בצל האינפלציה הגבוהה: הפדרל ריזרב, הבנק המרכזי של ארצות הברית, הודיע הערב (ד') כי הוא מעלה את הריבית ב-0.75% בפעם השלישית ברציפות, לרמה של 3.25%. מדובר בריבית הגבוהה ביותר מאז 2008.
תחזית הפד לריבית בסוף 2023 הוקפצה ל-4.6%, מול תחזית קודמת של 3.8%. בסוף השנה הנוכחית מעריכים בפד שהריבית תעמוד על 4.4%. חברי הוועדה המוניטרית מעריכים שלא תהיה הורדת ריבית עד ל-2024, אך השיא יהיה בשיעור הריבית של 4.6%.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
1 צפייה בגלריה
בניין הפדרל ריזרב (פד)
בניין הפדרל ריזרב (פד)
בניין הפדרל ריזרב (פד)
(shutterstock)
העלאת הריבית הערב על ידי הבנק המרכזי בארה"ב מבהירה היטב לעולם הפיננסי שהפד לא מתכוון לתת לאינפלציה להמשיך לעלות וכי ינקוט בכל האמצעים העומדים לרשותו כדי למגרה לפני שיהיה קשה להשתלט עליה. העלאת הריבית מבהירה כי הן הנגיד האמריקני והן נגידי בנקים במדינות רבות אחרות, כולל בישראל, רואים במאבק באינפלציה יעד ראשון במעלה שחשוב אף יותר מאשר מניעת האטה בפעילות הכלכלית.
מה שברור הוא שהעולם כולו לא רק עוקב אחר מהלכיו של ג'רום פאואל, נגיד הפד, אלא שנגידי הבנקים האחרים אף מחקים אותו כמעט במדוייק: העלאה גבוהה של הריבית מובילה להעלאות גבוהות במדינות אחרות - ראו את דוגמת בנק ישראל בהעלאות הריבית האחרונות - בעוד שרגיעה והעלאות ריבית בשיעורים נמוכים יותר בעתיד יובילו גם את הבנקים המרכזיים האחרים לרגיעה בתחום המרכזי הזה.
שיעורי האינפלציה הגבוהים בארה"ב - 8.3% ב-12 החודשים האחרונים - אמורים לדעת האנליסטים להתייצב ואף לרדת בקרוב כתגובה להמשך הזינוק בשיעורי הריבית. ככל שהרגיעה לא תהיה מהירה - תמשיך הריבית לעלות הן בארה"ב והן במדינות אחרות.
מאחר שהריבית היא כלי פיננסי מרכזי היא משפיעה על כל המגזרים האחרים. העלאת ריבית גבוהה הובילה בדרך כלל עד כה לירידות שערים בבורסה ולהתחזקות המטבע במדינה שהריבית בה עלתה. לכן צפוי כעת שהדולר יתחזק עוד בטרם מדינות אחרות יעלו אף הן את הריבית ויביאו להיחלשות מסוימת מחודשת במטבע האמריקני. בישראל כבר התחזק הדולר בימים האחרונים ויתכן שהתחזקות זאת תימשך עד קרוב למועד העלאת הריבית בישראל ב-3 באוקטובר.