עוברת לאריזת שני ליטר בלבד: מחלבת טרה מחסלת את ייצור חלב 1 ליטר בקרטון, מוצר שמחירו נמוך משום שהוא מפוקח על ידי המדינה. צרכנים שמחפשים חלב "רגיל" במקררי החלב ברשתות השיווק ובמכולות לא ימצאו שם יותר את חלב טרה באריזת 1 ליטר.
נתונים עדכניים של סטורנקסט, חברה שמחוברת לקופות רוב רשתות השיווק והמרכולים בישראל מציגים תמונה דרמטית: מכירות טרה בחלב מפוקח באריזות 1 ליטר - שנמכר במקסימום 6.41 שקלים לחלב 1% ו-6.81 שקלים לחלב 3%, צללו מ-14.1% נתח שוק בתחילת השנה, ל-1.2% בלבד בחודש יוני, כשלראשונה מחלבות רמת הגולן עוקפת אותה עם 4.7% נתח שוק.
3 צפייה בגלריה
חלב טרה מעושר 3%
חלב טרה מעושר 3%
על המדפים נשאר רק החלב המועשר והיקר של טרה
(צילום: מירב קריסטל)
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet

חלב 1 ליטר יימכר בעיקר לשוק המוסדי. על אריזת 2 ליטר תשלמו יותר

גורמים בטרה מאשרים את הנתון וטוענים שחלב 1 ליטר בקרטון יימכר מעתה בעיקר לשוק המוסדי כלומר למסעדות, בתי קפה ומלונות, כפי שקרה בחמאת טרה.
במקום זאת, טרה הגבירה את שיווק החלב המפוקח באריזת קרטון 2 ליטר לצרכנים הפרטיים. אמנם גם פה המחיר מפוקח, אבל הצרכן נאלץ לשלם כפול על אריזה גדולה: 13.62-12.9 שקל, כשחלב 1 ליטר בקרטון נמכר במקסימום 6.41 שקלים לחלב 1% ו-6.81 שקלים לחלב 3%.
זה טריק שכבר נעשה בלחם אנג'ל שנמכר במחיר מפוקח אך הוגדל לאריזת 900 גרם במקום אריזת 750 גרם.
חלב 2 ליטר הוא מוצר שקיים כבר שנים (גם לתנובה יש מוצר דומה), אבל כעת כאמור שיווקו הורחב. בימים אלה הוא מופנה בעיקר לשוק החרדי ולרשתות הדיסקאונט.
לפי סטורנקסט, טרה שיווקה 1.53 מיליון ליטר חלב מפוקח באריזות 2 ליטר ביוני 2022 ו-2.404 מיליון ליטר ביוני 2023 - עלייה של כ-57%. הייצור שלו תנודתי (למשל בפברואר 2023 הוא נמכר בכמות נמוכה מכמויות 2022) אך במהלך השנה האחרונה ניתן לראות מגמה של עלייה בכמויות שמשווקות לצרכנים.
"יש ירידה משמעותית מאוד מאוד ברמה של עשרות אחוזים באספקה של חלב מפוקח 1 ליטר טרה", הבהירו באחת מהרשתות הגדולות, והוסיפו: "חלב 2 ליטר יש להם".
ברשת נוספת מסרו: "לפי בדיקה מול הסניפים אנחנו כמעט ולא מקבלים. אולי אפילו בכלל לא מקבלים. גם לפי פרייסז החלב של טרה בקרטון 1 ליטר כמעט לא קיים בשוק". ברשת אחרת אישרו גם כן: "הם מספקים 2 ליטר בלבד".
3 צפייה בגלריה
חלב טרה
חלב טרה
המועשר - גם בקרטונים וגם בבקבוקים
(צילום: מירב קריסטל)

