האם מדובר בהשפעה זמנית בשל הנטישה ההמונית של הישראלים לחו"ל, החום הכבד שמרחיק אנשים מהרחוב או שמדובר כבר בסימני האטה אמיתיים במשק? נתונים רשמיים לגבי הצמיחה ברבעון השני של 2022 עדיין אין, ובקניונים דווקא נרשמה עלייה במכירות, אך בעלי חנויות וסוחרים מרחבי הארץ ששוחחו עם כתבי "ידיעות אחרונות" ו-ynet העידו על ירידה משמעותית בפדיון.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
4 צפייה בגלריה
מרכז ירושלים ריק מקונים
מרכז ירושלים ריק מקונים
מרכז ירושלים ריק מקונים
(צילום: גד ליאור)

ירושלים

"ירידה של 30%-25% במכירות"
"אנחנו רואים האטה משמעותית בקניות במאות חנויות במרכז ירושלים. הסוחרים מדווחים לנו על ירידה של 25% עד 30% במכירות, והמצב רק החמיר בשבוע האחרון", אומר יו"ר האיגוד הארצי למסחר, עזרא עטיה, שמנהל גם כיועץ מס את ספריהם של מאות סוחרים ברחובותיה הראשיים של ירושלים.
"מצב כזה לא היה פה כבר מזמן והדאגה רבה", אומר עטיה. הגורמים לכך, לדבריו, הם בואם המועט של תיירים מחו"ל וגם של תיירים ישראלים לירושלים, יציאה רחבת היקף של הישראלים לחו"ל, שקונים שם אחרי שנתיים מוצרים שונים שלא ירכשו בארץ, ואווירה של "הולך להיות לנו רע יותר בכיס ובחשבון הבנק ולכן נחסוך כעת בהוצאות", כהגדרתו.
סיירנו בסוף השבוע במרכזה של ירושלים - ומצאנו עיר ריקה. מעט אנשים חלפו ברחובותיה המרכזיים, ובעיקר ב"משולש" המפורסם- הרחובות יפו, המלך ג'ורג' ומדרחוב בן יהודה, והרחובות המקשרים ביניהם. רוב החנויות היו ממש ריקות, והמוכרים עמדו משועממים בפתחי החנויות.
"אתה הראשון שנכנס אליי היום", התוודה המוכר אבי כהן, בחנות הבגדים ברחוב יפו בירושלים, שעתיים לאחר שפתח את החנות. "אני מעריך את הירידה בקניות בשבוע האחרון בעד 50 אחוז", אמר האיש. "שתי המוכרות הנוספות שלנו שוחררו כבר שלשום הביתה", סיפר בעצב.
בחנות הוותיקה "ארנקי ורשבסקי" אמרו הבעלים, בעל ואישה המנהלים את החנות במדרחוב בן יהודה מזה עשרות שנים, כי לא ראו מצב כה חמור כבר זמן רב: "אין תיירים בכלל. הישראלים קונים אפילו מזוודות ותיקים בחו"ל. עצוב מאוד".
במסעדות ובבתי הקפה מצאנו בשעת צהריים שרוב השולחנות נותרו מיותמים. המלצרית רותי עמדה ללא מעש ברחוב לונץ: "יש כל כך מעט אנשים, שהאוכל שנקנה, כמו ירקות ועוגות, פשוט יתקלקל". גם בעיר העתיקה העסקים לא טובים והסוחרים מיואשים. "בלי תיירים אין לנו שום הכנסות".
הדיווחים מהקניונים בעיר עדיין לא מראים ירידה בהכנסות, ולדברי הסוחרים בעיר "שם ממוזג וכאשר הירושלמים כבר הולכים לקנות, הם מגיעים לקניון". במרכז ירושלים ספרנו חמש חנויות מזכרות סגורות. לדברי עטיה, המשבר פוקד כמעט את כל הענפים- נעליים, ביגוד, מוצרי חשמל, שטיחים ותכשיטים.
4 צפייה בגלריה
תדהר טויכר, בעל בית הקפה פאזל, המקום ריק מלקוחות
תדהר טויכר, בעל בית הקפה פאזל, המקום ריק מלקוחות
תדהר טויכר, בעל בית הקפה פאזל, המקום ריק מלקוחות
(צילום: שרון צור)

חיפה

דילול בכמות הלקוחות
תדהר טויכר, הוא בעליו של קפה "פאזל" הפועל ברחוב מסדה בשכונת הדר בחיפה מאז שנת 1997. מדובר באחד העסקים הוותיקים ברחוב, שעבר מספר גלגולים. לדבריו בשבועות האחרונים מבחינים בתופעה של דילול בכמות הקהל.

