האם הצרכנים בישראל יכולים להסתדר בלי המותגים הוותיקים והאהובים? ככה בהחלט טוענים ברשתות אושר עד ויוחננוף. הראשונה הוציאה חלק ממותגי יוניליוור מהסניפים והשנייה לא מוכרת רבים ממוצרי אסם.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
מדובר בסכסוכים ממושכים באופן יוצא דופן. סיבת הסכסוך שכיחה: הרשת רוצה הנחות שהספק לא מספק לה או ביטל והיא מורידה את מוצריו מהמדף ומיידעת על כך בשילוט את הצרכנים, התוהים לאן נעלמו המוצרים. משך הסכסוך הוא האלמנט יוצא הדופן כאן.
3 צפייה בגלריה
השלטים ביוחננוף, היום
השלטים ביוחננוף, היום
השלטים ביוחננוף, היום
(צילום: מירב קריסטל)
בדרך כלל בענף המזון, מדובר בסכסוכים של שבועות ספורים. הם מתלקחים ודועכים לאחר הגעה לעמק השווה. לא הפעם. לשתי החברות יש הנהלה בינלאומית - שאולי מתבצרת בעמדתה בשל כוחה, אבל גם הרשתות איתנות בעמידתן.
הסכסוך בין אושר עד ליוניליוור החל ביולי 2022. הסכסוך בין יוחננוף לאסם החל בסוף 2022. במאי 2023 אסם העלתה רשמית את המחירים, אבל הסכסוך בין יוחננוף לאסם על הנחות מסחריות עדיין נמשך עד עצם היום הזה. גם יוניליוור העלתה מחירים פעמיים לכלל השוק באופן גלוי, אך אושר עד לא מוותרת.
גם הצרכנים הם צד בסכסוך והרשתות מגייסות אותם לחזית: לקוחות אושר עד נתקלים בשלטים שמיידעים אותם שהרשת לא מוכרת דאב או גלידות שטראוס בשל העלאות מחיר לרשת. היא כן ממשיכה למכור את המוצרים "שאי אפשר בלעדיהם" כמו מיונז תלמה, קליק וקורנפלקס אלופים.

3 צפייה בגלריה
  השלט באושר עד
  השלט באושר עד
השלט באושר עד
גם בסניפי יוחננוף שילוט בולט על המדפים מיידע את הלקוחות כי "חברת אסם מייקרת את מוצריה לכן ייתכנו חוסרים. לרשותכם מוצרים חליפיחם איכותיים וזולים". השלטים מקבלים הבלטה גם לנוכח העובדה שהרשת השיקה לאחרונה מותג פרטי. לפעמים הם גורמים להשפעה הפוכה. לתהייה היכן המוצר של אסם שאהבנו. הרשת כן ממשיכה למכור חלק ממוצרי החברה כמו במבה, מטרנה, קרמוגית, פודינג וקוסקוס בין היתר. לקוחות שמו לב שמוצרים אחרים כמו פסטה, קמח תופח וטבעול חסרים שם.

"היחסים התדרדרו"

