הממשלה אישרה היום (שני) תשלום לכל התושבים שהתפנו באופן עצמאי מהיישובים שהוחלט לפנות אותם במסגרת החלטות הממשלה השונות שהתקבלו בנושא. התשלום, בסך של 200 שקלים למבוגר ו-100 שקלים לילד (עד גיל 18) ליום, יינתן לתושבים שהתפנו מאזורים אלו באופן עצמאי ולא באמצעות הרשויות המקומיות או משרדי הממשלה השונים ומעדיפים פתרונות פינוי שאינם בתי מלון, זאת באופן רטרואקטיבי מיום ההחלטה על פינוי האזור בפועל.
ממשרד האוצר נמסר כי מנגנון התשלום נקבע על-ידי משרד האוצר ויהיה בהתאם לבקשה של התושב כי הוא אינו נמצא בעיר או בישוב וכי הוא נקלט באופן עצמאי במסגרת אחרת.
ההגשה לקבלת התשלום תפתח בימים הקרובים באתר gov.il. ולאחריה בתוך מספר ימים ישולם הסיוע על ידי ביטוח לאומי.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
2 צפייה בגלריה
פינוי התושבים בקריית שמונה
פינוי התושבים בקריית שמונה
פינוי התושבים בקריית שמונה
(צילום: אפי שריר )
מי מטפל במפונים? הטיפול במפונים מק"ש ומ-14 יישובים נוספים שנמצאים עבר מרח"ל למשרד התיירות. 14 היישובים שנוספו לתכנית הם: שניר, דן, בית הלל, שאר ישוב, הגושרים, לימן, מצובה, אילון, גורן, גרנות הגליל, אבן מנחם, סאסא, צבעון ורמות נפתלי.
איך מתפנים? הרשות המקומית פונה לתושביה ואומרת להם למלא טופס בו הם מצהירים אם הם מעוניינים להתפנות ברכב פרטי או בהסעה. הרשות מעבירה למשרד התיירות את מספר התושבים שמעוניינים להתפנות כך או כך.
למה אין מספיק חדרי מלון? משרד התיירות הקים חמ"ל אזרחי עם התאחדות המלונות כדי לייצר מאגר רחב של חדרי אירוח המיועדים למפונים. "הקצנו 17 אלף מיטות לק"ש (בעיר כ-23 אלף תושבים מ.ק). העירייה צריכה לפנות את התושבים שלה לרשימת המלונות שניתנה להם", מסרו במשרד. המדינה מחפשת עוד חדרי אירוח ופונה לבעלים דרך התאחדות המלונות.
למי אפשר להתקשר כדי לברר פרטים? ניתן להתקשר למוקד הטלפוני של החמ"ל האזרחי של משרד התיירות והתאחדות המלונות: 03-6394980. במשרד התיירות טוענים: "עיריית ק"ש הקצתה מוקד לנושא שקרס. היא הפנתה למוקד של אמסלם טורס, החברה שטיפלה בחדרים וגם אצלה נוצר עומס".
מה לגבי מי שהתפנה קודם? הרבה מהאנשים שגרים בקרבת גבול הצפון התפנו לבד עוד קודם. במשרד מסרו: "שכולם ייפנו למשרד התיירות לקבלת מענה ודמי כלכלה, אם הם עומדים בקריטריונים".
2 צפייה בגלריה
תושבי כפר עזה שניצלו פונו לקיבוץ שפיים
תושבי כפר עזה שניצלו פונו לקיבוץ שפיים
תושבי כפר עזה שפונו לקיבוץ שפיים
(צילום: זוהר שפק)
מה לגבי בעלי מוגבלויות? הם אמורים לקבל סיוע בפינוי מהמדינה. יש גם סיוע של עמותות. עמותת "נגישות ישראל" מסייעת לאנשים עם מוגבלות וקשישים מאזורי הלחימה בדרום ובצפון בפינוי מבתיהם. הם ובני משפחותיהם מוזמנים לפנות לחמ"ל שהעמותה הקימה לצורך כך. גם אזרחים המעוניינים לתרום, להתנדב ולתרום דיור נגיש מוזמנים ליצור קשר. ניתן לפנות לחמ"ל העמותה בטלפון נייד: 0542422973 או במייל shely@israel.org
ממתי משרד התיירות אחראי על האכלוס במלונות, והאם זה ככה גם לתושבי העוטף והדרום? "בתושבי העוטף מטפלת רח"ל (רשות חירום לאומית) משרד התיירות נכנס לתמונה רק בסופ"ש. "במשרד ראו שהמדינה משלמת דמי תיווך לכל מיני סוכנים וחבל על הכסף, אנו יודעים לעשות את זה לבד עם ההתאחדות", אומרים במשרד התיירות.
האם אגור ליד השכנים שלי גם במלון? משרד התיירות משיג בלוקים של חדרים והרשות היא זאת שמשבצת את התושבים שלה, תוך כדי התחשבות בקרבה בין שכנים, מגבלות פיזיות ועוד. אנשי הרשות המקומית הם גם אלה שמסיעים את האנשים למלונות".
האם ייתכן שאהיה באוהל גלמפינג עם חצי כריך, והשכן שלי בסוויטה במלון עם שלוש ארוחות? במשרד התיירות עשו סטנדרטיזציה של השירות במלון: שהות בפנסיון מלא עם שלוש ארוחות, חובת ממ"ד או מקלט והקפדה על החלפות תכופות של סדין ומגבות. במשרד הקימו לשם כך חמ"ל של 24/7 של שלושה ימים, עם כל מנהלי התיירות האזוריים שלו והוציאו קול קורא לבעלי חדרים".
האם יש כאלה שלא רוצים להתפנות? במשרד התיירות מספרים שיש תושבים שלא רוצים להתפנות וישנה גם תופעה של אי הגעה. במשרד טוענים כי "הרבה מלונות היו מוכנים בסופ"ש לקלוט את המפונים מק"ש עם ארוחות חמות, בידור ועובדות סוציאליות ורבים לא באו. כל מי שלא מתכוון להגיע למלון שיודע שנוכל לשחרר את החדר לטובת אחרים".
כמה זמן המפונים יהיו מפונים? "כרגע יש מפונים, מתרעננים ומפונים על דעת עצמם, שמשלמים על עצמם. המתרעננים קיבלו זמן שהייה עד מועד מסוים שהוארך בשבועיים. המפונים יישארו בפינוי עד הנחיית משרד הביטחון. כרגע משך הזמן לא ידוע".
פורסם לראשונה: 16:24, 22.10.23