הסתיימה ההרשמה להגרלה השנייה לדירה במחיר מופחת. 112,625 משקי בית נרשמו הפעם להגרלה שהסתיימה אתמול (יום א') ב-23:59, ושכללה 5,499 דירות מוזלות ב-25 יישובים ברחבי הארץ. תוצאות ההגרלות הנוכחיות יפורסמו בחודש אוגוסט.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
בזמן שמחירי הדירות ממשיכים לעלות, גם הביקוש לדירות מוזלות נמצא בשיא. ההגרלה הנוכחית מצטרפת להגרלה הראשונה בה נרשמו כ-120 אלף זכאים וזכו מעל ל-10,000 משקי בית בדירה בהנחה. ההרשמה להגרלה השנייה נפתחה להרשמה ב-3.7.2022 ונסגרה אמש בשעה 23:59, כאשר בין היישובים שהיו בהגרלה: אילת, אלעד, אשדוד, בית שמש, דיר חנא, חיפה, ירושלים, שדרות ועוד.
החל ממחר (19.7) תיפתח מחדש ההרשמה להנפקת אישור זכאות להגרלה הבאה, שצפויה להיפתח להרשמה במהלך חודש אוקטובר. במשרד הבינוי והשיכון התחייבו לפרסם עוד הגרלות עד סוף השנה מה שיעמיד את היקף הדירות המוזלות שיוגרלו השנה על כ-30 אלף דירות סך הכל. מדובר על עוד כ-15 אלף דירות, כאשר נכון להיום, ההגרלה הבאה מתוכננת לאוקטובר-נובמבר 2022, אולם מוקדם לדעת כמה דירות מוזלות היא תכלול והדבר קשור בין היתר גם במכרזים שייסגרו בתקופה הקרובה.
במקביל, שר הבינוי ושיכון התחייב היום שמשרדו ישווק עוד 45 אלף דירות מוזלות בשנה הבאה (2023), אולם יש לזכור שלקראת סוף השנה הנוכחית צפויות בחירות לכנסת, ואין לדעת מה תהיה עמדתו של שר הבינוי והשיכון הבא על התוכנית הממשלתית כשייכנס לתפקיד.
1 צפייה בגלריה
אתר בנייה
אתר בנייה
אתר בנייה
(צילום: shutterstock)
בכל הנוגע להעדפות הזכאים בנוגע למיקומי הפרויקטים, אין הפתעות כשבמקומות הראשונים נמצאות ערי המרכז. כך, היישובים המבוקשים בהגרלה הנוכחית הם רמת גן, שם נרשמו כ-47.6 אלף זכאים להגרלה הכוללת 349 דירות מוזלות, ראש העין בה נרשמו כ-42.1 אלף זכאים להגרלה על 439 דירות מוזלות ונתניה שם נרשמו כ-27.1 אלף זכאים להגרלה על 888 דירות מוזלות.
"עד סוף השנה נגריל 30 אלף דירות ובשנה הבאה עוד 45 אלף דירות", כך אמר היום שר הבינוי והשיכון זאב אלקין. "בנוסף, העברנו על אף התנגדות עזה של הקבלנים את חוק המכר שיחסוך לזוגות עוד 100-150 אלף שקל במדד תשומות הבנייה ואנו ממשיכים להגדיל את היצע השיווקים גם לדיור להשכרה לטווח ארוך על מנת לאפשר למחוסרי הדירות והזוגות הצעירים קורת גג ראויה ובמחיר סביר".
אביעד פרידמן, מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון אמר היום: "אנו פועלים מסביב לשעון לקדם שיווקים ברחבי הארץ. במקביל, אנחנו פועלים באפיקים נוספים להגדלת מספר השיווקים ויחידות דיור להשכרה ארוכת טווח. במטרה לתת מענה לביקושים העולים בקרב הזוגות והמשפחות הצעירות״.
יעקב קוינט, מנהל רשות מקרקעי ישראל: "פרק נוסף של רישום להגרלה של דירה בהנחה הסתיים אמש. אנו קוראים למי שעומדים בתנאי הזכאות וטרם נרשמו להרשם בהקדם. רמ"י תמשיך לפעול לשיווק קרקעות מואץ בכל רחבי הארץ לטובת צרכי הציבור כולו".

הביקוש יורד, אך המחירים ממשיכים לעלות

בתוך כך, בסוף השבוע התפרסם מדד מחירי הדירות של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) שמעיד על המשך עליית מחירי הדירות. על פי המדד, מחיר הדירות עלו ב-1.4% בין אפריל למאי 2022 לעומת מרץ לאפריל 2022. ברמה השנתית מדובר כבר בעלייה של 15.9%.
המחוז בו האמירו מחירי הדירות ברמה הגבוהה ביותר הוא תל אביב עם עלייה בשיעור של 1.9% בחודש, כאשר עלייה נרשמה בכלל המחוזות. ברמה השנתית, המחוז בו נרשמה העלייה הגדולה ביותר הוא מחוז המרכז עם זינוק בשיעור של 19.5% בשנה. גם בהסתכלות שנתית, אין אף מחוז שרשם ירידה והעלייה הנמוכה ביותר נרשמה במחוז צפון ועמדה על 12.8%.
במקביל, גם מחירי השכירות רשמו עלייה לא מבוטלת. על פי נתוני הלמ"ס עבור 7.5% מהשוכרים אשר חידשו חוזה, נרשמה עלייה של כ-3% במחירי השכירות ועבור 2.5% מהשוכרים (דירות בהן התחלף שוכר הדירה וחתם על חוזה חדש) נרשמה עלייה של כ-6.5% בשכר הדירה.
עם זאת, נתוני הלמ"ס על אודות רכישת דירות חדשות, כמו גם נתוני הכלכלנית הראשית במשרד האוצר שפורסמו לאחרונה, מעידים כי הביקוש לדירות רושם בחודשים האחרונים ירידה, כך שהיקפי העסקאות יורדים. אולם, נכון לעכשיו הירידה בהיקפים לא משפיעה על המחירים.