1 צפייה בגלריה
גירושין
גירושין
אילוסטרציה
(צילום: Shutterstock)
בית המשפט למשפחה בצפת נזף לאחרונה באישה גרושה שהעבירה פעמיים את בנותיה לעיר מרוקחת מבית האב, ללא הסכמתו וללא אישור של בית המשפט. השופטת אביבית נחמיאס הגדירה את המעשה "מחטף", וחייבה את האם להביא את הבנות לבית אביהן בכל סוף שבוע שני ולשלם קנס של 250 שקל על כל מפגש שיבוטל.
לפני כשנה החליטה האם לעבור עם הבנות לעיר מרוחקת ללא הסכמת אביהן, בטענה שנהג כלפיה באלימות. בית המשפט אישר את המעבר בדיעבד לטובת הבנות, אך הבהיר לאם כי כל מעבר מחייב הסכמה של האב או אישור מבית המשפט. למרות זאת, חודש בלבד לאחר מכן האם עברה שוב למקום אחר, ללא הסכמה או אישור, ואף רשמה שם את הבנות למוסדות חינוך.
בתגובה לבקשה דחופה לצו מניעה שהגיש האב ציינה האם שהתחתנה שוב והבנות מרוצות. היא טענה שהמעבר לא אמור לשנות דבר מבחינת האב, והוסיפה שהוא נהג באלימות כלפי הבנות.
אולם השופטת נחמיאס כתבה כי "לא ניתן להשלים עם היתממותה של האם. גם אם היה ממש בטענת האלימות מצידו של האב, והייתה לכאורה הצדקה למעבר החד צדדי הראשון, לא יעלה על הדעת כי חודשים ספורים לאחר מכן תבצע האם פעם נוספת מחטף".
בפסק הדין צוין כי טענת האלימות כלפי הבנות, שעלתה לראשונה כעת, סותרת לחלוטין את דבריה של האם בתחילת השנה שלפיהם מדובר ב"אב מיטיב" ש"מטפל בהן בעדינות ואוהב אותן".
עו"ד ורדה חקלאיעו"ד ורדה חקלאי
השופטת כתבה: "אני מוצאת קושי רב בהתנהלות האם. הן נוכח המקום המרוחק שאליו העתיקה את מקום מגוריה ומגורי הקטינות... הן נוכח העובדה כי מדובר במעבר שני שנעשה בניגוד להסכמת האב, הן נוכח העובדה כי המעבר נעשה בניגוד להחלטה שיפוטית, הן נוכח רישום הקטינות בחוסר תום לב מובהק למוסדות חינוכיים ללא הסכמת האב... הן נוכח שוויון הנפש המוחלט למעבר בטענה כי הדבר אינו מכביד כלל על האב, הן נוכח דרישתה כי האב הוא זה שיסע כעת עד *** לשם קיום זמני השהות, אם ברצונו לראות את הבנות, והן נוכח הקלות הבלתי נסבלת של טענות של אלימות כלפי הבנות כאשר אלה נולדו לצורך ההליך בלבד ובניגוד מוחלט לאמירות ברורות בהליך קודם".
עם זאת, השופטת קבעה שאי אפשר לטלטל שוב ילדות שבתוך שנה אחת עברו פעמיים מקומות מגורים ומוסדות חינוך, חוו פרידה של ההורים ונישואים שניים של אמן. לכן, במקום להורות לאם להשיב אותן למגורים בקרבת האב, היא החליטה שהאם היא זו שתסיע את הבנות לאביהן בכל סוף שבוע שני. אם לא תקיים את ההחלטה קבעה השופטת שתשלם 250 שקל על כל מפגש שיבוטל, שיקוזזו מהמזונות.
השופטת חייבה את האם בהוצאות סמליות של 500 שקל רק משום שפסיקת הוצאות גבוהות יותר תפגע בסופו של דבר ברווחת הבנות.
• לקריאת פסק הדין המלא - לחצו כאן • הכתבה בשיתוף אתר המשפט הישראלי פסקדין • שמות ב"כ הצדדים לא צוינו בפסק הדין • עו"ד ורדה חקלאי עוסקת בדיני משפחה • הכותבת לא ייצגה בתיק • ynet הוא שותף באתר פסקדין