קבוצת עזריאלי, שלפי הערכות הבולען שנפער בנתיבי איילון נגרם בשל העבודות על מגדל הספירלה החדש שלה, תישא בעלויות תיקון הבולען, והפעילויות שנערכו הלילה לחיפוש בולענים נוספים, כך נודע ל-ynet ודווח לראשונה בתוכנית "כסף חדש" ב-ynet radio. ניתן להאזין להסברים בנגן בפתח הכתבה.
עזריאלי העמידה הלילה לרשות נתיבי איילון את צוותי סולל בונה שבונים את הפרויקט כדי לסתום את הבולען, בפיקוח צוותי החזקה של חברת ניהול התנועה הממשלתית. בנוסף תישא הקבוצה בעלויות הזמנת חברות ההנדסה שהוזעקו הלילה לסרוק את קטע הכביש ולחפש בולענים נוספים.
ההחלטה המהירה לשאת בעלויות מהווה לקיחת אחריות על האירוע שעצר במוצאי שבת את תנועת הרכבות בציר איילון והביא עשרות אלפי ישראלים לשנות הבוקר את מסלול חייהם, להישאר לעבוד בבית, או לנסוע למשרד בתחבורה ציבורית. בכך חסכה עזריאלי גם עלויות כבדות להליך משפטי אם נתיבי איילון היו תובעים ממנה את נזקיה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בשלב זה קשה להעריך עדיין את עלות העבודות, שבמהלכן בדקו שלוש חברות שונות את כלל המסלולים בכביש 20 באזור. כל חברה עשתה בדיקה ססמית על פני השטח במטרה לגלות האם יש חללים נוספים מתחת לכביש, שמהווה אחד מצירי התנועה המרכזיים בארץ. במספר מוקדים שונים נמצא חוסר איזון וקרקע לא הומוגנית, ובשל כך הן קדחו בכביש מעט והכניסו בו חומר כדי לוודא שאין ריק, אלא רק קרקע לא אחידה.
2 צפייה בגלריה
בולען שנפתח בכביש איילון ביציאה לדרך השלום
בולען שנפתח בכביש איילון ביציאה לדרך השלום
הבולען שנוצר בנתיבי איילון
(צילום: נדב אבס)
עופר כהן-קלף, סמנכ"ל תפעול ואחזקה של נתיבי איילון אמר הבוקר ל-ynet: "אנחנו כרגע עושים עבודות הכנה לשים את האספלט. יצקנו כבר יציקה פנימית מבטון נוזלי שמתקשה. מדובר בעשרות קו"בים בכדי לוודא שהמפלס לא יירד. אני מאמין שתוך מספר שעות יהיה כאן אספלט". למרות ההתקדמות בעבודות בכביש, נראה כי הציר לא ייפתח בשעות הקרובות, וזאת כדי להמשיך ולבדוק מה מתרחש במעמקי אתר הבנייה של מגדל הספירלה בעזריאלי. כצעד למניעת הישנות האירוע, הותקנו על הכביש מערכת ניטור לתנודות מתחת לפני השטח. המערכת תפעל רק באזור שקרוב לבולען שנפער.

"סביר שהבולען נוצר בגלל איזושהי הזרמת מים"

באולפן ynet טען פרופ' עמוס פרומקין, ראש המרכז לחקר מערות של כדור הארץ מהאוניברסיטה העברית, כי "התופעה הזו מתרחשת בשנים האחרונות מידי פעם בתל אביב. אני זוכר לפחות בולען אחד כל שנה שנפתח ברחובות השונים, למשל ברחוב הירקון. בנתיבי איילון זה הבולען הראשון שידוע לי שנפער, אבל בסך הכול תל אביב היא עיר שבנויה על גבי חומר רך בלתי מלוכד, ולזה יש חשיבות גדולה בעניין. אם אנחנו מזרימים מים לתוך חומר כזה, אז המים יכולים פשוט לסחוף את החומר בתת הקרקע ולייצר חלל, ואם החלל הזה גדל, בסופו של דבר הוא מתמוטט".
