מדד המחירים לצרכן בארה"ב עלה ב-0.4% בספטמבר, ובכך שיעור העלייה השנתי ירד מעט מ-8.3% באוגוסט ל-8.2% בחודש שעבר. מדובר בעלייה גבוהה יותר מההערכות, שעמדו על כ-0.2%. העליות הבולטות ביותר נרשמו בתחומי המזון (0.8%), גז (2.9%), תחבורה (1.9%) ושירותי בריאות (1%). ירידות נרשמו במחירי האנרגיה (4.7%-) והמכוניות המשומשות (1.1%-).
הנתונים שפורסמו היום (חמישי) אשר מעידים על כך שהאינפלציה בכלכלה הגדולה בעולם עדיין גבוהה, לצד נתוני התעסוקה שפורסמו במדינה ביום שישי האחרון, מחזקים את ההערכות כי הבנק המרכזי (הפדרל ריזרב, או ה"פד") ימשיך בקצב העלאות הריבית החד. בשל כך, וול סטריט נפתחה בירידות שערים חדות של עד כ-3%, אולם המגמה השתנתה והמדדים המובילים ננעלו בעליות חדות. דאו ג'ונס זינק ב-2.91%, S&P 500 ב-2.64% ונאסד"ק ב-2.23%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב ג'ו ביידן
(צילום: EPA)
קודם לכן, הבורסה בת"א ננעלה בעליות קלות של כחצי אחוז במדדי המובילים. בשל חול המועד, המסחר בת"א ננעל ב-14:25 (טרם פרסום הנתונים בארה"ב ושינוי המגמה בבורסות אמריקניות), וישוב רק ביום שלישי הבא, בשל חג שמחת תורה. הדולר התחזק היום ב-0.31% ושערו היציג נקבע על 3.576 שקלים, בעוד האירו התחזק גם הוא בשיעור דומה ונקבע על 3.4711 שקלים.
ביום שישי פורסמו כאמור נתוני התעסוקה של ארה"ב לחודש ספטמבר, מהם עלה כי שיעור האבטלה ירד מ-3.7% באוגוסט ל-3.5% בספטמבר, ו-263 אלף משרות חדשות נוספו לשוק האמריקני, לעומת 315 אלף בחודש שקדם לו. משמעות הנתונים היא שהשוק האמריקני עדיין מראה יציבות וחוזקה יחסית, אשר צפויה לאפשר לפד להמשיך להעלות את הריבית.
זאת, לאחר שבחודש שעבר הודיע הפד על העלאת ריבית נוספת בשיעור חד של 0.75% וכעת הריבית בארה"ב עומדת על שיעור של 3.25% - הגבוה ביותר מאז שנת 2008.
במקביל, תחזית הפד לריבית בסוף 2023 הוקפצה ל-4.6%, מול תחזית קודמת של 3.8%. בסוף השנה הנוכחית מעריכים בפד שהריבית תעמוד על 4.4% ונכון לעכשיו חברי הוועדה המוניטרית צופים שלא תהיה הורדת ריבית עד ל-2024, אך השיא יהיה בשיעור הריבית של 4.6%. אתמול פורסמו הפרוטוקולים של הבנק המרכזי האמריקני מהפגישה האחרונה של בכירי הבנק מספטמבר, לפיו הם הופתעו מקצב האינפלציה הגבוה בארה"ב.
במהלך הסופ"ש העריך ג'יימי דיימון, מנכ"ל הבנק הגדול בארה"ב ג'י.פי מורגן צ'ייס כי "המניות יכולות ליפול בקלות בעוד 20%, והפעם זה יהיה הרבה יותר כואב". דיימון אמר כי אירופה כבר במיתון, ולארה"ב הוא יגיע תוך 9-6 חודשים.
בשבוע שעבר גם בנק ישראל הודיע על העלאת ריבית נוספת בשיעור זהה ולאחר ההחלטה שיעור הריבית הבסיסי בישראל עומד על 2.75%, הפעם האחרונה שהריבית הבסיסית בישראל עמדה על 2.75% הייתה בינואר 2012.
בהודעה על החלטת הריבית ציינו בבנק ישראל כי "במשק הישראלי נרשמת פעילות כלכלית איתנה, המלווה בשוק עבודה הדוק תוך עלייה בסביבת האינפלציה - ולכן, הוועדה החליטה להמשיך בתהליך העלאת הריבית. קצב העלאת הריבית ייקבע בהתאם לנתוני הפעילות והתפתחות האינפלציה, זאת על מנת להמשיך ולתמוך בהשגת יעדי המדיניות".
פורסם לראשונה: 11:00, 13.10.22