכניסה לסיגניצ'ר בנק, אתמול
(צילום: רויטרס)
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
3 צפייה בגלריה
סיליקון ואלי בנק SVB
סיליקון ואלי בנק SVB
סיליקון ואלי בנק
(צילום: REUTERS/Nathan Frandino)
קריסת סיגניצ'ר אירעה לאחר שלקוחות רבים מיהרו להוציא את פיקדונותיהם מהבנק, ככל הנראה עקב קריסת בנק סיליקון ואלי. סיגניצ'ר הוא אחד הבנקים המרכזיים בתעשיית מטבעות הקריפטו. נכון לסוף דצמבר היו לו נכסים בשווי כולל של 110 מיליארד דולר ו-88 מיליארד דולר בהפקדות. הוא הוקם על ידי בנק הפועלים בשנת 2001. הוא החל כבנק בעיקר ליהודים עשירים בניו יורק, אבל ב-2005 הפועלים מכר את כל אחזקותיו בו.
במשך שש שנים ברצף, עד 2016, היה סיגניצ'ר בעשירייה הראשונה של דירוג הבנקים של פורבס, וב-2015 אף דורג במקום הראשון ברשימה. באותה שנה הוא גם כונה "הבנק המצליח ביותר בניו יורק". בנק סיגניצ'ר העסיק יותר מ-1,800 עובדים בארצות הברית וב-2021 עוד רשם רווח שהתקרב למיליארד דולר. לבנק היה קשר ארוך שנים עם נשיא ארצות הברית לשעבר דונאלד טראמפ ומשפחתו, ומימון לכמה ממיזמי מהמשפחה הגיע ממנו. עם זאת, הבנק ניתק כל קשר עם טראמפ לאחר המהומות בקפיטול ב-2021.
בנק סיליקון ואלי, שנסגר ביום שישי, היה הבנק הגדול ביותר שנסגר בהתערבות הרגולטור מאז המשבר הפיננסי ב-2008 - והשני בגודלו שקרס אי פעם. ממשל ביידן, כאמור, החליט להשיב את כספם של הלקוחות, כדי להחזיר את האמון במערכת הבנקאית האמריקנית ולמנוע קריסה רחבה יותר של בנקים בסדר גודל דומה.
SVB נוסד בשנת 1982 על ידי ביל ביגרסטף ורוברט מדאריס, אשר לפי הסיפור (שמצוין גם באתר הבנק עצמו) הגו את הרעיון העסקי במהלך משחק פוקר. המטרה המרכזית: להעניק שירותים פיננסיים לסטארטאפים ולחברות טכנולוגיה, בדגש על מתן הלוואות, פיקדונות ושירותים בנקאיים נוספים. לפי נתוני הפדרל ריזרב, נכון לשנת 2021, SVB היה הבנק הגדול ביותר בכל הקשור לפיקדונות בעמק הסיליקון. כיום יש לבנק סניפים גם בקנדה, בבריטניה, בסין, בישראל, בגרמניה, בהודו, בשוודיה ובדנמרק.
בחודשים האחרונים, בצל עליות הריבית החדות בארה"ב, הנפילה הקשה בשווקי ההון בשנה שעברה ובענף ההייטק בפרט, הבנק ספג מכה קשה כאשר תיק האג"חים שלו ספג הפסדים משמעותיים ולקוחות מהענף, אשר גייסו פחות כסף, הפקידו פחות לחשבונותיהם בבנק ואף משכו כספים רבים.
3 צפייה בגלריה
סיליקון ואלי בנק SVB
סיליקון ואלי בנק SVB
סיליקון ואלי בנק SVB
(צילום: REUTERS/Jeffrey Dastin)
ומה עם ההשפעה של קריסת SVB מבחינת ישראל? עד אתמול בערב, חברות ישראליות לא פנו משרד האוצר או לבנק ישראל בבקשת סיוע בעקבות קריסת בנק ההייטק בארה"ב. הצוות הייעודי לבחינת השלכות קריסת בנק SVB התכנס אמש בראשות מנכ"ל משרד האוצר, שלומי הייזלר. בצוות חברים בכירי משרד האוצר, רשות החדשנות, בנק ישראל והרשות לניירות ערך. חברי הצוות עודכנו בנתונים "בינתיים חלקיים בלבד", כלשון גורם שהשתתף בדיון ושנאספו במהלך 48 השעות האחרונות בארה"ב ומחברות בישראל. משתתפי הדיון ציינו כי היקפי ההשפעה מהתרסקות הבנק הפתאומית מנוטרים ונבדקים על ידי כלל הגורמים.
באוצר ציינו כי "הצוות ימשיך לבחון את הנתונים בזמן אמת במטרה להבין את תמונת המצב וההשלכות האפשריות על החברות הישראליות". גורם המעורה בנתוני החברות הישראליות שכספן הופקד בבנק שקרס ציין הערה כי "אפשר כנראה להירגע מבחינת החברות הישראליות. רובן הוציאו את הכסף מהבנק ולא ניזוקו כלל. מצבן של חברות ישראליות בודדות עדיין לא ברור ונדע יותר פרטים תוך 48 שעות ואחרי שהיום יום ראשון לא עבדו בארה"ב". הצוות אכן קבע דיון שני בעקבות קריסת הבנק ליום שלישי הקרוב, ועד אז יתברר גם אם יש חברות ישראליות שיפנו בבקשת סיוע למשרד האוצר ולבנק ישראל.