המענקים מגיעים לאישור הממשלה: הממשלה צפויה לאשר היום (א') בצהריים את תוכנית המענקים, שכונתה תחילה "צ'ק לכל אזרח", אך תנאיה שונו לאחר הביקורת הקשה שהושמעה על התוכנית המקורית מיד עם פרסומה, והקשיים שנוצרו להעביר את המענקים לכל האזרחים.
היקף התוכנית שתובא לממשלה הוגדל ב-500 מיליון שקל נוספים, ל-6.5 מיליארד שקל, לאחר שהוחלט להכפיל את הקצבאות לאוכלוסיות החלשות המקבלות קצבאות מהביטוח הלאומי. כך, התוכנית צפויה להגדיל את כל תקציב שש תכוניות הסיוע מאז פרוץ משבר הקורונה לקרוב ל-200 מיליארד שקל.
1 צפייה בגלריה
1
1
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה על התוכנית
התוכנית צפויה לעבור ברוב גדול בממשלה, לאחר שבוצעו בה השינויים כדרישת חברי מפלגת כחול לבן וחברי כנסת נוספים בקואליציה, בהם גם מהליכוד. השינוי המרכזי שבוצע הוא שהמענקים לא יחלוקו באופן שווה לכל אזרחי המדינה, אלא באופן דיפרנציאלי.

מי יקבל את המענק?

בעקבות התיקונים שהוכנסו בתוכנית, שאותה יזם יועצו הכלכלי של ראש הממשלה, הפרופ' אבי שמחון, יקבלו את המענקים אזרחים המשתכרים עד 640 אלף שקל בשנה, בהתאם לדו"חות שהוגשו לשנת 2019, לפי המפתח הזה:
כל אזרחית ואזרח מגיל 18 ומעלה (שמלאו להם 18 עד 30 ביוני השנה) יקבלו 750 שקל. הורים לילדים יקבלו עבור כל ילד עד הילד השלישי (כולל) תוספת של 500 שקל.
במקרה של הורים גרושים יקבל את הכסף עבור הילדים ההורה שמקבל עבורם את קצבת הילדים מהביטוח הלאומי וההורה השני יקבל רק על עצמו 750 שקל.
קצבה כפולה יקבלו מי שזכאים לגמלת סיעוד, גמלת נכה נזקק, גמלת הבטחת הכנסה, תשלום חודשי לפי חוק המזונות ותשלום לעולה חדש נזקק הניתן על ידי משרד הקליטה.
מאחר שאין בידי הביטוח הלאומי פרטים על אזרחים מגיל 18 ומעלה שאינם מקבלים קצבאות ואינם מוכרים לביטוח הלאומי, יהיה על כל מי שלא יקבל את המענק לפנות בתוך שנה למוסד לביטוח לאומי ולדרוש את המענק. יצוין שהמענקים לא ייחשבו כהכנסה לצורך תשלום מס.
התוכנית תובא כבר היום גם לאישור ועדת השרים לחקיקה, וביום שני השבוע לאישור הכנסת, שם מצפים להעבירה עד ליום רביעי בשלוש קריאות.
עם זאת, עדיין עשויים להידרש תיקונים בתוכנית, בעיקר דרישת יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, לשלם את הקצבה עבור כל ילד במשפחה, עד גיל 18, גם מעבר לשלושת הילדים הראשונים.
ההערכות הן שתשלום המענקים יחל בשבוע הבא, לאחר אישור התוכנית בשלוש הקריאות בכנסת.
פורסם לראשונה: 22:30, 25.07.20