יו"ר ועדת הכספים הזמני, ח"כ משה גפני (יהדות התורה), הציג היום (שני) הצעת חוק שעל קידומה הודיע בישיבתה הראשונה של ועדת הכספים הזמנית לפני שבוע.
לפי ההצעה, בגלל העלאות הריבית התכופות של בנק ישראל בשנה האחרונה שנועדו להתמודד עם עליית המחירים, "נוסף נטל על גבם של לווים לאור התייקרות המחירים במשק", ולכן, "על מנת להקל על הנטל הכספי, מוצע לקבוע כי שיעור הריבית שנקבע בהלוואה לדיור לרכישת דירה יחידה המשמשת למגורים לא ישתנה בעקבות החלטה על העלאת הריבית כאמור, ואם הוחלט להעלות את הריבית בשיעור שנתי העולה על 1% לפחות, יהיה רשאי התאגיד הבנקאי להעלות את הריבית על ההלוואה במחצית השיעור". עוד נכתב כי החוק יחול על הלוואה שניתנה ביום התחילה של החוק ואילך - כלומר לא רלוונטי להלוואות קיימות.
יש לציין כי מדובר בהצעת החוק בעייתית מבחינה משפטית וסיכוייה לעבור קלושים. אך גם אם תעבור, הדבר לא באמת אמור לשפר את מצבם של הלווים שכן הבנקים יוכלו להציע הלוואות בריבית גבוהה יותר מלכתחילה או להציע הלוואות בריבית קבועה ולא משתנה. גפני עצמו רמז בישיבת ועדת הכספים היום כי ייתכן והחוק יוחל רק על רוכשי דירות שהם זכאי משרד השיכון - רבים מהם מהמגזר החרדי.
נגיד בנק ישראל התייחס בשבוע שעבר לכוונתו של גפני להגיש את ההצעה ואמר: "אינפלציה קודם כל פוגעת בשכבות החלשות ולכן הכאב שכרוך בהעלאת הריבית הוא מובן ונלקח בחשבון אבל נועד כדי למנוע כאב גדול יותר בעתיד. מי שאינו מבין זאת ומנסה למצוא פתרונות פלא בראש ובראשונה עלול לפגוע דווקא בשכבות החלשות".
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
פרופסור אמיר ירון, ח"כ משה גפני
פרופסור אמיר ירון, ח"כ משה גפני
פרופסור אמיר ירון, ח"כ משה גפני
(צילומים: אלכס קולומויסקי, EPA)
"יתרה מכך, שינויים תכופים או יצירתיות יתר חקיקתית, שאין לה אח ורע בעולם המערבי, יוצרים סיכונים - הן לבנקים והן ללקוחות הפרטיים והעסקיים - בערעור הסביבה העסקית והמשפטית. שינויים אלה עלולים בסופו של דבר להחמיץ את מטרות החקיקה או האסדרה. חוסר ודאות כזה עלול לפגוע בכניסה של שחקנים חדשים, בפיתוח מוצרים מתקדמים ובתפיסה הבינלאומית כלפי השוק הישראלי ועצם היותו משק מתקדם המושתת על כלכלה חופשית".
גפני עצמו טען בשבוע שעבר בנוגע להצעה כי "מחירי הדירות זהו נושא שאי אפשר לחיות אתו. מדובר בכל המגזרים וכל הציבורים. המדינה כאילו עומדת מהצד, אבל היא מספסרת בקרקעות כדי להרוויח כסף ועל זה משלם הזוג הצעיר, זה לא נגמר שם, ברגע שהדירה מוצעת למכירה, גם בשלב זה הזוג הצעיר משלם גם חלק למדינה, ואז הוא לוקח גם משכנתא, והוא חוטף גם ריבית.
"לעמוד מהצד ולתת נימוקים מלומדים למה אי אפשר להתערב בריבית זה לא מעניין בכלל, אנחנו צריכים לעשות פעולה - שהמשפחה שקונה דירה תוכל להגיע לדירה. זו לא איזו גזירת גורל, שהמדינה מכניסה את היד לכיס זה לא לקחת כספים, זה לתת עבור הזוג הצעיר. אני מבקש מהייעוץ המשפטי לוועדה להפעיל את כל כישוריהם, כדי לעשות חוק לעניין הזה, כדי שהמדינה תהייה חלק מהעניין, ואז נקיים דיונים ונראה איך אפשר להתקדם".
בדיון הסוער שהתקיים בשבוע שעבר יחד עם הנגיד עלתה הטענה נגד חזירות הבנקים, שהגדילו מרווחים בין ההלוואות לפיקדונות בזמן העלאות הריבית, והגדילו את רווחיהם במיליארדים, ונראה כי עצם ההצעה הלא ריאלית נועדה בעיקר לשדר מסר לבנקים ולנגיד.