לפני כחודש וחצי חשפנו ב-ynet כי שר האוצר בצלאל סמוטריץ' החליט להכניס בתקציב הקרוב הטבה משמעותית מאוד להורים עובדים, לפיה על כל ילד בגיל 18-0 תינתן לכל הורה נקודת זיכוי ממס. מדובר היה בהרחבה של ההחלטה שהתקבלה על ידי הממשלה הקודמת להעניק נקודת זיכוי על כל ילד בגיל 12-6, בנוסף לנקודות הזיכוי שכבר קיימות בחוק על כל ילד בגיל 6-0.
החודש פג תוקפה של אותה החלטה של הממשלה הקודמת, שהייתה שווה הרבה מאוד כסף להרבה מאוד הורים עובדים, ואתמול בערב (שלישי) פורסם צו שמאריך אותה עד סוף השנה. אך לצד זאת נודע כי ההחלטה של שר האוצר הנוכחי לא מתממשת בשלב זה בשל בעיה במציאת מקור תקציבי לעניין, אחרי שלצורך אישור התקציב בממשלה הובטחו וחולקו תקציבים לחלק מהשרים ברגע האחרון.
אם אכן לא תתמש ההבטחה של סמוטריץ', מדובר בפגיעה באחד הכלים הכי יעילים להתמודדות עם יוקר המחייה. למה? ננסה להסביר.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
2 צפייה בגלריה
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו. אם הם רוצים באמת להלחם ביוקר המחיה, כדאי שלא ייסוגו מההבטחה.
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו. אם הם רוצים באמת להלחם ביוקר המחיה, כדאי שלא ייסוגו מההבטחה.
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' וראש הממשלה בנימין נתניהו. אם הם רוצים באמת להלחם ביוקר המחיה, כדאי שלא ייסוגו מההבטחה.
(צילום: אלי מנדלבאום, מוטי קמחי)
מה בעצם אומר החוק ומהי נקודת זיכוי? תושבי ישראל זכאים לנקודות זיכוי ממס ההכנסה, שמפחיתות את גובה המס שעליהם לשלם בהתאם להכנסותיהם מעבודה. הזכות הבסיסית עומדת על 2.25 נקודות לכל תושב. שווי נקודה נכון ל-2023 הוא 235 שקל לחודש, שהם 2,820 שקל לשנה שלמה, זאת לאחר עלייה ביחס לשנה שעברה בשל האינפלציה. נשים זכאיות לחצי נקודה נוספת. לפי הוראת השעה שהוארכה כאמור, כל אחד מההורים מקבל נקודת זיכוי נוספת במס על כל ילד שגילו 6 עד 12 שנים.
האם כל ההורים לילדים בגילים מקבלים תוספת לנטו? תלוי כמה הם הרוויחו. גבר תושב ישראל שלא זכאי לנקודות זיכוי אחרות נהנה ממלוא ההטבה - כלומר תוספת של 235 שקל בחודש לנטו, אם הוא מרוויח כ-7,500 שקל ברוטו לחודש ומעלה. אישה תושבת ישראל שלא זכאית לנקודות זיכוי נוספות נהנתה מההטבה המלאה רק אם היא משתכרת 8,500 שקל ומעלה.
מנגד, אישה שמשתכרת 6,000 שקל או גבר שמשתכר 5,000 שקל לא נהנו מההטבה כלל, מכיוון ששיעור המס שעליהם לשלם נמוך מגובה ההטבה.
כמובן, אם יש לכם מספר ילדים בגילים הרלוונטיים, שכל אחד מהם "שווה" זיכוי של 235 שקל בחודש, רף השכר שממנו אתם נהנים מההחזר המלא הוא גבוה יותר.
לילד שלי כבר מלאו 12 השנה, גם הוא נחשב? כן. לפי החוק, זכאים גם ילדים שמלאו להם 12 במהלך שנת 2023, וההטבה היא על כל השנה.
גם להורים גרושים מגיעה נקודה? בהחלט כן. כל הורה בנפרד.
הילדה שלי בת 5, מה קורה במקרה הזה? על ילדים בגילי 5-1 כבר מגיעה נקודת זיכוי בחוק. מטרת החוק החדש הייתה להרחיב את ההטבה לגילים המבוגרים יותר.
זה רלוונטי גם לעצמאים או רק לשכירים? גם עצמאים משלמים מס הכנסה וממנו ינוכו נקודות הזיכוי לפי הזכאות.
כמה זה עולה למדינה? לפי האוצר, מדובר בהפסד של הכנסות ממיסים בגובה 2.2 מיליארד שקל בשנה כאשר מדובר בילדים בגילי 6-12, ובערך כפול מכך אם מוסיפים את גילי 13-18.
למה זה כל כך חשוב בתקופה הנוכחית? בניגוד להטבות אחרות שעולות כסף למדינה ולא מסייעות, כאן מדובר במהלך שאומנם יעלה באובדן מיסים, אך תורם לצמיחה, בכך שהוא מגדיל את ההכנסה הפנויה של משפחות רבות, שנאנקות תחת עליות המחירים, עליית הריבית והתייקרות המשכנתאות, ולצד זאת הוא מעודד עבודה שכן רק מי שמגיע לרף המס נהנה מההטבה. הרחבת החוק לילדים עד גיל 18 תקל על הורים רבים נוספים, ותעודד עוד להיכנס לשוק העבודה.
מתי נדע אם החוק יורחב והאם ההטבה תהיה רטרואקטיבית? תקציב המדינה אמור לעבור סופית בכנסת עד סוף מאי. עד אז יצטרכו שר האוצר ורה"מ להחליט מה יותר חשוב, ואם הם "מצליחים למצוא את הכסף" בתקציב כדי לעשות מה שלדעת רבים יהיה מהלך נכון ומועיל למשק. אם אכן יחליטו כך, אין בעיה לתת את ההטבה באופן רטרואקטיבי מתחילת השנה כפי שעשתה הממשלה הקודמת בשנה שעברה עם ההטבה לגילי 6-12, כשהורים זכאים קיבלו החזר גדול בחודש יוני.