ירידה של קרוב ל-40% בשיווק חלב מפוקח בקרטון של טרה

האם כל החלב של טרה הוסט לאריזות 2 ליטר? בטרה טוענים שכן, אך נתוני סטורנקסט חושפים אחרת: מנתוני סטורנקסט עולה שבהשוואת המחצית הראשונה של 2023 לעומת התקופה המקבילה ב-2022, טרה הפחיתה את מכירת סוגי החלב המפוקח בקרטון ב-38.8% - כמעט 40%! זאת הפחתה של 7.755 מיליון ליטר חלב. ואם בודקים רק חלב באריזות 2 ליטר של טרה - גם סגמנט זה נמצא בירידה של 6%. זה הוביל לירידה של כ-28% במכירה הכמותית של החלב שלה. החישוב הזה לא כולל שקיות חלב.
עוד קודם לכן, טרה כבר הפחיתה את ייצור החלב המפוקח בשקיות (מוצר החלב הזול ביותר 5.94-5.51 שקלים לליטר) ב-93.6% ירידה של 2.525 מיליון ליטר. בכך היא בעצם הפסיקה לייצר חלב בשקית (שהיה לטענתה מוצר לא רווחי עם פחת גבוה בשל חורים באריזה).
טרה ראתה כי טוב משום שהממשלה לא כפתה על המחלבה לחזור לייצור ולשווק חלב בשקית שמיועד לשכבות הנזקקות. במקום זה, המדינה פנתה לפתרון שעלול להרוס את משק החלב בישראל: יבוא מפולין. במחלבות טוענים שהממשלות האחרונות מעכבות התייקרויות במוצרי חלב מפוקחים מביאות להפסדים ועל כן מביאות להולדת תעלולי העלמות מוצרים או הגדלת אריזות.
עקב כך, טרה שהיא חברה מסחרית שלא מחויבת באחריות לאומית, ממשיכה לכווץ את ייצור החלב במחיר נמוך לצרכן.
במקביל, אירעו תקלות ייצור בתנובה וכן הופסק שיווק מותג פרטי בחלב ומחלבת רמת הגולן נקלעה לקשיים. זה הביא לירידה של 27% בייצור החלב תחת שני המותגים הללו הפחתה של כ-1.2 מיליון חלב לשוק.
עקב כך ובעקבות תעלולי טרה: כמות כלל החלב המפוקח הנמכרת בשוק של שלוש המחלבות (לא כולל יטבתה שלא מוכרת מוצרים מפוקחים, במטרה למכור ביוקר) - ירדה ב-3.988 מיליון ליטר, הפחתה של 3.4%. בשקיות חלב יש ירידה בכמויות בכלל השוק של 1.741 מיליון ליטר - כמעט 18%. בשאר סוגי החלב המפוקח יש ירידה של 5.762 מיליון ליטר - 6.9%.

טרה ממלאת את המקררים בחלב מועשר ויקר

במקביל, אפשר לראות במקררי רשתות השיווק הרבה מאוד בקבוקי וקרטוני חלב מועשר של טרה. טרה עברה לשווק לרשתות השיווק חלב מועשר בויטמינים וחלב מיוחד שנמכרים לצרכנים במחירים גבוהים: 12-9 שקלים לליטר.
זאת הסיבה שלאחרונה צרכנים נתקלים בחלב תנובה כחלב המפוקח היחיד במקררי החלב, כשכעת חוזר אליהם גם חלב במחיר מפוקח של מחלבות רמת הגולן.
נתוני סטורנקסט מעידים שטרה הזניקה את ייצור החלב המועשר היקר שלה: כמויות החלב המיוחד שטרה מוכרת זינקו ב-243.7%: עלייה כמותית של 3.508 מיליון ליטר. לשם השוואה, שטראוס שמייצרת רק חלב מיוחד תחת המותג חלב יטבתה, העלתה כמויות ייצור ב-4.3% בלבד.

3 צפייה בגלריה
חלב בשקית של טרה
חלב בשקית של טרה
חלב בשקית של טרה. נעלם עוד קודם

תנובה מנסה לפצות על המחסור של טרה

ומי מפצה על המחסור של טרה? חברת תנובה שמגלה אחריות כמונופול. תנובה העלתה את ייצור שקיות החלב ב-11.3% והוסיפה 789 אלף ליטר לשוק. תנובה גם הגבירה את ייצור קרטוני החלב ב-4.5% - תוספת של 2.692 מיליון ליטר. תנובה אף צמצמה ב-4.6% את מכירת החלב המיוחד שמניב לה רווח גדול יותר - כדי להפנות משאבים לייצור חלב במחיר מפוקח.
התוצאה של היעלמות טרה ממכירות חלב מפוקח 1 ליטר היא שהכמויות של מוצרי חלב מפוקח 1 ליטר שתנובה מוכרת עלו מתחילת השנה מ-78.4% נתח שוק ל-93.8% במאי וכעת עם הקאמבק של רמת הגולן ירדו מעט ל-92.9%. כלומר טרה חיזקה את תנובה כמונופול בחלב מפוקח - תחום לא רווחי.