השקל נחלש היום (שלישי) מול האירו, ששערו היציג נקבע על 4.01 שקלים. הדולר התחזק גם הוא ושערו היציג נקבע על 3.637 שקלים. כל זאת על רקע דריכות בעולם סביב החלטת הפד, הבנק המרכזי האמריקני היום בערב, שלפי הערכות יעלה את הריבית בעוד רבע אחוז בפעם העשירית ברציפות ויבהיר כנראה כי זאת ההעלאה האחרונה בשלב הזה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
שטרות של דולר ושל אירו
שטרות של דולר ושל אירו
שטרות של דולר ושל אירו
(צילום: Shutterstock)
אתמול העלה הבנק המרכזי באוסטרליה את הריבית הבסיסית בשיעור מתון של רבע אחוז ל-3.8%, בניגוד לתחזיות שהריבית תישאר ללא שינוי לאחר שהאינפלציה ירדה לשיעור שנתי של 7% בלבד. יצוין שבחדש שעבר הבנק המרכזי של אוסטרליה - שהיה מהראשונים להעלות ריבית בראשית השנה שעברה - לא שינה אותה באפריל.
מחר יודיע ככל הנראה הבנק של האיחוד האירופי על עליה נוספת של רבע אחוז בריבית, אף כי חזאים אחדים צופים עליה בחצי אחוז מאחר שהאינפלציה באירופה עדיין לא נחלשת מספיק. בשבוע הבא צופים החזאים עליה של רבע עד חצי אחוז בבריטניה לאחר שהאינפלציה מצויה עדיין בשיעור של 10.1% (כפול מאשר בישראל).
יפן הציגה באפריל את האינפלציה הנמוכה בעולם המערבי. בניכוי מחירי האנרגיה והמזון היא אמנם עלתה לאחרונה ל-3.8%. ביפן הריבית לא העלתה בחודש האחרון וצופים שמדיניות זו תימשך.
בישראל תחזיות האינפלציה הן עליה גבוהה של קרוב לחצי אחוז באפריל (שכר המינימום עלה בשיעור ניכר בחודש החולף) ומדד גבוה של 0.6% במאי, כאשר ברקע העלייה הגבוהה של מחירי מוצרי החלב ומוצרים נוספים, ובנק ישראל צפוי לשקול העלאת ריבית מתונה של 0.25% ב-22 במאי ולהבהיר כי זאת כנראה העלאת הריבית האחרונה בשלב זה.
לפי נתוני בנק ישראל, במהלך שלושת החודשים הראשונים של השנה, שהושפעו מאוד מאי הוודאות הפוליטית והתקדמות חקיקת הרפורמה המשפטית שנעצרה רק לפני כחודש, השקל נחלש מול הדולר והאירו בשיעור של כ-2.7% ו4.8% בהתאמה. כמו כן, נחלש השקל ב- 3.3% מול מטבעות שותפות הסחר העיקריות של ישראל, כפי שמשוקלל במדד שער החליפין הנומינאלי האפקטיבי.
פורסם לראשונה: 10:54, 03.05.23