"תגידו, אתם השתגעתם לגמרי? הצעדים שאתם מתכננים בימים האלה ממש מסוכנים. אני לא מתייחס לנעשה במערכת המשפט, אלא להשלכות החמורות על כלכלת ישראל. אתה הרי מבין היטב כלכלה. אתה והשרים שתחתיך באמת לא מפנימים את ההשלכות הקשות של התוכניות שאתם מגבשים כעת על המשק הישראלי, יציבותו, איתנותו והיותו עד כה מהמובילים בעולם?".
לפי הציטוט המודלף הזה, זאת הייתה שיחה קשה במיוחד. נגיד בנק ישראל, הפרופ' אמיר ירון, לא חסך הפעם במילות אזהרה, בפגישתו המיוחדת עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בלשכתו בכנסת. בפנים חמורי סבר הוטחו דברים כדורבנות בהקשר להשפעה החמורה הצפויה בתחום הכלכלי בישראל, אם הרפורמה המשפטית המקיפה ותוכניות אנטי דמוקרטיות אחרות שהוגה הממשלה בעצם הימים הסוערים ייצאו אל הפועל.
אז רגע. אנחנו מעדכנים כאן מיד. איש לא הדליף לנו את דבריו הקשים של הנגיד, הפרופ' ירון. הם פשוט לא נאמרו. אולם, אין ספק שבדיוק הדברים החמורים האלה הסתתרו מאחורי הלשון הנינוחה והמנומסת, שבה ניסה הנגיד להסביר בנועם לראש הממשלה את ששמע בימים האחרונים בכנס הכלכלי של קרן המטבע הבינלאומית באתר המושלג דאבוס שבשווייץ.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
פרופ' אמיר ירון ובנימין נתניהו
פרופ' אמיר ירון ובנימין נתניהו
נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון וראש הממשלה בנימין נתניהו
(צילום: עמוס בן גרשום, לע"מ)

בכירי הכלכלה העולמית עוקבים תמיד באדיקות אחר המתרחש בישראל. לרוב, הם משבחים את התנהלות הממשלות בישראל ואת בנק ישראל על התנהלותם השקולה והחכמה. עובדה: בימי משבר הסאב פריים המשבר הקשה הזה דילג ב-2008 על ישראל. בשוך שיא משבר הקורונה ב-2021 היה המשק הישראלי המוביל בעולם בהתאוששות המהירה, הן בימי ראש הממשלה נתניהו והן בעת ממשלת בנט-לפיד.
תשבחות רבות זרמו אז מנגידי בנקים ושרי אוצר בעולם לקברניטי המשק הישראלי על התנהלותם השקולה והנבונה. במהרה צעדה ישראל בצמרת העולמית בשיעורי הצמיחה, בשיעור האבטלה הנמוך ובאינפלציה שהרימה רק חצי ראש ו"פיגרה" באחוזים רבים אחרי מעצמות כלכליות כמו ארה"ב וגרמניה.
ואז התחלף השלטון בישראל ולפתע התברר לבכירי הכלכלה העולמית שבישראל מתכננים מה שכינו לא רק באופוזיציה בארץ אלא גם בוועידת דאבוס כסכנה של "הפיכה משטרית", שעלולה לפגוע קשות בדמוקרטיה היחידה במזרח התיכון, ישראל.
נגיד הבנק המרכזי של ישראל, הפרופ' אמיר ירון, התקשה לגונן על תוכניות הממשלה, שמע בצער את הביקורת הרבה ממובילי העולם הכלכלי על משמעות תוכניות ממשלת ישראל בעניין הרפורמה המשפטית ועם שובו לישראל מיהר ללשכת ראש הממשלה בכנסת כדי לדווח לנתניהו על התגובות והאזהרות ששמע בדאבוס.


אולם, למרבה הפלא מתברר שבפגישת הנגיד עם ראש הממשלה הפגין הפרופ' ירון, שלעולם אינו מרים קול או מתלהם, לשון רכה במיוחד. כאשר דיווחו כלי תקשורת לאחר הפגישה כי הנגיד הזהיר את נתניהו מאפשרות של הורדת דירוג האשראי של ישראל, בראשונה אי פעם, מיהר הנגיד המנומס אולי יותר מדי להבהיר כי כלל לא הזכיר בשיחה את סכנת הורדת דירוג האשראי, אלא רק "סקר" בפני ראש הממשלה את דברי הביקורת והדאגה שהשמיעו בפניו בכירי הכלכלנים בעולם.
דומה שדווקא בעת הזאת, כאשר מאות בכירי ההייטק והמשפטנים בישראל ו-300 פרופסורים לכלכלה נזעקים ומתריעים, באופן נדיר למדי, ובמילים ברורות מאוד, שהפיכה משטרית-משפטית בישראל תפגע קשות בכלכלת ישראל – קולו של הנגיד היה צריך להיות רם, ברור, חד ומתריע מהמצב שכלכלת ישראל עלולה להיקלע לתוכו.
כדאי מאוד שהנגיד, שרבים בארץ הזאת סמכו עליו מאוד בתקופות הרבות שבהן היה "המבוגר האחראי", בעת שכיהנו כאן בשנים האחרונות חמש ממשלות מעבר, ישמיע את קולו גם באוזני הציבור במילים ברורות ולא יברור את אלה המנומסות בלבד. זאת העת להתריע בכל מקום ואתר מפני הסכנה המוחשית המאיימת כעת על המשק הישראלי, אם תבוצע כאן מהפכה משטרית.
הנגיד חייב להתריע בשער בלשון ברורה: ההשקעות מחו"ל ייעצרו, האבטלה תזנק, הצמיחה תקטן, מפעלים יקרסו, ענף ההייטק יינזק קשות, השקל ייחלש מאוד והגרוע מכל – בכירים במשק ובענף ההייטק המוביל את הישגי כלכלת ישראל עלולים לעזוב למחוזות דמוקרטיים יותר.
ואת כל זה צריך היה הפרופ' ירון לומר לא בקול רפה גם לראש הממשלה, שמוביל את המהפכה הלא דמוקרטית בישראל בעצם הימים האלה. אולי כדאי לנגיד כבר עכשיו ליזום פגישה נוספת עם ראש הממשלה ואולי גם עם שרים אחרים. זאת לא העת לשתוק ולהביט מהצד במתחולל כאן.