יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, שקיים הלילה פגישת חירום במעמד בכירי ההסתדרות ויו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי שהסתיימה בשעה 2:00, והבוקר (ראשון) נפגש עם יו"ר האופוזיציה, יאיר לפיד, החליט בשלב זה לא להשבית את המשק מחר. זאת, ברקע האישור הצפוי של ביטול עילת הסבירות מחר (שני) בכנסת והתגברות המחאות ברחבי הארץ, שהגיעו גם לבניין ההסתדרות עצמו. בר-דוד ייפגש בבוקר עם נשיא המדינה, יצחק הרצוג.
ההצעה עצמה פורסמה בצהריים, והיא מבוססת על מתווה שהועלה ב-ynet וב"ידיעות אחרונות" על ידי פרופ' ידידה שטרן והמשנה לשעבר ליועמ"ש רז ניזרי ובטור של פרופ' יובל אלבשן.
2 צפייה בגלריה
ארנון בר-דוד, בנימין נתניהו ודובי אמיתי
ארנון בר-דוד, בנימין נתניהו ודובי אמיתי
ארנון בר-דוד, בנימין נתניהו ודובי אמיתי
(צילום:מוטי קמחי, אלכס קולומויסקי, יח"צ)
כלומר גם כעת, בר-דוד לא הודיע עדיין על השבתה של המשק, כפי שעשה לפני מספר שבועות רגע לפני שהחקיקה נעצרה. בינתיים, ראש האופוזיציה יאיר לפיד הגיע ללשכתו של יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד בתל אביב, ואמר בסיום הפגישה: "חובתנו לעשות כל מאמץ כדי לעצור את הטירוף ולהגיע להסכמות רחבות. אני מברך על מאמציו של יו״ר ההסתדרות, המתווה שהניחה ההסתדרות הוא בסיס לשיח משותף".
כפי שנודע ל-ynet, אחת ההצעות שנידונות כעת בהסתדרות היא השבתת אזהרה של שעתיים מחר בבוקר, שתלווה בהצהרה שאם בכל זאת תהיה הצבעה סופית מחר אז בהמשך יהיו צעדים חריפים יותר. אך גם להצעה הזאת מתנגדים בשלב זה חלק מהוועדים בהסתדרות.
בפורום העסקים, שמורכב מעשרות בכירים במשק הישראלי, מסרו הבוקר כי הם נערכים לעצירת המשק. לדבריהם, "בדיון חירום עם פורום ראשי המשק הכולל כ-150 בכירים הוחלט להיערך לעצירת המשק. בעקבות הדיון הצפוי היום בהסתדרות, הוחלט בינתיים להמתין להחלטתם. אנו מבהירים כי בכל מקרה - נעשה הכל, כולל השבתה על פי דין, בכדי למנוע חקיקה חד צדדית הפוגעת אנושות בכלכלה ומפרקת את צבא העם".
בקרב ראשי המשק התעוררו חלוקי דיעות. חלק מראשי הבנקים וחברות גדולות במשק תומכים בהשבתה מחר וחלק מבקשים להמתין להצבעות בכנסת. בשעה 21:30 ייפגשו בכירי המשק במלון דן בתל אביב לקבלת החלטות.
2 צפייה בגלריה
פורום העסקים ב"מאהל המחאה" בירושלים
פורום העסקים ב"מאהל המחאה" בירושלים
פורום העסקים ב"מאהל המחאה" בירושלים
(צילום: פורום העסקים)