לדברי פרופ' פרומקין, על מנת למנוע הישנות של מקרים כאלה, יש צורך לבצע תחזוקה של מערכות המים העירוניות, דליפות והשקיית יתר: "צריך פשוט לנתר ולמנוע זליגה של מים מיותרים בתת הקרקע. כיום לא עושים את זה מספיק, יכול להיות שמחלחלים מים מתחת לכולנו, ובכל רגע נתון יכול להתפוצץ בולען בכל מקום אחר ברחבי העיר. ייתכן שניתן למנוע זאת אם יהיה פיקוח הדוק יותר על סוגיית זרימות המים. קל לפקח על צנרת אספקת מים, קשה יותר על צנרת ביוב".
עם זאת, הוא הבהיר כי אינו סבור שמי התהום הם שהובילו לבולען בנתיבי איילון "כי מי תהום נמצאים שם כבר הרבה מאוד זמן. מי תהום זוהי תופעה טבעית וזה לא סביר שפתאום ייווצר בולען בכביש שמשמש אותנו כבר עשרות שנים. יותר סביר שהבולען נוצר בגלל איזושהי הזרמת מים שהתרחשה בחודשים האחרונים. האם זה קשור למגדל עזריאלי או לא אני לא יודע, אבל האופציה הסבירה היא שאנחנו הזרמנו מים בצורה בלתי מבוקרת מתחת לכביש". על כן, הוא הדגיש כי "צריך למנוע הזרמת מים בתת הקרקע גם בהקשר של הקמת פרויקטים, גם בהקשר של השקיה בפארקים וגם בהקשר של דליפות צנרת מסוגים שונים".
2 צפייה בגלריה
בולען כביש נתיבי איילון תל אביב ליד מחלף השלום עזריאלי
בולען כביש נתיבי איילון תל אביב ליד מחלף השלום עזריאלי
מילוי הבולען
(צילום: נתיבי איילון)
על השאלה האם מדובר בעניין של זמן עד שייפער עוד בולען, השיב פרומקין כי "אני מניח שזאת שאלה של זמן עד שנראה בולען נוסף, בהחלט. קשה להשיג תוצאות של 100 אחוז בנושא של זרימה תת קרקעית של מים, צריך למקסם את המאמץ כדי למנוע זרימות כאלה. אני לא יודע מה רמת הפיקוח כיום, אבל בהחלט אפשר להגביר את הפיקוח כדי למנוע בולענים נוספים בעתיד".
פרופסור שמואל מרקו, לשעבר ראש ביה"ס לסביבה באוניברסיטת ת"א, התראיין לדוריה למפל ואודי סגל ב-ynet radio, וסיפר כי ניתן לאתר בולענים עתידיים באמצעות מכשור מתאים: "ניתן לשלוח גלי קול או רדאר, אותו רדאר שתופס אותנו על הכביש, ניתן לשלוח אותו כלפי פנים ולזהות חללים. אפשר גם לשלוח גלי קול, ולזהות כמו אולטרה סאונד, אבל בתדרים אחרים, חללים תת-קרקעיים".
את עבודות החפירה הדיפון והבנייה מבצעת עבור קבוצת עזריאלי חברת סולל בונה מקבוצת שיכון ובינוי, ואת עבודות הקמת המגדל לאחר מכן תבצע יחד עם סולל בונה קבוצת לוינשטיין. מחברת סולל בונה נמסר היום: "מדובר בכשל טכני. החברה פעלה לתיקון מיידי של הנזק בשיתוף יועציה מתחום ההנדסה והביטוח. האירוע הסתיים ועבודות הבנייה נמשכות".
מקבוצת לוינשטין נמסר היום: "לוינשטין נתיב לא שותפה לביצוע עבודות החפירה והדיפון. לוינשטין נתיב תחל בביצוע עבודות בניית המגדל וכן את עבודות הקמת החניון התת קרקעי בשיתוף סולל בונה, וזאת לאחר השלמת עבודות החפירה והדיפון".
מקבוצת עזריאלי נמסר בתגובה כי "קבוצת עזריאלי כחברה אחראית מסייעת ככל הנדרש מתוך רצון טוב ובמטרה לקדם פתרונות באופן יעיל ומהיר. אין כל התחייבות או מחוייבות".