זהו. בקרוב חלק מאיתנו יקבלו לראשונה ריבית על יתרות כספים בחשבון העו"ש בבנק. בהחלט חידוש. אולם, האם מגיעות כאן מחיאות כפיים סוערות לבנקים שרשמו השנה רווחי עתק? לא ממש.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
4 צפייה בגלריה
(צילום: עידו ארז ורויטרס)
יש מי שאומרים שהבנקים נכנעו ללחצים שהגיעו מכל הכיוונים - תחילה מציבור הלקוחות הזועמים על פערי הריבית בין הההלוואות ליתרות הפלוס, אחר כך הפוליטיקאים תפסו טרמפ פופוליסטי על המצב העגום בתחום הריביות ולבסוף בשיחה לבבית אך עם ניחוח של נזיפה הצטרף נגיד בנק ישראל להפעלת הלחץ, ברגע האחרון בטרם תחילת חקיקה לא ראויה מבחינתו בכנסת, והפעם הוקוס-פוקוס, הלחץ הועיל.
תוך ימים ספורים התחילו הבנקים להודיע בהודעות מתפארות לתקשורת ובפרסומים גרנדיוזיים על המחווה שיקדמו ללקוחותיהם. אולם, ראה זה פלא: מול רווחי העתק של 6 מיליארד שקלים שצברו הבנקים ברבעון אחד כולם גם יחד, ההערכות כעת הן שכל הריביות החדשות שהם ישלמו או ששיעורם יופחת מריבית המינוס, יסתכמו ב"נזק" לבנקים כולם של חצי מיליארד שקלים, וגם זה לגמרי לא בטוח.
מלבד נקודת האור של וואן זירו, שלמעשה מציע ריבית שנתית של 2.5% על העו"ש לכל לקוח ולכל סכום וללא הגבלת זמן, למעשה בשורת הענק של הבנקים המסורתיים, כביכול, היא תשלום מרבי של 650 שקל בשנה ללקוחות שיהיו במשך כל השנה בפלוס גבוה ולא שגרתי של 20-25 אלף שקל בחשבון העו"ש.
אמנם הבנקים מתגאים ברצון הטוב לפצות את הלקוחות אולם רוב אלה שיש להם להפקיד 20 אלף שקלים "מיותרים" בחשבון העו"ש לאורך זמן כבר מזמן העבירו אותם לפיקדונות שקליים שבהם אפשר לקבל ריבית של 2% עד 4% בשנה, תלוי במשך זמן הפיקדון ובהיקפו.
4 צפייה בגלריה
פרופ' אמיר ירון
פרופ' אמיר ירון
"נזף קלות" בבנקים, אך לא הכריח אותם לשנות את המצב. פרופ' אמיר ירון
(צילום: אלכס קולומויסקי)
ויותר מכך: חלק מהבנקים, בהובלת בנק הפועלים, סרבלו את הנוסחה וינכו ריבית מהמינוס לפי יתרות בחלק מהחודש בעו"ש. הנוסחה מסובכת ולך תדע כמה בעצם מגיע לך והאם כדאי אולי להיכנס לאיזה מינוס קטן בחשבון כדי ליהנות מריבית זכות.
4 צפייה בגלריה
משרדי One Zero בתל אביב
משרדי One Zero בתל אביב
היחיד שמציע ריבית ללא הגבלת סכום, אם כי של 2.5% בלבד. משרדי הבנק הדיגיטלי וואן זירו
(צילום: רועי בר)
מנהלי הבנקים הגדולים במדינה גם קצת זועמים על שהכריחו אותם לשלם ריבית על העו"ש. אחד מהם אמר לנו: "זה בא מפופוליזם. אין מדינות בעולם שבהן משלמים ריבית על יתרות בעו"ש חוץ ממה שיקרה עכשיו בישראל".
כל המבצעים הללו, שמתחילים בחלקם השבוע ורובם יבוצעו רק החל מחודש אוגוסט, יאפשרו לפוליטיקאים לגזור קופון ולהכריז שהנה הם גברו על הבנקים והכריחו אותם להיטיב עם ציבור הלקוחות. הלקוחות עצמם עוד לא עיכלו שכל ההטבות הללו יסתכמו לכל היותר בכמה עשרות שקלים בחודש ולרוב רק בשקלים בודדים. והמומחים שמכירים היטב מבפנים את מה שמתרחש במקרים כאלה בבנקים כבר בטוחים לגמרי בעניין אחד: את הכספים שהם יפסידו מתשלומי הריבית המצומצמים שנכפו עליהם - הם יגבו מאיתנו בעמלות אחרות.