בפסק דין שפורסם לאחרונה דחה בית המשפט למשפחה בתל אביב התנגדות שהגישו שניים מחמשת בניה של אישה שהלכה לעולמה לפני שלוש שנים והורישה להם 1,000 שקל בלבד. השופטת לורן אקוקה השתכנעה שהצוואה לא נערכה תחת השפעה לא הוגנת של האחים האחרים, ובחירת האם נבעה מכך שהשניים ניתקו עימה מגע בערוב ימיה.
שמונה שנים טרם מותה ערכה האם צוואה בעדים המעניקה לשלושה מילדיה את כל רכושה, מלבד 2,000 שקל, שאותם חילקה בין שני ילדיה הנוספים. השניים הגישו לרשם הירושות התנגדות לצוואה, והדיון על התוקף שלה הועבר לבית המשפט.
1 צפייה בגלריה
משפט כסף אילוס אילוסטרציה
משפט כסף אילוס אילוסטרציה
אילוסטרציה
(shutterstock)
בין היתר טענו האחים שנושלו כי הצוואה נערכה ביום שבו אימם הייתה חולה מאוד ולא הבינה על מה חתמה. לדבריהם, שלושת אחיהם איימו על האם, צעקו עליה, התקינו מצלמות בביתה כדי לעקוב אחריה ואף מנעו ממנה לפגוש בני משפחה אחרים, ומכאן שהפעילו עליה השפעה בלתי הוגנת הפוסלת את הצוואה.
הזוכים טענו מנגד שהאם הייתה אישה דעתנית שלא נתונה בקלות להשפעה, והיא ניהלה את ביתה וענייניה באופן עצמאי. הם הוסיפו שהמתנגדים לא ביקרו את האם ולא התעניינו בה, והעובדה שבמשך שמונה וחצי שנים עד לפטירתה היא לא שינתה את צוואתה אומרת דרשני.
השופטת אקוקה התרשמה שהאם אכן הייתה עצמאית בניהול חייה ולא הייתה נתונה להשפעה פסולה מצד ילדיה הזוכים. כך, היא ידעה לבקש להחליף מטפלת כשלא הסתדרה עמה, ואף הייתה בקשר עם עורך דין לצורך ניהול נכסיה.
עו"ד אהובה יששכרעו"ד אהובה יששכרשרון לוין
בפסק הדין נקבע שאין בעצם התקנת המצלמות בבית האם, שעליהן היא ידעה, משום השתלטות על חייה. בקשר לטענה שהיא חתמה על הצוואה כשהיא חולה, השופטת ציינה שלא נטען שהיא לא הייתה כשירה מבחינה קוגניטיבית - ולכן המסקנה שהיא הייתה כשירה.
עוד נקבע שממסכת הראיות עלה כי בניגוד לעמדת המתנגדים, אימם ניהלה קשרים חברתיים והזוכים לא מנעו ממנה להיפגש עם בני משפחה או חברים. אחת המתנגדות אפילו הודתה שבשנים שלפני פטירת אמה היא וילדיה ביקרו בביתה "אלף פעמים".
השופטת ציינה שכלל האחים עשו תורנות טיפול באימם בימי ראשון, שבהם המטפלת הייתה בחופש, כאשר בשלב מסוים אחד המתנגדים הפסיק להשתתף בתורנות וזו כנראה הסיבה לנישולו מהירושה. הרקע לנישול אחותו המתנגדת הוסבר בניתוק יחסיה עם האם.
"ניסו המתנגדים לצייר אם חלשה ששני בנים משתלטים על דעתה ומשפיעים עליה אבל למעשה יש כאן שני מתנגדים שהקשר שלהם עם האם היה לכל היותר רופף אם בכלל", סיכמה. לדבריה, התמונה המתקבלת היא אימא שבסך הכול רצתה את קרבת ילדיה, ובחרה לנשל את מי שהפנו לה עורף. לפיכך הצוואה אושרה ושני המתנגדים חויבו ב-50 אלף שקל הוצאות משפט.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין • עו"ד אהובה יששכר עוסקת בירושות וצוואות • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין