תוכנית המענקים "לכל אזרח" אמנם אושרה היום (א') בממשלה ותובא מחר לאישור הכנסת, אולם מתברר כי מאות אלפי זכאים כנראה ייאלצו להמתין לקבלת הכסף שבועות אחדים ואולי אף יותר מכך. הסיבה: קושי של הביטוח הלאומי שאחראי על חלוקת המענקים באיתור חשבונות הבנק שלהם.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
כפי שמתברר, יש כיום לביטוח הלאומי רק את נתוני חשבונות הבנק של 5.1 מיליון זכאים לקבלת המענק, מתוך שישה מיליון הזכאים. לכן לחשבונות הבנק המאומתים ניתן יהיה להעביר כ-90% מהמענקים, כולל עבור הילדים עד גיל 18.
1 צפייה בגלריה
הביטוח הלאומי ראשון לציון
הביטוח הלאומי ראשון לציון
הביטוח הלאומי ראשון לציון
(צילום: אורי דוידוביץ')
כפי שהיה די ברור מראש, יהיה קשה לאתר אזרחים שאינם נתמכי הביטוח הלאומי או שאינם עובדים ולא משלמים ביטוח לאומי, כמו למשל חייל משוחרר בן 22 שעדיין לא עובד.
כפי שנמסר היום, נעשים כעת מאמצים לאתר את בעלי החשבונות שאינם מוכרים לביטוח הלאומי. שם עורכים בימים האחרונים הצלבות נתונים ומאמתים פרטי חשבונות. להערכת הביטוח הלאומי, מאות אלפי חשבונות בנק יאומתו כבר ביומיים הקרובים, אולם יהיו גם מאות אלפי חשבונות שיהיה קשה לאתרם.
לכן, נעשות עתה פניות לגורמים נוספים, בהם: משרד הקליטה, רשות המיסים ומשרדי ממשלה, בתקווה שכך יהיה ניתן לאתר את רוב חשבונות הבנק שעדיין אין פרטים עליהם.
היום הבהירה הממשלה, כי למי שאין חשבון בנק יוכל להגיע עם תחילת תשלום המענקים אל בנק הדואר עם תעודת זהות ולקבל את המענק במזומן. כמו כן, יפנה הביטוח הלאומי באופן יזום לאזרחים שאין להם חשבון בנק, בתקווה שיעבירו את פרטיהם לביטוח הלאומי. זאת כדי שינחה את מי שאין להם חשבון בנק לעשות זאת באמצעות האינטרנט או הודעה בטלפון הסלולרי.

כך יחולקו המענקים

התוכנית קובעת, כי כל אזרח ישראלי בן 18 ומעלה יקבל מענק של 750 שקל. המענק יינתן למי שנולדו עד ה-30 ביוני 2002.
גם בעלי הכנסות גבוהות יקבלו את המענק? כן, אולם לא כולם. מי שמשתכר עד 651 אלף שקל בשנה יקבל את המענק. מי שמשתכר יותר לא יקבל אותו.
מה יהיה המענק עבור הילדים? הורים לילדים יקבלו 500 שקל עבור כל ילד עד הילד השלישי. כך למשל, הורים לשני ילדים יקבלו כל אחד 750 שקל ועוד 1,000 שקל עבור שני הילדים, בסה"כ 2,500 שקל.
זה סופי? דווקא בסעיף הזה יתכן תיקון. יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, חזר היום על תביעתו לשלם 500 שקל לפחות גם עבור הילד הרביעי והחמישי. מחר התוכנית תגיע לכנסת ויתכן שהתיקון הזה יוכנס לתוכה, אם יימצא לה רוב בכנסת.
מי יהיו זכאים למענק כפול, של 1,500 שקל? נכים בנכות כללית, נכי פעולות איבה, אסירי ציון, נכי רדיפות הנאצים, עולים נזקקים, תושבים חוזרים, נתמכים סיעודיים ומקבלי קצבאות השלמת הכנסה מעל לגיל זקנה, קצבאות הבטחת הכנסה ומקבלי מזונות.
מה לגבי הורים גרושים? הורה גרוש המחזיק בילדים ומקבל עבורם קצבה יקבל את המענק עבור הילדים - ובן או בת הזוג יקבלו 750 שקל עבור עצמם. רווקים וגרושים ללא ילדים נכללים בתוכנית ויקבלו 750 שקל.
מתי ישולמו הקצבאות? ראש הממשלה ושר האוצר מקווים שניתן יהיה לסיים את החקיקה בכנסת עד יום רביעי השבוע ולהעביר את רוב הקצבאות לחשבונות הבנק כבר בשבוע הקרוב.