בוטלה החובה להגיע לבנק לביצוע תשלום משכנתה לרכישת דירה חדשה, כך על פי נייר עמדה ששלח היום (ה') לבנקים עמית גריידי, הממונה על חוק המכר במשרד הבינוי והשיכון. נייר העמדה נדרש בעקבות פניות של הבנקים אשר ביקשו את אישורו לכך, וזאת על רקע צעדי החירום עליהם הורתה הממשלה ואינם מאפשרים קבלת קהל בשל משבר הקורונה.
כיום חוק מכר דירות מחייב הגעה פיזית לבנק לצורך ביצוע תשלום של שוברי המשכנתה. מזה כמה חודשים, ועוד לפני משבר הקורונה, גריידי החל לבחון עם משרד המשפטים האם וכיצד אפשר לשנות זאת ולאפשר תשלום באמצעים דיגיטליים. החלטתו כעת תאפשר לבצע תשלום באמצעות דואר אלקטרוני ואף הודעת ווטסאפ. בשלב זה האישור שנתן גריידי לבנקים תקף רק עד ה-1 במאי.
1 צפייה בגלריה
דירות מעטפת
דירות מעטפת
דירה חדשה
(צילום: shutterstock)
במקביל, משרד הבינוי והשיכון פרסם היום עוד כמה צעדים שנועדו להקל על קבלני הפיתוח והמתכננים שהוא שוכר. כדי להקל על קבלני הפיתוח הוחלט לוותר על הדרישה המחייבת אותם להציג ערבות כאשר הם מגישים הצעת מחיר לפרויקט. ההקלה הזו תקפה למשך חצי שנה על כל המכרזים שפורסמו ויפורסמו מ-19 במרץ ועד 19 בספטמבר. כתב ערבות מחייב את הקבלן לרתק לחשבונו סכום כספי בגובה הערבות, כך שוויתור על ערבות תשחרר לקבלנים כסף מזומן הנחוץ להם במיוחד בעת הזו.
בנוסף, המשרד החליט לשנות את שיטת חישוב התשלומים לקבלני הפיתוח. עד עתה תשלומים הועברו על פי כתב כמויות בהליך מסורבל ואיטי, וכעת המשרד עובר לתשלום על פי התקדמותו של כל פרויקט בהתאם לאבני דרך שייקבעו מראש.
המשרד החליט להקל גם על המתכננים שעובדים עימו ושייכים לקבוצת העסקים הקטנים והבינוניים, שצפויים להיפגע משמעותית בעקבות המשבר. הצעד המרכזי בו נוקט המשרד הוא שחרור ערבויות בפרויקטים שהושלמו ברובם, וכן הפחתה של גובה הערבות הנדרשת ממתכננים בפרויקטים חדשים. צעדים אלה יאפשרו לשחרר כסף בחשבונות הבנק של המתכננים. משרד הבינוי והשיכון הוא המעסיק הגדול ביותר במדינה של מתכננים, כך שצעדים אלה ישפיעו על קבוצה גדולה יחסית של משרדים.
שרת הבינוי והשיכון יפעת שאשא ביטון מסרה עם פרסום ההקלות כי "הפתרונות גובשו כמענה לחסמים המרכזיים שזוהו על ידי אנשי המשרד ועלולים לעכב את התקדמות העבודות בשטח. אנו פועלים כל העת במטרה לאפשר את המשך תפקודו של הענף באופן מיטבי גם בתקופה זו, ונמשיך להעמיד מענים לכל האתגרים שיעמדו לפתחנו".
ניר ינושבסקי, סגן נשיא התאחדות הקבלנים בוני הארץ ויו"ר אגף בנייה חוזית, קורא לגופים נוספים לאמץ צעדים דומים. "אנחנו קוראים לחשב הכללי במשרד האוצר ולכל הגופים הפרטיים והציבוריים שמזמינים עבודות מקבלני ביצוע וקבלני תשתיות, לאמץ צעדים דומים כדי להקל על הקבלנים ולאפשר להם להמשיך בבניית הארץ. כי קטר הנדל"ן זקוק היום לדלק על מנת לעזור ולהוציא את המשק מהמשבר שאליו נקלע".
כפי שנחשף ב"כלכליסט" גם איגוד המהנדסים לבנייה ותשתיות פנה לרוני חזקיהו, החשב הכללי במשרד האוצר, בבקשה כי ישחרר ערבויות בפרויקטים ממשלתיים.