יו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי פנה היום (שני) לשר האוצר בצלאל סמוטריץ' במכתב בו ביקש להקפיא את עליית שכר המינימום במשק ב-2024. שכר המינימום אמור לעלות באפריל ב-308 שקל ולעמוד על 5,880 שקל לחודש. זאת לאחר שבשנה שעברה עלה ב-270 שקל, בשל ההצמדה לשכר הממוצע במשק.
בנוסף, קצבאות הביטוח הלאומי יעודכנו כבר החודש ויעלו בהתאם לעלייה במדד המחירים לצרכן ובשכר הממוצע במשק, תלוי בסוג הקצבה. מדובר בעליות משמעותיות גם בשכר המינימום וגם בקצבאות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו

1 צפייה בגלריה
תלוש משכורת
תלוש משכורת
תלוש משכורת
(צילום: shutterstock)
"בעת הזו, כשמדינת ישראל מצויה במלחמה מתמשכת מאז אוקטובר ,2023 בשל אי ודאות גבוהה ביחס להתפתחותה במהלך ,2024 ולאור השפעתה על צמיחה הכלכלית ומשמעויותיה על המגזר העסקי, אנו נדרשים להצביע על הצורך בהקפאת השכר הממוצע במשק לפחות עד סוף שנת 2024", כתב אמיתי לסמוטריץ'.
"עלייה בשכר הממוצע במשק תיצור נטל משמעותי על המעסיקים מעבר לעלייה בשכר המינימום עצמו, זאת משום שהשכר הממוצע במשק משמש גם בתור נקודת ייחוס להתאמת מרכיבים אחרים באופן ישיר או עקיף, כגון זכאות להפרשות סוציאליות עם השלכות על עלות מעסיק, מעבר לעליית שכר המינימום עצמו, לרבות לחץ על מעסיקים להעלאות שכר מעבר לעובדים עם שכר גבוה משכר המינימום".
פנייתו של אמיתי מגיעה יום לאחר שראשי משרד האוצר הציגו לראש הממשלה בנימין נתניהו את עיקרי הקיצוצים בתקציב המדינה המתוקן לשנת 2024 שיסתכמו בכ-20 מיליארד שקל. הדיון המכריע בממשלה לאישור הצעת התקציב המתוקנת לשנת 2024 צפוי להתקיים ביום חמישי אחר הצהריים ועד אז צפוי מכבש לחצים על ראש הממשלה וראשי משרד האוצר לבטל חלק מהקיצוצים בתקציב.

מנגנון העלאת שכר המינימום בישראל:

  • על פי דין, שכר המינימום בישראל מתעדכן אחת לשנה, כך שמדי חודש אפריל יעמוד על לא פחות מ-47.5% מהשכר הממוצע במשק, כפי שנקבע ב-1 בינואר של אותה שנה.
  • זאת, ככל שלא נקבע שכר מינימום גבוה מכך בהוראת שעה.
  • עקב מגפת הקורונה, הוקפא בישראל השכר הממוצע במשק בשנים 2022-2021, ועל כן שכר המינימום לא עודכן בשנים אלה.

שיעור העלייה של שכר המינימום:

  • שכר המינימום אמור לעלות מ-5,571.75 שקל בחודש ל-5,880 שקל בחודש, על בסיס חישוב של 47.5% מהשכר הממוצע שעמד נכון ליום 1.1.2024 על 12,378 שקל.
  • מדובר בעלייה של 308 שקל או 5.6% לעומת שכר המינימום החודשי הקיים.

שכר מינימום שעתי:

  • על פי הנחיות משרד העבודה, ובהתאם להוראות ההסכם הקיבוצי הכללי לקיצור שבוע העבודה משנת 2018, יש לחשב את שכר המינימום השעתי על ידי חלוקת שכר המינימום החודשי ב-182 בהתאם לכך, עם העלייה בשכר המינימום החודשי ל-5,880 שקל לחודש, שכר המינימום השעתי צפוי לעמוד באפריל על 32.3 שקל לשעה.