1 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

פורטוגל החלה בהליכי חקיקה לתיקון ההקלות לצאצאי מגורשי ספרד המבקשים לקבל אזרחות. לפי הצעת החוק המקורית, החל משנת 2022 תתווסף דרישה שלפיה על המבקש לשהות במדינה לפחות שנתיים לפני הגשת הבקשה. המשמעות בפועל היא שפורטוגל סוגרת דלתות ומעלה את תנאי הסף לכל מי שמעוניין לקבל דרכון. בינתיים, הפורטוגלים ריככו את הצעת החוק, והמירו את הדרישה לשהות של שנתיים בהוכחת זיקה עכשווית ברורה של המבקש למדינה.

מה הסיבה לשינוי?

בהצעת החוק שמקדמת המפלגה הסוציאליסטית בפורטוגל יש הסבר ברור לצורך בהחמרת הוכחת הזיקה לצאצאי מגורשי ספרד.
הסיבה הראשונה – פרסום המוני וזול על ידי חברות בישראל ובטורקיה, שאינו מכבד את פורטוגל ובפועל מקנה לאזרחות הפורטוגלית מעמד של מוצר. אי אפשר להתכחש לצדק שבדברים, דרכי הפרסום בישראל על ידי חברות מסוימות הן לא מכובדות ופשוט לא ראויות.
הסיבה השנייה – מספר הפונים, שמכפיל את עצמה מדי שנה. לפי ההסבר בהצעת החוק, רבים מהאזרחים החדשים הם חסרי זיקה ממשית לפורטוגל ומעוניינים באזרחות מסיבות זרות, שאינן קשורות לפורטוגל, באופן שנתפס שם כניצול ציני של המדינה.
שני גורמים אלה הביאו לקריאה לתיקון המצב כדי לשמור על הכבוד הלאומי ועל היוקרה של האזרחות במדינה. עד לאחרונה הביעו הרשויות בפורטוגל שביעות רצון מחוק האזרחות ומתוצאותיו. הם קיבלו אזרחים חדשים ומשכבת אוכלוסייה איכותית, וציינו לחיוב את האלמנט של הצדק ההיסטורי וחיזוק הקהילה היהודית במדינה. מנגד, בשנתיים האחרונות נשמעים קולות אחרים של פקידי ממשל שמתלוננים על דרכי הפרסום של האזרחות הפורטוגלית בארץ.

האם זה אומר שהדלת כבר נסגרה?

עוד לא. באם תתקבל הצעת החוק, יש עוד שנה וחצי, עד סוף שנת 2021, לקבל אישור מאחת הקהילות היהודיות בפורטוגל וכך הבקשה תיבחן לפי הקריטריונים הנוכחיים ולא תידרש הוכחת זיקה חזקה יתר.
ממה צריך להיזהר כעת?
חשוב להבין מה בדיוק נדרש לתהליך ולהיעזר רק בעורכי דין בעל ניסיון בתחום. כדאי להתעדכן בשלבים השונים בהם בקשת ההתאזרחות עומדת, עד להגשתה לקונסרבטוריה (רשות האוכלוסין בפורטוגל).
לאחר ההגשה, חשוב לקבל בתוך מספר חודשים קוד גישה לאתר הקונסרבטוריה, ושם אפשר לעקוב און ליין אחר ההליך. ההערכה היא שחלק מנותני השירות, שאינם עורכי דין, ייעלמו בעקבות השינוי בחוק, שכן הם יתקשו לגייס לקוחות חדשים ומי שטופל על ידם יישאר בלי ליווי.


האם אפשר להשלים את התהליך?

האם מי שמתחיל כעת תהליך יוכל בבטחה להשלים אותו בלי שפתאום תיסגר הדלת? ככל שמתחילים את ההליך בזמן הקרוב, ובמיוחד אם מבצעים את ההליך בליווי של בעל ניסיון, אני סבור שההליך די בטוח. עורכי הדין הבולטים העוסקים בתחום עושים זאת באופן מכובד, והכעס של הפורטוגלים אינו מופנה כלפיהם. נוסף לזה, לעורך דין יש יתרון ברור. עורכי דין מחויבים בביטוח אחריות מקצועית ובמקרה של רשלנות מקצועית יפצו את הלקוח. בנוסף, הם נתונים לפיקוח של לשכת עורכי הדין וחלים עליהם כללי חיסיון לקוחות.
מה ההמלצה למי שרוצה להוציא אזרחות?
למי שעד כה התלבט מומלץ להתחיל את ההליך בזמן הקרוב או להבין שהוא מוותר על ההזדמנות הזו. כדאי לעשות זאת כאשר לפחות חלק משכר הטרחה הוא על בסיס הצלחה ומשולם רק לאחר קבלת האזרחות הפורטוגלית.
וטיפ אחרון
ליווי בהליך התאזרחות במדינה אחרת הוא שירות אשר חלק בלתי נפרד ממנו הוא הסבר וחיבור למדינה שבה מתאזרחים, תוך הבנת תרבותה ודרכי ההתנהלות בה. במסגרת התהליך חשוב לפתוח את הדלת להתנהלות נכונה בפורטוגל, וליצירת יחסים נכונים עם רשויות המדינה והאזרחים בה. כך למשל, מי שרוצה לפתוח עסק חשוב שיקבל הסבר מקצועי על ההתנהלות העסקית במדינה, ומשקיעים צריכים להיות מודעים למיסוי ולאפשרויות ההשקעה בפורטוגל. זהו תהליך הליווי הראוי שגם מועיל למקבלי האזרחות וגם מכבד את מדינת פורטוגל.
  • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין
  • עו"ד אדם ידיד הוא שותף במשרד דוד ידיד עורכי דין ונוטריון, מתמחה בהוצאת אזרחות פורטוגלית ומשמש כיועץ משפטי של הקהילה היהודית בליסבון
  • הוא שותף באתר פסקדין