איתן יוחננוף אמר ל-ynet: "אנחנו לא ביחסים טובים עם אסם כבר המון זמן. כבר שנה. זה לא חדש. רוב המוצרים שלהם לא אצלנו. הורדנו אותם משמעותית כי הם נהיו יקרים".
כולם העלו מחירים לא רק הם. "כן אבל אסם מתחבאים. הם מבטלים לנו את הנחות סחר ורוצים לומר לצרכנים 'זה לא אנחנו. אנחנו לא העלנו מחיר. זה הרשת'. כיוון שהם מפחדים מהצרכן אז הם נפלו עלינו הם מייקרים לנו, פוגעים לנו בסחר.
"אין לי עובדים? אין לי הוצאות? אני יכול לוותר על רווחיות? למה, יש לי חנויות שמוכרות ברווחיות של 40%? אני חי על רווחיות מאוד נמוכה. אני רשת דיסקאונט. ייתכן שלכולם הם צמצמו הנחות, זה רוחבי, אבל לא כולם יכולים לסרב להם, אנחנו החלטנו לא לקבל את זה".
3 צפייה בגלריה
"למרות שירדנו במכירות אסם במאות אחוזים - אנחנו ממשיכים לגדול"
"למרות שירדנו במכירות אסם במאות אחוזים - אנחנו ממשיכים לגדול"
"למרות שירדנו במכירות אסם במאות אחוזים - אנחנו ממשיכים לגדול"
(צילום: מירב קריסטל)
הם לא יחזרו בהם? "הם די התנתקו מאיתנו. כשאתה מושך מלחמות יותר מדי זמן - זה מתקבע. כי אנחנו לא נוותר והם לא מדברים איתנו - וזהו. זה נגמר. היחסים התדרדרו. זה לא יחזור להיות מה שזה היה".
אז אסם לא תהיה ביוחננוף וזהו? "שלא יהיו. אני חושב שזה אחלה שינוי שהרשת עוברת. הרשת עברה למכור מוצרי מותג הבית שהם זולים ואיכותיים. זה משחק לידיים שלנו. יוחננוף לא יורדת במכירות. למרות שירדנו במכירות אסם במאות אחוזים - אנחנו ממשיכים לגדול. ואסם היא ספק מוביל. יש פה הישג ענק בזה שאנחנו מוכיחים שמותג כזה גדול וכל כך ותיק אצל הצרכנים בבית - פתאום ביום אחד הפך שולי. אני מוכר רק את המוצרים החזקים שלו: במבה שזה מותג על וקטשופ שזה מותג על.
"אין פסטה אסם. הקטגוריה לא ידעה לחיות בלעדיהם. ועכשיו היא מסתדרת נהדר. אני חושב שמעולה שזה קורה. עוד שנה ועוד שנה ישכחו שהיתה חברה כזאת (בפסטה) שנקראית אסם".
זאת לא פגיעה בתעשייה הישראלית לייבא ולייבא? למרות שאסם כבר לא בדיוק ישראלית. "זה נכון לשמור על השוק המקומי במקרים אסטרטגיים, גם אם המדינה מסבסדת את זה וגם אם זה עולה לה ביוקר. אבל היום יש סדר עולמי ובמה שאתה יקר אין לך זכות קיום. אם אתה לא יודע לייצר פסטה במחיר טוב לצרכן אל תייצר פסטה. אז התעשייה צריכה להתאמץ.
"בעבר הרשתות והספקים עשו יד אחת נגד הצרכן. היום המלחמות האלה אמיתיות. יש להם עדיין רווחיות רבה. אבל משהו נשבר כי לא ייתכן שהשוק ירוויח מעט והם יישארו ב-15% רווחיות לפריט".
גלידות נסטלה אתם כן מוכרים. כי זאת חברה נפרדת? "יש להם אותה חברת אם, אבל זאת אכן חברה אחרת. הם לא מתנהגים אלינו כמו אסם, אז אנחנו שומרים על האירוע כמסחרי לגמרי, ללא פסים אישיים".
מאושר עד נמסר בתגובה: "יונילוור היו הראשונים שניסו להעלות מחירים בהסוואה של ביטול מבצעים. אושר עד לא הצליחו לקנות עבור הלקוחות שלהם את המוצרים במחירים שטובים להם, ולכן בחרו לתת ללקוחות חלופות טובות יותר במדף. הלקוחות מעריכים את זה מאוד ולראיה הגידול במכר בקטגוריות השונות ונתחי השוק של מוצרים בולטים".
מאסם נמסר: "אנו לא מתייחסים להסכמים מסחריים עם לקוחות בתקשורת".
מיווניליור נמסר: "אנחנו לא מגיבים על היחסים שלנו עם הלקוחות".