ברקע ההצבעה הצפויה על ביטול עילת הסבירות היום (שני) בכנסת והתגברות המחאות ברחבי הארץ, החליט אמש "פורום העסקים", שמורכב מהבכירים שמנהלים כ-150 החברות הגדולות במשק כולל הבנקים, להשבית היום את פעילות החברות. אם החקיקה תעבור, ישקלו בפורום את המשך ההשבתה גם בימים הבאים. בין החברות שהודיעו על השבתה: מרכזי ביג, מרכזי המסחר והמשרדים של קבוצת עזריאלי, מרכזי המסחר והבניה של אמות השקעות וקניוני עופר.
יחד עם זאת, חנויות מזון ונוחות כמו סופר פארם, שנמצאות במתחמי הקניונים, יישארו פתוחות, כמו גם הבנקים, מאחר שהם מוגדרים כ"מפעלים חיוניים". גם בשופרסל, שהיו"ר שלה חבר בפורום, יעבדו כרגיל. מדובר בכ-15 חברות מתוך 150 המרכיבות את הפורום. הבנקים כן יאפשרו לעובדים שירצו בכך לשבות.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
2 צפייה בגלריה
פורום העסקים ב"מאהל המחאה" בירושלים
פורום העסקים ב"מאהל המחאה" בירושלים
פורום העסקים ב"מאהל המחאה" בירושלים
(צילום: פורום העסקים)
לפי ההודעה "הפורום קורא לחברות ועסקים נוספים להצטרף לצעד החירום שננקט, בלית ברירה, על מנת להביא לעצירת החקיקה החד צדדית וכניסה להידברות. חייבים להגיע להסכמות שימנעו את הפגיעה הדרמטית בכלכלה ואת השסע שקורע את החברה, מפרק את צבא העם ומסכן את הבטחון והעתיד של כולנו". בהודעה צוין כי "חברות שבהן ישנן מגבלות רגולטוריות לסגירה או שהינן משק לשעת חירום תינתן אפשרות לעובדים לפעול לפי צו מצפונם ולהפגין".
בין החברים בפורום, אשר פרסם בעבר מספר מכתבים הקוראים לעצור את החקיקה חברים כל מנכ"לי הבנקים, ליאורה עופר - יו"ר ובעלים מליסרון; לילך אשר טופילסקי - שותפה בכירה בקרן פימי; איתן בר זאב - יו"ר דירקטוריון ביג ויו"ר דירקטוריון אפריקה נכסים; הראל ויזל - מנכ"ל ובעלים קבוצת פוקס; יצחק אברכהן - יו"ר שופרסל; ליאור רביב - מנכ"ל רשת מלונות ישרוטל; חי גאליס - מנכ"ל ביג מרכזי קניות; נטלי משען זכאי - מנכ"לית דסק"ש נכסים ובניין ודויד פתאל - בעלים ומייסד רשת מלונות פתאל, רמי נוסבאום – בעלים ויו"ר קבוצת אשטרום, קרן כליפה - מנכ"לית חטיבת נדל״ן ישראל ב-G City.
מוקדם יותר הודיעו בפורום העסקים כי הם נערכים לעצירת המשק. בקרב אנשי הפורום התעוררו חלוקי דיעות. חלק מראשי הבנקים וחברות גדולות במשק תמכו בהשבתה מחר וחלק ביקשו להמתין להצבעות בכנסת.
במקביל, יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, החליט בשלב הזה שלא להשבית את המשק. בר-דוד נפגש אתמול בבוקר עם יו"ר האופוזיציה, יאיר לפיד, והתייעץ עם בכירים בהסתדרות ויו"ר נשיאות המגזר העסקי דובי אמיתי. במקביל, בליכוד דחו את הצעת הפשרה שלו.
נשיא התאחדות הקבלנים ראול סרוגו הצהיר כי הוא נגד ההשבתה: "אנחנו צריכים להיות המבוגר האחראי ולא להציב אקדח לרקה. כתפיסת עולם, התאחדות הקבלנים קוראת היום להרגעת הרוחות ולקריאה לפיוס והסכמה ובשום אופן לא להשבתה ולשיסוי".
2 צפייה בגלריה
מימין למעלה: ליאור רביב, דויד פתאל, איציק אברכהן, ליאורה עופר, לילך אשר טופילסקי, נטלי משען זכאי, חי גאליס, הראל ויזל, איתן בר זאב
מימין למעלה: ליאור רביב, דויד פתאל, איציק אברכהן, ליאורה עופר, לילך אשר טופילסקי, נטלי משען זכאי, חי גאליס, הראל ויזל, איתן בר זאב
מימין למעלה: ליאור רביב, דויד פתאל, איציק אברכהן, ליאורה עופר, לילך אשר טופילסקי, נטלי משען זכאי, חי גאליס, הראל ויזל, איתן בר זאב
(צילום: אביגיל עוזי, רוני בלחסן, עמית שעל, אריאל בשור, רפי דלויה, סיון פרג', יח"צ, אוראל כהן, שלמי מזרחי)
גם יו"ר התאחדות התעשיינים רון תומר הביעה התנגדות כפי שעשה גם בשביתה הקודמת: "שביתה היא לא הדרך ואנו מתנגדים לשביתה בלתי חוקית ולכל מהלך שרק מעמיק את הפילוג, מוריד את הסכסוך והאש למקומות העבודה ומרחיק אותנו מפתרון ורגיעה. המגזר העסקי הוא מיקרוקוסמוס של החברה בישראל ותפקידנו לגשר על פערים ולייצר הסכמה, לא ניקח חלק בהעמקת המחלוקת אלא נפעל ללא לאות לקירוב הצדדים לתיקונים, ככל שנדרשים, באחריות ובהסכמה.
מטעם G City נמסר כי "בהתאם להודעת פורום העסקים הרינו להודיע בזאת על השתתפות מתחמי G בשביתה במשק שתתקיים היום. קניוני G לא יפתחו היום לקהל".
בתגובה להודעת הפורום, עשרות חברות הייטק וקרנות הון סיכון הודיעו כי ישביתו את פעילותן ויאפשר לעובדים להשתתף בפעילויות המחאה נגד ההפיכה המשפטית.
ממחאת ההייטק נמסר: "אנחנו מצטרפים לחברינו מהפורום העסקי שהודיעו על השבתת החברות בצדק, ונעמוד איתם כתף אל כתף מחר במלחמה על פניה של מדינת ישראל. לא ניתן לממשלת ישראל להוביל לקריסת הכלכלה ולהחרבת ההייטק. אין לנו ארץ אחרת".
פורסם לראשונה: 23:19, 23.07.23