בתום יומיים וחצי של דיונים, ועדת הכספים אישרה את תקנות הפיצויים לחודש אוקטובר בגין נזק עקיף ליישובי הספר בדרום ובצפון, וכן פיצוי מופחת ליישוביי "אזור מיוחד" הממוקמים עד 40 קילומטר מגדר הגבול עם עזה בדרום, שביניהם באר שבע ואשדוד, וכן ליישובים במיקומים רגישים בצפון. עלות המתווה לחודש אוקטובר בלבד יתסכם בכתשעה מיליארד שקל לפי ההערכות.
למעשה אושרו כמה מסלולי פיצוי היום (רביעי) בכנסת, והוכנסו לבקשת חברי הוועדה תיקונים שונים: התקנות המעגנות מנגנוני פיצוי מוגדלים בגין נזק עקיף ליישובים שנקבעו בתקנות כיישובי ספר, המוגדרים כ"מסלול האדום". מדובר בפיצוי מלא שיינתן ליישובים המצויים בסמיכות לרצועת עזה או לגבול הצפוני של ישראל. יישובי הספר זכאים למסלול אדום ופיצוי מלא בהתאם לתנאים בגין נזק עקיף, ממוקמים בגבולות של 0-7 דרום ו-0-9 צפון. לרשימה זו נוספו לאחרונה אשקלון ומבקיעים, נוכח הפגיעה המורחבת בהם בדומה לישוביי הספר. מדובר בפיצוי ללא סכום מקסימלי, כאשר המבקש נדרש להוכיח את התרחשות הנזק העקיף, היקפו והקשר הסיבתי בינו ובין אירוע הלחימה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
קיבוץ כיסופים
קיבוץ כיסופים
ההרס בקיבוץ כיסופים
(צילום: Alexi J. Rosenfeld /Getty Images)
לצד המסלול האדום, אושרו גם מסלולי פיצוי שאמורים לתת מענה ליישובים שספגו נזק גדול יותר מיתר היישובים בארץ. באופן כללי, לפיצויים האלה זכאים כלל היישובים הממקומים עד 40 ק"מ מהגבול בדרום וליישובים במיקומים רגישים בצפון. יישובים אלה הוגדרו כ"ישובי אזור מיוחד". פיצויים לפי מסלולים אלה לרוב, נדיבים יותר מהמסלול אשר נקבע למתן פיצויים בשאר הארץ לפי חוק הסיוע הכלכלי.
ביישובי ה"אזור המיוחד" נמנים מספר יישובים בחלק הצפוני של הגליל העליון, באזור המשתרע לאורך גבולה של ישראל עם לבנון, וכן יישובי רמת הגולן נמצאים בסכנה מיוחדת בשל הקרבה לגבול ישראל מצפון וקיבלו הנחיות מיוחדות ליישובי רמת הגולן וקו העימות, אשר הגבילו את הפעילות הכלכלית ביישובי קו העימות. בדרום האזורים הרלוונטיים לתקנות הינם עוטף עזה (שרובם נכללים כאמור בהגדרת ישוב ספר וזכאים למסלול האדום), מערב הנגב, מרכז הנגב, מערב לכיש ולכיש, כפי שאלו מוגדרים בהנחיות ההתגוננות של פיקוד העורף.
בין השאר, נכללות ב"אזור המיוחד" הערים נהריה, באר שבע ואשדוד, נתיבות ואופקים. לדרישת הוועדה נבחן שוב מצבם של מספר ישובים דרוזים אשר היישובים הסמוכים להם נכללו במסגרת כך, ונמצא כי נוכח הפעילות הצבאית באזורם והפגיעה בעסקים בהם, זכאים גם הם להיכנס לרשימה. האמור הוא ביישובים כסרא סמיע, ינואח, ג'ת ובית ג׳אן. כאשר במסגרת הבחינה נמצאו כי זכאים גם הישובים יסוד המעלה ושדה אליעזר.
התקופה שנקבעה למתן הפיצוי שאושר היום הינה מ-7 באוקטובר 2023 עד 31 באוקטובר 2023. במהלך הדיונים עלו קריאות מצד חברי הוועדה להאריך את התקופה, אך באוצר הסביר כי נוכח כך שבכל מבצעי המלחמה הקודמים הביאו את התקנות בדיעבד ולא מראש, בתום חודש נובמבר, לאחר שיצטבר מספיק מידע לגבי ההתנהלות בחודש נובמבר, יובאו תקנות המשך לעניין חודש זה.

