1 צפייה בגלריה
ישראלי במעצר, אילוסטרציה
ישראלי במעצר, אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
בית המשפט לענייני משפחה באשדוד קיבל לאחרונה באופן חלקי תביעה כספית אזרחית שהגישה אישה נגד בעלה לשעבר, שריצה מאסר בגין עבירות אלימות כלפיה. היא ביקשה פיצוי של חצי מיליון שקל, אבל השופטת עפרה גיא העמידה את הסכום על 157 אלף שקל בתוספת תשלום עבור טיפול נפשי.
בני הזוג התחתנו לפני כ-30 שנה ולטענת האישה האלימות כלפיה החלה כבר בתחילת הדרך, כאשר חודשיים בלבד לאחר החתונה בעלה סטר לה. חרף הבטחותיו שלפיהן המעשה לא יישנה, האלימות מצדו נמשכה: לדבריה הוא נהג לאנוס אותה, להכות אותה, ומנע ממנה התפתחות אישית ומקצועית. לקראת סוף נישואיהם השתולל הבעל בבית ושוטרים שהזעיקה נאלצו להשתמש באקדח טייזר כדי להשתלט עליו. הוא הורשע בעבירות תקיפה ואיומים וריצה שבעה חודשי מאסר.
בתביעה ציינה האישה כי היא וילדיה חיים בפחד תמידי, ולכן עתרה לפיצוי של חצי מיליון שקל עבור הכאב והסבל שחוותה, ועבור חלקו של בעלה לשעבר במניעת ההתפתחות המקצועית שלה.
הבעל, מנגד, הכחיש כל אלימות, פיזית או מינית, וזאת חרף הרשעתו בהליך הפלילי. הוא התעקש שהתייחס לאשתו ולילדיו בכפפות של משי. הוא טען שאינו אחראי לחוסר ההגשמה העצמית שלה וכינה "אישה עצלנית". לדבריו היא לא עשתה מאומה כדי להתפתח מקצועית ומשכך אין לה להלין אלא על עצמה.
עו"ד מיה רשל ארבל  עו"ד מיה רשל ארבל צילום: מיה רשל ארבל
השופטת גיא הסבירה שדיני הנזיקין חלים על מקרי אלימות במשפחה מתוך מטרה להביא למיגור התופעה, ולפיכך יש לבחון את מעשי הבעל באופן שבו בוחנים עוולות נזיקיות כגון רשלנות ותקיפה. היא קבעה שהרשעתו ומאסרו מדברים בעד עצמם. לדבריה, אירוע האלימות שבגינו נאסר "קרה גם קרה" והוא בעצמו הודה בעבירות שיוחסו לו בהליך הפלילי.
בפסק הדין הודגש שאלימות אינה רק אלימות פיזית, ודי באיומים על גופה של האישה או איומים להתאבד מולה (כפי שאכן קרה) כדי לבסס התנהגות אלימה. לדברי השופטת, מחוות דעת פסיכיאטרית בעניינה של האישה עולה שהיא פיתחה תסמיני חרדה ודיכאון. עוד נכתב כי היא סובלת בין היתר מהפרעות שינה, מצב רוח ירוד וסיוטי לילה.
לנוכח הממצאים הקליניים פסקה השופטת לטובת האישה פיצוי כספי בסך 127,200 שקל, הוצאות ושכר טרחת עו"ד בסך 30 אלף שקל. מעבר לזה נקבע כי הבעל יישא בהוצאות הטיפול הנפשי שבו החלה האישה ובכלל הוצאות הטיפול הנפשי שתישא עד פברואר 2025.
מנגד נקבע כי יתר עילות התביעה לא הוכחו מספיק. בסוגיית האונס נשמעה עדותו הלקונית של בנם של הצדדים, שלפיה רק שמע את אמו מבעד לקירות אומרת לאביו שיעזוב אותה. גם בסוגיית ההתפתחות המקצועית נקבע שלא הוכחה אשמת הנתבע.
• לקריאת פסק הדין המלא – לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • ב"כ התובעת: עו"ד מאי בוטבול • ב"כ הנתבע: עו"ד אבי נפטון • עו"ד מיה רשל ארבל עוסקת בדיני משפחה • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין