על רקע קידומו של החוק לפיו נגיד בנק ישראל יוכל לקבוע את הריבית על הפקדונות והעו"ש בבנקים שבא בעקבות הביקורת הציבורית על רווחי העתק של הבנקים בעקבות העלאות הריבית, בנק ירושלים הודיע הבוקר (ראשון) כי כל לקוח בבנק שמעביר משכורת יזכה לריבית שנתית על העו"ש בגובה מחצית מזו של בנק ישראל (נכון לעכשיו 2.375%), וזאת עד ליתרה של 20 אלף שקל. המשמעות: הטבה של עד 475 שקל בשנה.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio

1 צפייה בגלריה
סניף של בנק ירושלים
סניף של בנק ירושלים
בנק ירושלים
(צילום: אוהד צויגנברג)
המהלך מגיע גם לאחר שלפני כשבועיים הודיע בנק לאומי כי חלק מלקוחות הבנק ייהנו מריבית שנתית בשיעור של 1% על יתרה בעו"ש של עד 10,000 שקל, כלומר עד 100 שקל בשנה.
בנק ירושלים מתמקד בשירותים המוענקים לאו דווקא ללקוחות שפותחים אצלו חשבון עו"ש, לכן מדובר על יחסית מעט לקוחות קיימים שיקבלו את ההטבה. וכמו כן יש לציין כי מדובר בבנק שבו הריבית הממוצעת על ההלוואות היא הגבוהה ביותר במערכת הבנקאית (דבר שגם הוא נובע מכך שרוב נוטלי ההלוואות אינם לקוחות הבנק).
לצד ההודעה, יאיר קפלן מנכ"ל בנק ירושלים, טען כי "יותר מידי מאמץ מושקע בדיון הריביות על העו"ש, כשבכל העולם מתקדמים למודל בו הלקוח לא קשור לבנק אחד ולא חייב חשבון עו"ש כדי לקבל ריבית על הכסף שלו. כל לקוח, מכל בנק, יכול להיכנס לאתר בנק ירושלים, להצטרף דיגיטלית לפיקדון שמעניק 3% שנתי זמין למשיכה תוך שבוע, ללא צורך בפתיחת חשבון עו"ש אצלנו".
הוא הוסיף: "המהפכה תגיע כשהעו"ש לא יהיה אזיק עבור הלקוח ויחייב אותו לרכוש את יתר המוצרים מאותו הבנק, אלא שהוא יוכל לבחור במוצר הבנקאי הטוב על המדף, ללא מגבלות ובהתאם לצרכי ההשקעה".
נזכיר כי בתחילת החודש הודיעו בפייבוקס ששייכת לבנק דיסקונט שיעניקו ללקוחות ריבית שנתית של 3% על היתרה באפליקציה עד ליתרה של 20,000 שקל, אך חשוב לציין שבכל מקרה בכל ההצעות מדובר בסכומים נמוכים יחסית שכן ביתרות העו"ש של הבנקים מצויים כיום יותר מ-500 מיליארד שקלים.
היום צפויים לדון בוועדת שרים לחקיקה בהצעת החוק שהונחה כאמור בשבוע שעבר על שולחן הכנסת באותו יום שבו זימן הנגיד פרופ' אמיר ירון את ראשי הבנקים ל"שיחת נזיפה" ומתן עצה שיקדימו את החקיקה בכנסת ויודיעו מיוזמתם על שיפור הריביות ללקוחותיהם.
על פי הצעת החוק לא תיפגע עצמאות בנק ישראל, שכן הכנסת לא תקבע את שיעורי הריבית שיהיה על הבנקים לשלם על יתרות זכות ופיקדונות שקליים ללקוחותיהם, אלא החוק יסמיך את נגיד בנק ישראל להורות לבנקים על אופן וגובה תשלום הריבית לבעלי חשבונות הבנקים והפיקדונות.