"הבנקים כבר מגיבים היטב בעניין תשלום ריבית ללקוחותיהם על חשבונות העו"ש. אין לפעול בעניין צעדים כלשהם בהקשר למיסוי הבנקים מבלי לבחון היטב את ההצעות". כך אמר הערב (ד') נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, בדיון מיוחד שכינס שר האוצר בצלאל סמוטריץ' בלשכתו.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
פרט לנגיד בנק ישראל, לישיבה המורחבת המיוחדת גם זומנו בכירי בנק ישראל, ראשי האגפים העיקריים באוצר, ובראשם המפקח על הבנקים שנכנס לתפקידו בימים האחרונים - דניאל חחיאשוילי, ראש אגף תקציבים - יוגב גרדוס ומנהל רשות המיסים - ערן יעקב, כמו גם שורה של אנשי מקצוע ומומחים ממשרד האוצר ומבנק ישראל.
1 צפייה בגלריה
פגישת נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, ובכירי הבנק עם שר האוצר, בצלאל סמוטריץ'
פגישת נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, ובכירי הבנק עם שר האוצר, בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' ונגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון
במהלך הפגישה, התקיים דיון מקצועי בנושאי רגולציה וקידום התחרות במערכת הבנקאית, לרבות שיח ראשוני בנושא הצעת מיסוי רווחי יתר על מגזר הבנקאות, ששוקל לקדם שר האוצר בצלאל סמוטריץ', במקביל למספר כלים נוספים שמבקשים לגבש במסגרת המאבק ביוקר המחיה.
במשך רוב הדיון דיבר נגיד בנק ישראל שהבהיר שהבנק המרכזי מצוי במעקב רצוף ומעמיק בנושא הריביות שמשלמים הבנקים ללקוחות "ואחרי השיחה שקיימתי עם מנהלי הבנקים אנחנו רואים תוך ימים ספורים כבר התקדמות רבה בנושא וידוע לנו כבר שהיא תימשך גם בימים הקרובים", טען.
משתתפים בדיון הבינו מדברי הנגיד כי בדומה לכפי שעלה מהמכתב החריף ששלח לראש הממשלה אמש, אשר הוביל בסופו של דבר להורדת חוק הריביות מסדר היום, הנגיד מסתייג מהפעלת כלי הטלת מיסים חדשים על רווחיהם הגבוהים של הבנקים ומעדיף שצעדי הבנקים לטובת הלקוחות יבוצעו בהסכמה ולא באכיפה. הנגיד הסביר את התנגדותו החד-משמעית להצעות החוק השונות שהוגשו לוועדת השרים לחקיקה ושחברי כנסת מתכוונים להעלות בכנסת, וציין כי יש להבטיח שלא תהיה שום חקיקה כזאת שפוגעת בעצמאות בנק ישראל "ובתחרות הבריאה שמתפתחת כעת בין הבנקים".
מדברי הנגיד ניתן היה להבין כי בנקים נוספים צפויים להודיע בתוך ימים על שיפור תשלומי הריבית ללקוחותיהם על יתרות בעו"ש ובפיקדונות שקליים, וכי הבנקים צפויים גם להקל במידה משמעותית על נוטלי המשכנתאות לאור העלייה בריבית.
לצד זאת, הנגיד סירב לומר אם בשלב הזה הסתיימו העלאות הריבית וציין כי הבנק עוקב באופן רצוף אחר הנתונים הכלכליים בארץ ובעולם וכך יעשה גם לקראת החלטת הריבית הבאה (ב-10 ביולי).
בסיכום הדיון נקבע כי באוצר ובבנק ישראל יכינו מספר הצעות לפעולה בתחום התחרות בין הבנקים והטבת התנאים המוצעת ללקוחות, וכי תתקיים פגישה נוספת במהלך השבוע הבא כדי לדון בהצעות. "בכל מקרה, אין לבצע תוכניות בתחום הזה באופן מיידי מבלי לבחון היטב את ההצעות ולשקול אם וכיצד צריך יהיה לפעול", ציינו ראשי בנק ישראל בדיון שנמשך קרוב לשעתיים.