עפולה

ירידה בפעילות
"אני מרגיש ירידה של כ-30% בפעילות ובמחזור של כל העסקים שלי, והכל בניגוד לציפיות. יצאנו מהקורונה ומגל הפיגועים ואנו בעיצומו של הקיץ, וצפיתי דווקא עלייה במחזור וקיבלתי בום לפנים. אני מנהל עסקים בעפולה שהושקעו בהם מיליונים ומתסכל מאוד שהם חצי ריקים והקהל לא מגיע, אם חלילה המצב הזה יימשך אצטרך לעשות חושבים לגבי העתיד, התחלתי לצמצם גם בכמות העובדים שלי, העסקתי בשיא יותר מ-25 עובדים והיום אני מעסיק רק 10 עובדים", כך תיאר אלמוג בוקרה.
בוקרה (29), שנולד וגדל בשכונת גבעת המורה בעפולה, יזם בשנים האחרונות הקמת מספר עסקים בתחום המזון וחיי הלילה. "אני מיוזמי השוק הישן, ובעפולה אני מנהל חמישה עסקים - שלושה פאבים ושתי מסעדות. התחלתי את העסקים כצעיר נמרץ והיום, לצערי, אני הכי פחות אופטימי מאז שנכנסתי לעסקים. יש חוסר ודאות, התחושה שלאנשים יש פחות כסף, הם יותר עצבנים, הכל התייקר מאוד ולאנשים יש הרבה פחות כסף לבילויים".
4 צפייה בגלריה
אלמוג בוקרה, בעל פאב. מדווח על ירידה בהכנסות
אלמוג בוקרה, בעל פאב. מדווח על ירידה בהכנסות
אלמוג בוקרה, בעל פאב. מדווח על ירידה בהכנסות
(צילום: גיל נחושתן)

טבריה

"אין כסף לפלאפל"
"לצערי, אני מרגיש ירידה בפעילות וזה מה שקורה לכל השכנים שלי בשוק בטבריה, כואב הלב, חנויות ריקות, אני מעריך שיש ירידה בין 30 ל-40 אחוז וזה לא רק באוכל אלא בכל התחומים, אני מרגיש שלאנשים אין כסף לאכול אפילו פלאפל, יוקר המחייה שוחט את הישראלים", כך אומר אילן חדד, בעל הפלאפל הטברייני הוותיק "ניפגש אצל אילן".
חדד, בן 58, מספר כי כבר חווה בעבר כבעל עסק תקופות טובות יותר וגם פחות. "אני לא רואה כאן תיירים, ויש זמן באמצע היום שאני מסתובב ועומד בלי אף קונה. השעה עכשיו 12:15 והכל ריק, וכרגע אין לי אף קליינט. זה עצוב, המצב יותר גרוע מאשר בתקופת הקורונה. אני מנסה לחשוב מה הסיבה ואין לי הסבר ברור, אם לאנשים אין את ה-20 שקלים למנת פלאפל אז המצב על הפנים. אני מקווה שאולי הממשלה החדשה תעשה משהו, פעם חיכיתי לתיירים ולצעירים ועכשיו בקיץ אין כלום".
4 צפייה בגלריה
הפלפל של אילן בטבריה
הפלפל של אילן בטבריה
הפלפל של אילן בטבריה
(צילום: אפי שריר)

באר-שבע

"המשכורת לא מספיקה"
"אין מישהו שלא מרגיש את הירידה במספר הלקוחות", אומר דניאל, בעל חנות רהיטים בעיר העתיקה בבאר-שבע הקיימת מזה 40 שנה. "יש פחות תנועה. אבל זה מורגש בכל הארץ, בכל הענף. אם מדובר במפעלים ואם בחנויות. מי שצריך רהיטים יקנה. אבל אנשים היום מפחדים לקנות כי הם לא יודעים למה לצפות".
שמעון ביטון, שעובד בבית קפה, אומר כי "יש ירידה עקבית בכמות הלקוחות. המצב גרוע. וזה לא חודש וחודשיים ושלושה. בשעות הצהרים ריק פה. בחודש האחרון אני מרגיש את זה יותר". "אנשים לא מגיעים", אומר יורם פרי, הבעלים של דוכן מיצים.
אורן, בעל חנות ממתקים בעיר: "אפשר לומר שיש ירידה בלקוחות. מה הסיבה לירידה? לאנשים כבר אין כסף. המחירים עולים והמשכורות אותו דבר. בנאדם עושה חשבון, אני אקנה לחם, ביצים או שוקולד? אנשים משתמשים בכסף קודם למה שחשוב. פעם אפשר היה לשלם חשבונות ומשכנתא והיה נשאר לבזבז על הילדים. היום עם אותה משכורת זה לא מספיק ואין איך לשלם על בילויים ומותרות".

"קונים בחו"ל"

נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין, אישר את את תחושות הסוחרים: "על פי דיווחים הזורמים אלינו אנחנו מבחינים בסימנים של תחילת מיתון. אנחנו שומעים את זה ממגזר הקמעונאות בכללותו, שיש התחלה של סימנים להאטה וירידה בביקושים".
לין מנה ארבע סיבות עיקריות לכך: "הישראלים נוהרים לחו"ל אחרי שנתיים של קורונה, החששות מהנגיף גוברים שוב, רמת התפקוד הלקויה בשדה התעופה בישראל מרתיעה תיירות חוץ, והרכישה המתגברת של הישראלים באונליין מספקי חו"ל ללא חיוב במס ערך מוסף פוגעת קשות בסוחרים בארץ".
גם מנכ"ל משרד הכלכלה, רון מלכא, אמר דברים דומים: "עדיין לא רואים כאן מיתון, אבל סימני האטה כבר ניכרים. ניתן לקוות כרגע שאנחנו לא בפתחו של מיתון כמו שחווינו בעבר".