אחרי שבחודש שעבר ישראל עברה לראשונה מחודש יוני לגירעון שנתי מזערי בתקציב המדינה, באפריל הוא התרחב, ושיעורו ביחס לתוצר ב-12 החודשים האחרונים עומד על 0.3% שהם 4.9 מיליארד שקל. בחודש אפריל נרשם אמנם עודף תקציבי של 3.3 מילארד שקל, אך חודש אפריל אשתקד הסתיים בעודף של 8 מיליארד. כך עולה מנתוני החשב הכללי באוצר שפורסמו היום (שני).
הסיבה לגידול בגירעון נעוצה בהמשך מגמת הירידה בגביית המיסים ביחס לשנה שעברה, בעיקר מיסי הנדל"ן, לצד גידול בהוצאות, ששיעורו המצטבר מתחילת השנה עמד על 8.9%, וזאת עוד לפני יישום ההסכמים הקואליציוניים והעברת התקציב שאמורים להביא להוצאות עצומות נוספות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ'
(צילום: דוברות הכנסת, דני שם טוב)
מהדוח מתברר כי שיעור הקיטון בהכנסות המדינה ממיסים מגיע כבר בשליש שנת 2023 ל-4.3%, כאשר המיסים הישירים – מס הכנסה ומיסי נדל"ן – ירדו אף ב-5.4%, בעוד שהמיסים העקיפים, מע"צ, מיסי קניה ומכסף, ירדו רק בשיעור מתון יותר של 2.9%. הירידה במיסים הישירים נוסעת בין השאר מירידה במספר עסקאות הנדל"ן, שמהן נגבה מס גבוה יחסית, ומצמצום הרווחים בשוק ההון, החייבים במס, בשל ירידות שערים בבורסה.
יצוין כי הכנסות המדינה ממיסים היו פוחתות עוד יותר, אלמלא הוכפלו בחודש ינואר המיסים הירוקים על רכב חשמלי. בשל ההתייקרות של מיסים אלה הייתה הקדמה של יבוא כלי רכב נוסעים בחודש דצמבר 2022 בכמות גבוהה על חשבון החודשים הראשונים של שנת 2023. ההקדמה ממיסים עקיפים מוערכת ב-0.3 מיליארד שקל ובמצטבר .
בשיעורי מס אחידים, ללא השינויים במיסוי, הגביה ממיסים ישירים ירדה למעשה באפריל ב-8% לעומת אשתקד והירידה ממיסים עקיפים ומאגרות ירדה ב-2%.
בסך הכל הסתכמו הכנסות המדינה ממיסים בשליש הראשון של השנה רק ב-149.3 מיליארד שקל לעומת 156.0 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. בשיעורי מס אחידים ירדו ההכנסות ממיסים ישירים ב-7% וההכנסות ממיסים0 ישירים צנחו ב-10%!
ההערכות כעת הן שבשל ההאטה בפעילות המשק גביית המיסים תצטמצם עוד והגירעון בתקציב המדינה יגדל. כמו כן שלל הוצאות הממשלה הנוספות בסכום המוערך בכ-15 מיליארד שקל - יגדילו את הגירעון בתקציב המדינה לכ-3%, לעומת תכנון הגירעון בשיעור של 0.9% בלבד, מה שיחייב בוודאות קיצוצים נוספים בתקציב המדינה ואפשרות להעלאת מיסים, אף שראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ מתנגדים לפי שעה להעלאות מיסים כלשהן, שהוצעו לאחרונה על ידי בכירים במשרד האוצר.
שר האוצר סמוטריץ' התייחס לנתונים בישיבת סיעת הציונות הדתית וטען: "היום התפרסם דוח הכנסות המדינה לחודש אפריל ואזרחי ישראל צריכים לדעת את האמת: סיימנו את חודש אפריל בעודף. אנחנו עדיין בעודף של למעלה משלושה מיליארד שקלים ביחס לתחזית שעל בסיסה בנינו את תקציב המדינה. כל הדיבורים על הצורך לפתוח תקציב ולקצץ או להעלות מיסים חלילה, הם שקר מוחלט שנועד להפחיד את הציבור. המשק הישראלי עובד, הכלכלה עובדת, הכנסות המדינה מימסים ישירים ועקיפים עובדים, מיסוי מקרקעין - הכל עובד. כן יש ירידה קטנה ביחס לשנה שעברה שהייתה לא רגילה. מספיק עם התבהלה. הכלכלה הישראלית טובה והמשק עובד, אנחנו ממשיכים לצמוח וכאמור תקציב המדינה, נכון לרגע זה, בעודף משמעותי מאוד. אני אומר לכם שהעודף הזה יחזור בסוף לציבור".
פורסם לראשונה: 13:20, 08.05.23