באיחור גדול: החל מהיום, רק חודש אחרי האסון בדרום, ניתן להגיש בקשה לקבלת מענק אכלוס עצמאי למפונים באמצעות אתר הביטוח הלאומי. לפרטים ולהגשת בקשה לחץ כאן.
מדובר במענק בסכום של 18,000 שקל בחודש למשפחה של ארבע נפשות (שני הורים ושני ילדים). בביטוח הלאומי הבטיחו כי התשלום יועבר כבר בימים הקרובים.
לדברי שר התיירות חיים כץ, שממונה מטעם הממשלה על נושא המפונים השוהים בבתי מלון, "המענק היומי מאפשר גמישות ומיועד להשתתפות בהוצאות המחיה, למעדיפים להתארח אצל משפחה, חברים או לשכור דירות באופן עצמאי". מהביטוח הלאומי הובטח כי לא יהיה כל עיכוב בתשלומי המענק, שייכנסו לחשבונות הבנק של המפונים כבר במהלך השבוע.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
תשלום המענק יתאפשר לאחר שוועדת העבודה והרווחה, בראשות ח"כ ישראל אייכלר, אישרה בשבוע שעבר את ההסכם בין הממשלה למוסד לביטוח לאומי, שמסדיר את מתן מענק אכלוס עצמאי לתושבי הצפון והדרום שהתפנו עצמאית מבתיהם.
1 צפייה בגלריה
תושבים מחכים לפינוי בקריית שמונה
תושבים מחכים לפינוי בקריית שמונה
תושבים מחכים לפינוי בקריית שמונה
(צילום: Jalaa MAREY / AFP)
על פי ההסכם, תושב אשר התפנה מביתו או הוצא לריענון בהתאם להחלטות הממשלה שהתקבלו מאז פרוץ המלחמה בנושא, יכול לבחור להיקלט באופן עצמאי במסגרת לינה שאינה המענה שניתן מכוח אותן החלטות, ויהיה זכאי למענק אכלוס עצמאי. היקף המענק יעמוד על סך של 200 שקל ליום למבוגר ו-100 שקל ליום לילד, ובהתאם לתקופות הזכאות שנקבעו בכל החלטה.
ההסכם המוצע מסדיר את המנגנון לקביעת הזכאים לקבלת המענק, אופן תשלומו ומימונו על ידי אוצר המדינה, זאת באמצעות המוסד לביטוח לאומי.
שר התיירות כץ הסביר כי "המטרה היא לחתום על הסכם שיאפשר לאנשים לקבל מענקים במקום להתפנות למלונות. עד היום התפנו מעל 245 אלף איש. במהלך השיבוצים היה שלב בו לא היו מספיק חדרים והחלטנו שנפצה אנשים שלא ילכו למלון ונעודד אותם להשתבץ בקהילה, זה יהיה WIN-WIN. מלון לזוג עם שני ילדים עולה למדינה מעל 45,000 בחודש. עכשיו ניתן 200 שקל ליום למבוגר ו-100 שקל לילד. זה מסתכם בסכום של 18,000 שקל בחודש למשפחה של זוג עם שני ילדים. לכל ילד נוסף תשולם תוספת של 3,000 שקל. זה סכום מכובד שאפשר לחיות איתו".

ילד שמלאו לו 18 וגר עם ההורים יקבל 200 שקל ליום

המענק יינתן כנגד הגשת תצהיר של המפונה על כתובת מגוריו ומועד פינויו. תקופת הזכאות למענק מתחילה לפי מועד החלטת הממשלה לכל אזור, ומסתיימת כרגע ב-22 בנובמבר. בדיון הודגש שילד שמלאו לו 18 שנים ייחשב כמבוגר לצורך קבלת המענק, ויהיה זכאי ל-200 שקל ליום, גם אם הוא מתגורר בבית הוריו, בכפוף להגשת תצהיר נפרד. המענק לא יינתן לאדם שלא יצא מביתו או התאכלס עצמאית ביישוב שהמדינה החליטה לפנותו.
עו"ד גליה ימין, ממשרד האוצר ציינה, כי בהחלטת הממשלה האחרונה ניתנה לשר הביטחון הסמכות לקצר את תקופת הפינוי ואוטומטית תתקצר גם הזכאות למענק בהתאם. מנגנון הביצוע יהיה באחריות הביטוח הלאומי.
ח"כ דבי ביטון ביקשה לבדוק האם מפונים שיעברו ממלונות לאכלוס עצמאי יוכלו להמשיך ולהגיע לבתי המלון, ולקבל את השירותים הניתנים בהם. ח"כ אתי עטייה ביקשה לבחון אפשרות להקמת ועדת חריגים עבור אוכלוסיות קשות יום שאינן עומדות בקריטריונים והתפנו מביתן.
יו"ר הוועדה, ח"כ אייכלר, שאל את נציגי הממשלה כיצד יגיעו הנתונים גם לאוכלוסיית הקשישים ביישובים. השר כץ, השיב כי יהיה מסע פרסומי בטלוויזיה, ברדיו ובעיתונים המגזריים, לציבור שאין לו נגישות לאינטרנט, ויוסבר איך ממלאים את הטופס ולמי פונים.
מהביטוח הלאומי נמסר כי "כבר בשלבי החקיקה החלו במוסד בתכנות המערכות כדי לשלם לכל יישוב ולכל משפחה לפי מספר הנפשות ולפי המצב המשפחתי, זאת כדי שההפקדה תהיה אוטומטית ישירות לחשבון הבנק. עבור הילדים, הכסף יכנס לאותו החשבון שאליו מועברת קצבת הילדים ועבור המבוגרים - כל אחד לחשבונו.
"כדי למנוע טרטור, הביטוח הלאומי יצר מערכת ייעודים ל'מענק האכלוס', שבה כל אזרח יוכל להיכנס, להצהיר ולהכניס את הפרטים שלו ובהתאם יועבר לו התשלום".