ראש הממשלה, בנימין נתניהו, אישר אתמול (ד') באופן סופי את המתווה שגיבש מנכ"ל משרד ראש הממשלה, יוסי שלי, לגבי מתן הנחה על קרקעות באזורי עדיפות לאומית - כך נודע ל-ynet. פרטי המתווה, שהגיעו לידי ynet, יוצגו בשבוע הבא בפני קבינט הדיור, שבראשם עומדים נתניהו ושר הבינוי והשיכון, יצחק גולדקונפף, ויועלו בהמשך לאישור מועצת מקרקעי ישראל, שבראשה עומד גולדקנופף.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
על פי "מתווה שלי", ההנחה על הקרקעות באזורי עדיפות לאומית תעמוד על בין 900-850 אלף שקל לזוגות צעירים חסרי דיור, במקום תקרת הנחה הקיימת כיום בגובה של 450 אלף שקל, ובניגוד לעמדת אגף התקציבים במשרד האוצר ועמדת רשות מקרקעי ישראל (רמ"י), שהציעו להעלות את תקרת ההנחה לסכום של 650 אלף שקל. בנוסף, תבוטל מגבלת ההנחה ביישובים במעמד סוציו-אקונומי גבוה.
2 צפייה בגלריה
ישובי משגב מלמעלה
ישובי משגב מלמעלה
ישובי משגב מלמעלה
(צילום: שמוליק מגל)
כמו כן, נודע כי רה"מ ושר הביטחון, יואב גלנט, בוחנים הוספת רכיב נוסף של הנחה ליוצאי צבא ושירות לאומי, בדומה לזה שמקבלים בני מיעוטים ברכישת מגרשים בנגב ובגליל.
בנוסף, אף שברמ"י דרשו לתכנן מחדש מגרשים גדולים שעולים על 280 מ"ר ולחלק אותם ליחידות קטנות יותר, בשל דחיפות הרצון לשחרר את הקרקעות לרכישה, הוחלט כי כל המגרשים שלא ישווקו וירכשו בתוך שלוש שנים, יועברו לתכנון וחלוקה מחדש. זאת, על רקע ההנחה כי תכנון מחדש בשלב זה יעצור את התפתחות היישובים לשנים ארוכות. הצעד נועד לעודד את היישובים לממש בתוך שלוש שנים את כל עתודות הקרקע המתוכננות, שעומדות על כ-3,000 מגרשים בפריפריה.
השבוע שלחו עשרות מנהלי קהילות ביישובים, בקיבוצים ובמושבים ברחבי הגליל מכתב למנכ"ל משרד ראש הממשלה ובו דרשו "לרסן את העלייה הקיצונית במחירי הקרקעות למגורים בצפון, שהאמירו במאות אחוזים תוך שנים והביאו למשבר נרחב ביישובים היהודים". בצל דרישתם, שלי האשים את מנכ"ל רמ"י, יעקב (ינקי) קוינט, כי הוא מחבל במאמצי הממשלה להוריד את מחירי הקרקעות.

משרד ראש הממשלה נגד רמ"י והאוצר

בחודש מאי גילו שרי הממשלה כי בכוונת רמ"י להעלות במחטף כחלק מעדכון "אזורי עדיפות לאומית", תקנות חדשות שיביאו להתייקרות הקרקעות ביישובים הכפריים בפריפריה. במהלך ישיבת הממשלה אז תפתחו עימותים סוערים בישיבות שגלשו לוויכוחים קולניים בין השרים שיקלי ושרת ההתיישבות והמשימות הלאומיות אורית סטרוק מצד אחד, אל מול אנשי משרד השיכון ורשות מקרקעי ישראל (רמ"י) מהצד השני. לבקשת השרה סטרוק, הודיע ראש הממשלה בנימין נתניהו על הקמת ועדת שרים בראשותו למציאת פתרונות לסוגיה והיא הייתה בין המעורבים לגיבוש המתווה החדש.
שלי, המכהן כיו"ר ועדת מנכ"לי משרדי הממשלה שהוקמה כדי להתוות מדיניות חדשה להנחות על מחירי הקרקעות בגליל, תקף את קוינט במכתב ששלח לו בתחילת השבוע, לאחר שקוינט ביקש להציג נתונים על עליית מחירי הקרקעות בגליל בפני הוועדה. במכתב האשים שלי את קוינט בהצגת "נתונים חלקיים ומקוטעים" שיוצרים "מצג שווא", ונועדו לטשטש את העלייה החדה במחירי הקרקעות ואת הצורך האקוטי בהגדלת שיעור ההנחות כדי לאפשר את הגדלת היישובים בדור צעיר שיבטיח את קיומם בעתיד.
