הדולר נסחר הבוקר (רביעי) בעליות מול כל המטבעות המובילים וגם מול השקל, וזאת אחרי דברי יו"ר הפד אמש שהבהיר כי הבנק המרכזי האמריקני צפוי להעלות את הריבית בארה"ב בקצב חד לעומת התחזיות הקודמות. האירו לעומת זאת נסחר מול השקל בירידות קלות לעומת שערו אתמול.
אחרי המסחר הסוער ביום שני שהושפע ישירות מההתפתחויות הפוליטיות, בבורסת ת"א מתחדש הבוקר המסחר אחרי פגרת פורים והאזהרה החריגה של סוכנות הדירוג מוד'יס אמש לגבי השפעות המהפכה המשפטית על הכלכלה הישראלית.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
דולרים ושקלים
דולרים ושקלים
דולר שקל
(צילום: Shutterstock)

נזכיר כי אחרי היחלשות משמעותית של השקל בפברואר, ביום שני לקראת הצהריים חל שינוי מגמה פתאומי והשקל זינק בכ-2% מול הדולר והאירו ששערם היציג נקבע על 3.589 שקלים ו-3.8173 שקלים בהתאמה. ההערכות בשוק הן שהודעה של הנשיא הרצוג לגבי אפשרות לפשרה הייתה הגורם לכך, ובמקביל הביאה גם לקפיצה במדדי הבורסה בת"א.
יניב פגוט, סמנכ"ל מחלקת מסחר, נגזרים ומדדים בבורסה לניירות ערך בתל אביב, התייחס ליום הסוער בריאיון לתוכנית "כסף חדש" ב-ynet radio וטען כי "יש קשר ישיר בין ההתייחסות של הרצוג לעליות. לא צריך להיות מדען או כלכלן כדי להבין את זה, אפשר לראות את הגרפים ולהבין שבשבועות האחרונים השווקים מפסיקים להקשיב למה שקורה בעולם ומתייחסים נטו להתפתחויות הפוליטיות. אנחנו רואים את פערי הביצועים ואנחנו מבינים שזה על רקע הרפורמה המשפטית".
הוא הוסיף: "יש פה איתותים לא טובים לגבי המשקיעים שנבהלים ובוחרים למכור מניות ישראליות במחירים נמוכים ולקנות מניות בחו"ל במחירים גבוהים. בוחרים למכור אג"ח ישראליות. מישהו שקנה אתמול דולר איבד 2% על הכסף שלו. על מה? על הערה של נשיא שאומר 'אנחנו קרובים למתווה'".
בשבוע שעבר היה מי שטען בשוק שבנק ישראל מתערב ומוכר דולרים כדי לעצור את הפיחות המהיר בערכו של השקל, אך לפי דו"ח היתרות של הבנק שפורסם בתחילת השבוע, לא נמכרו דולרים בפברואר וחלה ירידה בגובה יתרות המט"ח שנבעה מהפסדים בשוק ההון והעברת כמיליארד דולר על ידי הממשלה לצורך ניהול פעילות המדינה בחו"ל.
לפי בנק ישראל, יתרות מטבע החוץ הסתכמו בסוף חודש פברואר 2023 בסך 196.272 מיליארד דולר, קיטון בסך של 4.7132 מיליארד דולר לעומת סוף החודש הקודם. הקיטון ביתרות הוסבר על ידי בנק ישראל בשער אך יתרות מטבע חוץ בסך של כ- 3.836 מיליארד דולר ובהעברות הממשלה לחו"ל סכום של כ-953 מיליון דולר. מאידך הקיטון קוזז בחלקו ע"י העברות המגזר הפרטי בסך של כ- 76 מיליון דולר.
מחר יפרסם משרד האוצר את נתוני ביצוע תקציב המדינה בחודש פברואר לאחר שבינואר התברר שגביית המיסים פחתה באופן ניכר והעודף התקציבי בקופת המדינה הצטמצם מאד. תקציב ההוצאות מנוהל כעת בנוסחת אחד חלקי 12 מתקציב 2022 בשל אי קיומו לפי שעה, עד חודש יוני, של תקציב מאושר בכנסת.
פורסם לראשונה: 10:19, 08.03.23