ראש מועצת אשכול: "נשאר בירושלים עד שהשר יכניס את כל יישובי אשכול למתווה"

בפתח הדיון התייחס יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני להכללת הישובים הדרוזים: "אני סברתי שאין אפשרות לסבול את הדבר שיישובים יהודים בפנים בתוך המתווה ויישובים דרוזים הצמודים להם מחוץ למתווה, דיברנו עם פיקוד העורף ובעיקר פיקוד צפון. אני שמח שהם בדקו את זה ושיש להם תוכנית חדשה, לפיה היישובים הדרוזים בפנים. אין פסיק שלא דנו בו בתקנות האלה, אישרנו את היישובים הדרוזים וגם הגדלנו את הפיצויים לחקלאים".
סמנכ"ל משרד האוצר, יוראי מצלאוי, התייחס גם הוא לעניין: "בהמשך לדיונים שהיו פה ולניסיונות לפתור את האירוע, אחרי שיח עם פיקוד צפון, אתמול בלילה קיבלנו נתונים שמקבילים את מצב היישובים לקריטריונים של פיקוד צפון".
במהלך הדיונים עלו דרישות מצד יישובי אשכול, שער הנגב, שדות נגב, חוף אשקלון ומועצות נוספות בדרום כי במועצות בהן חלק מהישובים נמנים על יישובי הספר, ייחשבו כלל הישובים כיישובי ספר, הזכאים לפיצוי המלא במסלול האדום. אך למרות העלאת הנושא מצד הוועדה באוצר לא אישרו את הכללתם.
במהלך הדיון היום עלה הנושא שוב, ונציג האוצר הסביר כי הממשלה התנגדה לכך וכי לבקשת הוועדה הדברים ייבחנו שוב, והדגיש כי הזכאות נקבעת על פי הנחיות הצבא בלבד.
גדי ירקוני, ראש מועצת אשכול, מחה נוכח אי הכללתם במסלול זה, וקרא שלא לאשר את התקנות ללא יישובי אשכול: "לאוצר לא אכפת מה קרה ב-7 באוקטובר, אם הוא לא מכניס את הישובים. אני נשאר עם הרכב שלי פה בירושלים עד שהשר יכניס את כל אשכול, עד שהשר ישנה את דעתו, זה מה שהתחייבתי וזה מה שאעשה.
לאחר דין ודברים סיכמה הוועדה בהסכמת סמנכ"ל משרד האוצר, כי במסגרת בחינת תקנות לחדשות נובמבר, תעשה בחינה גם לעניין זכאות רטרואקטיבית לעניין ישובים אלה לחודש אוקטובר, לאור הקריטריונים שנבחנו לעניין יתר הישובים. יו"ר הוועדה הוסיף כי במידה ואלה לא יכללו, התקציב יועבר אליהם בצורת מענק.
יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני: "נעשה ישיבה על הישובים האלה בשבוע הבא, הם לדעתנו צריכים להיות בפנים, בכל מקרה צריכים לבוא לפה עם תקנות לנובמבר, אם ימצאו שהם זכאים לפי הקריטריונים של האוצר, זה יחול רטרואקטיבית לאוקטובר, במידה ותהייה בעיה נביא את זה בצורה של מענק לרשויות".
לצד אלה ולאור טענות ערים, דוגמת ראשון לציון, שהינן מטווחות באופן משמעותי ואינן נכללות בתקנות הפיצויים המחורבים, ציין יו"ר הוועדה כי יפנה לאוצר בדבר תקציב מיוחד ליישובים בהם היו נפילות בשיעור גבוה. כן עלה במהלך הדיונים עניינה של העיר אילת, ופגיעה נרחבת בעסקים בה, כאשר התקנות אינן נותנות מענה למצבה. באוצר ציינו כי הועברו 8 מיליון שקלים לעיר כעיר קולטת, וכי יועברו אליה עוד ארבעה מיליון שקלים היום. כן ציינה הוועדה כי לעניין העיר, בכוונתה לקדם מתווה ייחודי שידון בנפרד.