תכנית המילואים עליה הכריזו ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ושר הביטחון יואב גלנט, אושרה היום (א') בישיבת הממשלה. זאת, על אף שעדיין לא ברור מה המקורות התקציביים למימוש רוב התוכנית, כאשר הפעימה הראשונה כבר מתוקצבת מתוך ה-30 מיליארד תוספת שאושרו לתקציב 2023.
לפי משרד האוצר, התוכנית בהיקף של 9 מיליארד שקלים תצא לפועל בשלוש פעימות. במסגרת הפעימה הנוכחית, שכאמור תוקצבה אך עדיין לא ברור מתי תועבר לאנשי המילואים בפועל, הוקצו 1.5 מיליארד שקלים למענק רוחבי ומענק משפחות עבור חודשים נובמבר-דצמבר, מענק שיכול להגיע עד 3,900 ללוחם משרת מילואים בעל משפחה.
1 צפייה בגלריה
הרמטכ״ל הרצי הלוי בהערכת מצב עם לוחמי מילואים בח'רבת אח'זעה, רצועת עזה
הרמטכ״ל הרצי הלוי בהערכת מצב עם לוחמי מילואים בח'רבת אח'זעה, רצועת עזה
לוחמי מילואים ברצועת עזה
(צילום: דובר צה"ל )
למעשה, הפעימה הזאת מהווה את כל המענקים שכבר היו אמורים להיות משולמים לפי התוכנית, כלומר מענקים עבור נובמבר ודצמבר, בסכום של 1,400 שקל ללוחם ו-800 שקל לשאר חיילי המילואים, וכן מענקים חודשיים לחיילי מילואים שהינם הורים בסכום של 2,500 שקל ללוחמים ו-1,500 לשאר. כלומר, כל חייל לוחם שהינו גם הורה יקבל כ-3,900 שקל לחודש.
בנוסף, אושר מענק להורים לילדים עם צרכים מיוחדים, ייעוץ עסקי, העלאת התגמול ללוחמים למינימום 300 שקלים ליום ותוספת של 200 מיליון שקלים למסלול הפיצויים האדום למשרתי מילואים עצמאים.
עוד נטען כי בימים הקרובים, עם כינוס הממשלה לאישור תקציב המדינה לשנת 2024, יצאו לדרך שתי הפעימות הנוספות, כאשר הפעימה השנייה תצא לדרך מיד לאחר אישור תקציב המדינה לשנת 2024 על ידי הממשלה. במסגרת הפעימה השנייה יינתן, בין היתר, מענק רוחבי ומשפחות לינואר, מענה חליפי לדמי אבטלה וחל"ת וחל"ד לבני ובנות הזוג ומענה רגשי ומשפחתי.
במסגרת הפעימה השלישית יינתן מענק תע"מ ומענק מילואים עורפיים, חופשה משפחתית, שיפוי סוציאלי למעסיקים, מענק כלכלת בית מורחב, שכר לימוד לסטודנטים, הרחבת מועדון בהצדעה, המשך תגמול מיוחד מעבר ליום ה-60 וסיוע בתחום הדיור.
ראש הממשלה בנימין נתניהו: "הממשלה תאשר היום תכנית ענק בסך 9 מיליארד שקלים למתן מענקים ותגמולים למשרתי המילואים שלנו. התכנית כוללת מענקים, הנחות והטבות למילואימניקים וגם לבני המשפחות שלהם - לבנות ובני הזוג וגם לילדים, ולמשרתי המילואים העצמאים. אני אומר את זה, כי חשוב שהם יקבלו את התמיכה הזאת.
"המענקים הללו למשרתי המילואים הם העוגן לתקציב המתוקן שאנחנו נביא בימים הקרובים לממשלה. אני הנחיתי את שר האוצר ושר הביטחון לא להמתין להעברת התקציב, אלא להביא עוד היום להחלטת הממשלה מקורות תקציביים שמאפשרים את השקת התכנית ואת הוצאתה לדרך מייד.
"אני רוצה שהמילואימניקים יקבלו את הכסף ללא דיחוי. הם גיבורים אמיתיים - הם עזבו את הבית כדי להגן על הבית של כולנו. אני מצדיע בשם כולנו לחיילות ולחיילים הנפלאים שלנו ששומרים על הביטחון של כולנו. אני מבקש להודות לשר האוצר ולשר הביטחון, שיפרטו את פרטי התכנית".
שר האוצר בצלאל סמוטריץ': "אני חושב שההחלטה הזו היא מהחשובות שהחדר הזה קיבל מתחילת המלחמה. היא החלטה חשובה בטחונית וערכית. אנחנו כחברה וכמדינה מעלים על נס ושמים בראש סדרי העדיפויות את מי שעזבו הכל ויצאו להגן על הבית ואלו משרתי ומשרתות המילואים ובני המשפחות שלהם.
"צריך לזכור שעורף חזק זה רוח לחימה ואין מי מאתנו שלא חווה בכל שיח עם משפחה בחוסן, בנחישות ובעוצמות. יש משפט שאומר שהאדם בטנק מנצח אבל כשמדובר בצה״ל זה בולט. יש כלי מלחמה, מטוסים וטנקים אבל יש אנשים ויש להם נחישות, רוח, אמונה בצדקת הדרך ואורך נשימה. לא היה שירות מילואים ארוך כזה בתולדות מדינת ישראל, אפילו לא ביום כיפור וזה תוצר של רוח גדולה ושל גיבוי ענק.
"מדינת ישראל שמה את לוחמי המילואים ובני המשפחות שלהם במרכז וזה העוגן של התקציב לשנת 2024 שנביא עוד בסופ״ש הזה. אנחנו פגשנו את הלוחמים ומשרתי המילואים, את בני המשפחות ואת הילדים. הקשבנו ולמדנו ועלו המון רעיונות בנוסף משרי הממשלה ואני מודה לכם על כך. חלק גדול מהתכנית קורה מיד ומרכיבים מסוימים יקרו בהמשך. עם ישראל מנצח ביחד ומגבה גיבוי מלא את הלוחמים שנמצאים בשטח".
שר הביטחון יואב גלנט: "אנו מביאים היום תכנית מרחיקת לכת עבור משרתי ומשרתות המילואים. יש לנו מאות אלפי אזרחים, שבתחילת המלחמה לא שאלו שאלות, זינקו לשטח, לעיתים עוד לפני שנקראו, ומאז הם שם - בדרום, בצפון, ביו״ש.
"לאיש המילואים נדרשים שלושה תנאים: משימות ברורות, משאבים צבאיים לביצוע המשימות ותגמול הולם - התכנית שאנו מאשרים בממשלה שמה את אנשי המילואים במרכז ואומרת להם ולמשפחותיהם: אתם לא לבד. המילואימניקים מסכנים את חייהם ואומרים לי בכל ביקור בשטח: אנחנו כאן ונמשיך להיות כאן ככל שנדרש. תכנית ״מגוייסים למילואים״ דואגת לכך שהם יוכלו להתרכז במשימתם, מבלי שיצטרכו לדאוג באשר למשפחתם ועבודתם".