במגזר העסקי חלוקים, חלק מהוועדים מתנגדים

נשיא התאחדות הקבלנים ראול סרוגו הצהיר כי הוא נגד השבתה: "אנחנו צריכים להיות המבוגר האחראי ולא להציב אקדח לרקה. כתפיסת עולם, התאחדות הקבלנים קוראת היום להרגעת הרוחות ולקריאה לפיוס והסכמה ובשום אופן לא להשבתה ולשיסוי".
גם יו"ר התאחדות התעשיינים רון תומר הביעה התנגדות כפי שעשה גם בשביתה הקודמת: "״שביתה היא לא הדרך ואנו מתנגדים לשביתה בלתי חוקית ולכל מהלך שרק מעמיק את הפילוג, מוריד את הסכסוך והאש למקומות העבודה ומרחיק אותנו מפתרון ורגיעה. המגזר העסקי הוא מיקרוקוסמוס של החברה בישראל ותפקידנו לגשר על פערים ולייצר הסכמה, לא ניקח חלק בהעמקת המחלוקת אלא נפעל ללא לאות לקירוב הצדדים לתיקונים, ככל שנדרשים, באחריות ובהסכמה.
חלק מראשי הוועדים בהסתדרות פנו אף הם לבר דוד בבקשה שלא ללכת להשבתה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
לדברי גורמים בהסתדרות, בר-דוד פעל בסוף השבוע בניסיון לתווך בין הממשלה לאופוזיציה והציע לדחות את החקיקה המתוכננת בנוסחה המקורי. ברקע, בכירים במשק ובהם ראשי הבנקים שוב פנו בסוף השבוע ליו"ר ההסתדרות ודרשו ממנו שישבית את המשק, וכינוס הישיבה המיוחדת הערב נקשר לפניות הללו.
במקביל, אמיתי שוחח אמש עם ראש הממשלה ודרש ממנו להפסיק לאלתר את תהליך חקיקת הרפורמה. הוא התריע כי "אנחנו במצב שלא תהיה פה מדינה. חייבים לעצור ולדבר" והבהיר לראש הממשלה כי אם החקיקה לא תיעצר ויהיו דיונים רציניים עם האופוזיציה בנושא המהפכה המשפטית, המגזר העסקי ישבית את כל המשק.
בשיחה עם ynet טען אמיתי כי "גם האופוזיציה צריכה לגלות אחריות ואם ראש הממשלה יעצור את החקיקה לדון עם הקואליציה על פתרון מתקבל על הדעת לפני שלא תהיה מדינת ישראל. האחריות גם עליהם ולא רק על ראש הממשלה והקואליציה למה שמתרחש כעת במדינה". אמיתי אמר כי יש להעריך את ההמונים שיצאו לרחובות ועל ראש הממשלה להפנים שהם רוצים את טובת המדינה.
בכירי מחאת ההייטק קראו היום לאמיתי: "אנחנו עומדים רגע לפני חורבן הבית, אל תעמדו מן הצד, השביתו את המשק".

הפגישה עם נתניהו

ביום חמישי האחרון נפגש בר-דוד עם ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ועם יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי, בלשכת ראש הממשלה בירושלים, בנוגע לדרישה של השניים (בר-דוד ואמיתי) לעצור החקיקה עד שתושג הסכמה רחבה.
בר-דוד דרש מנתניהו: "עצור, תעשה משהו, צא לדבר עם העם ולהרגיע אותו. העם שלנו בחרדה, תוהו ובוהו כזה לא היה מאז ומעולם. ערב 9 באב אנחנו על סף חורבן, וזה הזמן שלך ראש הממשלה לגלות מנהיגות". אמיתי הוסיף בשיחה עם ynet כי "ב-48 שעות הקרובות יש לי כיו"ר המגזר העסקי הרבה מה לעשות כדי להגיע להבנות ולהסכמות ולמנוע את הקרע בעם. בין היתר אני בקשר עם כל ראשי המחאה וגם עם חלק מהמנהיגות הבכירה ביותר באופוזיציה".
בנוסף, נודע כי גם יו"ר ההסתדרות הבטיח לנתניהו כי ינסה לדבר גם עם האופוזיציה והמוחים, בין השאר גם עם יו"ר המחנה הממלכתי ח"כ בני גנץ, כדי לנסות להגיע להידברות ולפשרה. מצד נתניהו לא הייתה כל התחייבות לעצור את החקיקה.
גורמים מלשכתו של בר-דוד טענו כי יו"ר ההסתדרות שיקף לנתניהו את המצב הכלכלי והחברתי בישראל כפי שהוא רואה ואותם גורמים הדגישו כי לא היה איום מצד בר-דוד בשביתה, כעת או בהמשך. זאת, על אף הביקורת החריפה כלפי בר-דוד וההפגנות מול ביתו הפרטי ומול בניין ההסתדרות בתל אביב שיצטרף למאבק נגד החקיקה וישבית את המשק (כפי שעשה בחודש מרץ אחרי הפיטורים של שר הביטחון יואב גלנט).
פורסם לראשונה: 19:58, 22.07.23