קוינט, שכל הנתונים על מחירי הקרקעות בישראל נמצאים בלעדית בידי הגוף שהוא עומד בראשו, התבקש להציג בפני הממשלה את עליית המחירים בין השנים 2016 ל-2023, אך שלי טען במכתבו כי הוא בחר להציג רק את נתוני מחירי הקרקעות בשנתיים האחרונות. לפי שלי, קוינט בחר להביא כמה דוגמאות כדי להמחיש את מחירי הקרקעות, אך לא הציג בהן פרטים שניתן ללמוד מהם ולהסיק מסקנות, וחלק מהנתונים אף שונים משמעותית מהדיווח הרשמי שהעבירו בעבר ברמ"י למנהל הרכש הממשלתי והציגו את המחיר הסופי שנדרשו לשלם הרוכשים בפערים של מאות אלפי שקלים.
2 צפייה בגלריה
יוסי שלי
יוסי שלי
מנכ"ל רמ"י, ינקי קוינט, ומנכ"ל משרד רה"מ, יוסי שלי
(צילום: אלכס קולומויסקי)
שלי הודיע לקוינט כי בכוונתו להציג בפני הממשלה מתווה הנחות חדש, כפי שדרש נתניהו, כך שתקרת גובה ההנחה תותאם למחיר הריאלי של הקרקעות כיום בגליל, העומד על כמיליון שקל, וכן כי בכוונתו לבטל את המגבלות על גובה ההנחות ביישובים בעלי מעמד סוציו-אקונומי גבוה, שנקבע בשל מיעוט אוכלוסיית הצעירים בהם. ההנחות המוצעות יאפשרו לעבות את היישובים היהודיים באוכלוסיות צעירות, לצד המשך פיתוח ההתיישבות הלא יהודית.
מנגד, קוינט השיב לטענות נגדו וטען כי הציג נתונים המתייחסים למחירי הקרקעות הגולמיים בלבד ומבוססים על הערכות רמ"י, אך גם התעלם מהדרישה לחשוף את מחירי המגרשים לאורך שבע השנים האחרונות ואת העלויות שאותן נדרשו לשלם הרוכשים. קוינט לא מתנגד להחלטה שתביא להוזלה זניחה במחירי המגרשים, אך בתנאי להרחבת היישובים באופן משמעותי ומיידי.
לאחר מכן תקף שלי במכתב גם את מתן יגל, סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר: "המנדט שבידיכם הוא לחוות דעה על מדיניות הממשלה ולא לקבוע אותה" נזף שלי.
יגל טען כי עיקר המאמצים צריך להתמקד במקומות בהם ניתן להגדיל באופן משמעותי את האוכלוסייה בגליל והאשים את המועצות האזוריות ואת מפעל המצפים בגליל כי אלו מנעו את התפתחותם בשל הרצון לשמור את אדמותיהם לבניהם בעתיד ובשל מנגנון ועדות הקבלה. הוא הציג שורה של עובדות המבקשות להוכיח את טענותיו אךאנשי המקצוע במשרד ראש הממשלה טענו כי לפי בדיקה שלהם יגל הציג "תמונה מעוותת" לפיה, בין השאר, פיתוח היישובים היהודים הקטנים בגליל יבוא על חשבון הערים באיזור. שלי האשים כי יגל צייר מציאות שביישובי משגב "שפע של תושבים צעירים בגיל העבודה" וכי הנתונים הרשמיים של גודל השנתונים מצביע באופן מובהק על ירידה תלולה וחסרת תקדים של הצטמקות תוך עשור בלמעלה מ- 60 אחוזים, לכ- 200 ילדים בלבד בשנה בכל היישובים היהודים באיזור משגב".
ברקע, מצוקת הדיור ביישובים היהודיים בגליל, האוכלוסייה מזדקנת וזוגות צעירים שמתקשים לרכוש בתים. לדוגמה, את שנת הלימודים החדשה פתחו ביישובי משגב כאשר שליש מכיתות א' בבתי הספר סגורות, בנוסף לתשעה גני ילדים לאחר שלא נותרו כמעט ילדים ב-29 יישובי המועצה היהודים.
אל מול עלויות הדיור הגבוהות ביישובים היהודיים בגליל, ביישובי בני המיעוטים תושבי המקום זוכים להנחות של עד 90% ממחיר הקרקע. כך, לפי נתוני המועצה במשגב, ביישוב כמאנה, צעיר המעוניין לבנות בית ישלם רק כ-150 אלף שקלים על מגרש, בעוד שביישוב כמון הסמוך מחיר הקרקע הוא מיליון שקלים בממוצע.