אחד הבנקים הגדולים באירופה, HSBC, קנה את הזרוע הבריטית של סיליקון ואלי בנק, ונתן תקווה לחלק מהמשקיעים להם חשבונות בבנק הקורס. כך אישר שר האוצר של בריטניה, ג'רמי האנט, שאף אמר כי מדובר בצעד שיקל על הפיקדונות של הלקוחות ללא סיוע של משלמי המיסים.
"אני שמח שהגענו להחלטה בזמן כל כך קצר", אמר האנט. "HSBC הוא הבנק הגדול באירופה, ולקוחות סיליקון ואלי בבריטניה צריכים להרגיש רגועים מהכוח, הבטיחות והביטחון שהוא מביא איתו".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
סיליקון ואלי בנק SVB
סיליקון ואלי בנק SVB
סיליקון ואלי בנק SVB
(צילום: JUSTIN SULLIVAN / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / AFP))
ראש ממשלת בריטניה, רישי סונק, הוסיף: "שוחחתי עם שר האוצר לאורך כל סוף השבוע כדי להשתלט על המצב, ויחד עם הבנק המרכזי של אנגליה והרגולטורים שלנו מצאנו את הפתרון הטוב ביותר".
מנכ"ל HSBC, נואל קווין, אמר: "לרכישה הזו יש היגיון אסטרטגי מצוין עבור העסק שלנו בבריטניה. זה מחזק את זיכיון הבנקאות המסחרית שלנו ומשפר את יכולתנו לשרת חברות חדשניות וצומחות במהירות, כולל במגזרי הטכנולוגיה ומדעי החיים, בבריטניה ובעולם".
יש לציין כי לחברות הבריטיות יש פיקדונות בסך 2.5 מיליארד פאונד "כלואים" בסיליקון ואלי, ורכישת הזרוע הבריטית משחררת אותם למעשה ומאפשרת מרווח נשימה לקרוב ל-1,000 חברות מהממלכה.
HSBC הוקם לפני 156 שנים בהונג קונג, כשעוד הייתה בשליטה בריטית. הוא, כאמור, הבנק הגדול באירופה, ושווי נכסיו עומד על 2.9 טריליון דולר, נכון לדצמבר 2021. הבנק משרת כ-40 מיליון לקוחות ב-64 מדינות באמצעות כ-220 אלף עובדים. נכון לשנת 2022, הוא דורג במקום ה-38 ברשימת פורבס לחברות גדולות לפי מכירות, רווחים, נכסים ושווי שוק. הרווח הנקי שלובשנה החולפת עמד על 16.6 מיליארד דולר.
2 צפייה בגלריה
שר האוצר המתפטר של בריטניה רישי סונאק רישי סונק
שר האוצר המתפטר של בריטניה רישי סונאק רישי סונק
ראש ממשלת בריטניה, רישי סונק
(צילום: רויטרס)

הבנקים הגדולים בעולם ממשיכים לחזר

במקביל, לפי דיווח של האתר הכלכלי Axios, ג'יי פי מורגן ו-PNC, שניים מהבנקים הגדולים בעולם, נמצאים במגעים לרכישת חברת ההחזקות של סיליקון ואלי, שבנוסף לבנק יש לה שלוש חטיבות נוספות - ניהול נכסים, הון פרטי ועסק בניירות ערך. גם מורגן סטנלי ואפולו בודקים את אפשרות הרכישה.
אתמול דווח בסוכנות הידיעות רויטרס כי רויאל בנק הקנדי היה במשא ומתן לרכישת SVB, אבל זה ירד מהפרק אחרי שהרגולטורים בארה"ב הודיעו באופן פומבי על כך שהם מחפשים רוכש, מה שגרם לקנדים לרדת מהעסקה.