שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', חתם על צו נוסף להפחתת המס על הדלק, לפיו היא תעמוד על 49 אגורות לליטר עד לסוף חודש מאי, אחרי שעמדה על 58 אגורות עד סוף אפריל, וזאת כדי להשאיר את מחיר הדלק לצרכן על 6.81 שקל לליטר בתדלוק עצמי גם במאי, המשמעות היא שהמחיר שישראל משלמת על הדלק בשיקלול העלייה בשער הדולר ירד ב-5%, ובהתאם לכך שונה שיעור המס.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
בכירים באוצר התנגדו להארכת ההפחתה בשל העובדה שנרשמת כעת ירידה משמעותית בהכנסות ממסים, מצב שיביא להגדלה נוספת בגירעון. לפי משרד האוצר, הפסד הכנסות המדינה ממיסים בשל התוספת באפריל עמד על 130 מיליון שקל. ובשל התוספת הנוכחית ההפסד יעמוד על 50 מיליון שקל נוספים. עם זאת, זינוק במחיר הדלק משפיע גם על מדד המחירים לצרכן והיה מקפיץ עוד את האינפלציה.
לפי הודעת רשות המיסים, מאז אפריל 2022, על רקע העלייה במחירי הדלק, חלות ברציפות הוראות שעה המפחיתות את מס הקניה ומס הבלו החלים על בנזין. כיום חלה הוראת שעה המפחיתה כ-13 אגורות לליטר מהמס על בנזין אשר עתידה לפקוע בסוף 2023, והוראת שעה נוספת המפחיתה כ-45 אגורות לליטר מהמס על בנזין אשר עתידה לפקוע בסוף אפריל 2023.
על מנת למנוע את העלייה הצפויה במחיר הבנזין, שאמור להתעדכן הלילה, מורים הצווים שנחתמו כעת כי במהלך חודש מאי 2023 תחול הפחתה במס אשר תביא להפחתה של כ-36 אגורות לליטר במחיר לצרכן. זאת בנוסף להפחתה שבתוקף עד סוף השנה, אשר תביא להפחתה נוספת של כ-13 אגורות לליטר במחיר לצרכן.
יחד עם זאת, מורים הצווים כי החל מסוף חודש מאי 2023, לצד פקיעת תוקפה של ההפחתה החודשית תצומצם גם ההפחתה שבתוקף עד סוף השנה, כך שיחול שיעור מס המביא להפחתה של 10 אגורות לליטר במחיר לצרכן.
נזכיר כי מחיר הדלק ירד בתחילת מרץ ל-6.81 שקלים, אחרי שקודם לכן קפץ למחיר של 7.17 שקלים למשך יומיים, משום שסמוטריץ' פרסם ברגע האחרון את הצו להפחתת מחיר הדלק. השיא הקודם היה ביולי, אז טיפס המחיר ל-8.08 שקלען לליטר - ולאחר מכן הופחת המס על הדלק בשקל שלם על ידי הממשלה הקודמת. עד סוף ינואר הפחתת המס על הדלק עמדה על 13 אגורות בלבד.
שר האוצר בצלאל סמוטריץ': "חתמתי על צווים שימנעו את עליית מחירי הדלק. נמשיך להיאבק ביוקר המחיה בכל הכלים שעומדים לרשותנו".