1 צפייה בגלריה
אשה עצובה עם הראש על היד
אשה עצובה עם הראש על היד
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית המשפט המחוזי בתל אביב קבע לאחרונה כי מחצית מרכושו של גבר שהלך לעולמו 25 אחרי נישואיו השניים תועבר לאלמנה הטרייה, ולא לשלושת ילדיו מנישואיו הראשונים, וזאת חרף הסכם ממון שעליו חתמו.
בתחילה התנגדו הילדים לצו הירושה שהוציאה האישה, אולם בית המשפט למשפחה דחה אותם. הם ערערו למחוזי, ושם חזרו על הטענה כי בהסכם הממון שעליו חתמו אביהם המנוח והאלמנה קיימת הוראה מפורשת שלא מעניקה לה דבר ברכוש, לא בחייו ולא במותו, והוראה זו גוברת על הוראות חוק הירושה. לדבריהם, יש לשלול ממנה את ירושת מחצית מהעיזבון.
אולם סגן נשיא המחוזי שאול שוחט הותיר את צו הירושה שניתן על ידי בית המשפט לענייני משפחה על כנו. הוא נימק שעל מנת להידרש לטענת הילדים שלפיה הסכם הממון גובר על הוראות חוק הירושה, עליהם להראות שבהסכם קיימת הוראה ירושתית ברורה ומדובר בתנאי הכרחי שבלעדיו דין התביעה להידחות על הסף.
עו"ד עדי חןעו"ד עדי חןאבי חן
הוא בחן את ההסכם והסעיפים הספציפיים שעליהם הצביעו הילדים וקבע שאין בהסכם הוראה ירושתית כלשהי. בנסיבות אלה, חרף תקופת הנישואים הקצרה, האלמנה נחשבת ליורשת המנוח על פי דין. עוד נקבע כי תוצאה זו מתחייבת מהוראות החוק המעניקות לה מחצית מהעיזבון בהעדר צוואה.
השופט שוחט ציין בפסק הדין שהוא מבין את מורת רוחם של הילדים מהתוצאה שלפיה אשת אביהם, שלו הייתה נשואה 25 ימים בלבד, יורשת מחצית מהעיזבון, אלא שחוק הירושה אינו נותן משקל למשך תקופת הנישואים. ככל שמדובר בזוג נשוי נחשב בן הזוג שנותר בחיים ליורש.
בנוסף נקבע כי גם בהנחה שעמדת הילדים שלפיה הסכם הממון מדיר את האישה מהירושה הייתה מתקבלת, הרי שלפי הפסיקה מדובר בהסדר חסר תוקף, שכן ככלל, יש להבחין בין הוראה "מעניקה" בהסכם ממון, שהינה תקפה, לבין הוראה "מדירה" שהינה חסרת תוקף. מכאן, שניסיון הילדים למנוע מאלמנת אביהם לזכות בחלקה בירושה באמצעות הוראות שנקבעו בהסכם ממון – נדון מראש לכישלון.
התוצאה היא שהערעור נדחה וילדי המנוח חויבו לשלם לאלמנה הוצאות בסך 30 אלף שקל. השופטים עינת רביד ונפתלי שילה שישבו בהרכב הצטרפו לפסק הדין.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ המערערים: עו"ד משה יצחק הלוי • ב"כ המשיבה: עו"ד חיים שטנגר • עו"ד עדי חן עוסקת בירושות וצוואות ודיני משפחה ועורכת הסכמי ממון וצוואות • הכותבת לא ייצגה בתיק • בהכנת הכתבה לקח חלק צוות העורכים של אתר פסקדין • ynet הוא שותף באתר פסקדין