נראה שהתחזיות הפסימיות שנשמעו בתקופת הסגרים בקורונה על עתיד הקניונים לאור העלייה שהייתה ברכישות אונליין, התבדו בשלב זה. הציבור חזר לקניונים ולא מוותר על חוויית הקנייה בחנויות. לפי נתוני חברת ריס מערכות מידע קמעונאיות, הקניונים ומרכזי המסחר רשמו עלייה במכירות ברבעון השני (אפריל עד יוני).
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
הנתונים מתייחסים לתאריכים מ-1 באפריל ועד 25 ביוני. עם זאת צריך לציין כי הרבעון השני כלל את פסח ואין להעיד בכך על הרבעון השלישי. בהשוואה לתקופה המקבילה ב-2019 (טרום הקורונה) נרשמה במרכזי ביג עלייה במכירות של 12%. בקניוני מליסרון עלייה של יותר מ-6% ובקניוני עזריאלי עלייה של יותר מ-2%.
1 צפייה בגלריה
קניון מלחה, ירושלים
קניון מלחה, ירושלים
קונים בקניון מלחה, ירושלים
(צילום: יואב דודקביץ)
בהשוואה של הרבעון השני ביחס לרבעון מקביל בשנת 2021 הרי שעזריאלי, ביג ומליסרון מראים, כל אחד, עלייה של 9% במכירות. כזכור נתוני המכירות ברבעון הראשון של 2022 היו מאכזבים מבחינת הקניונים בכך שלא הראו עלייה ביחס לתקופה המקבילה ב-2019 והיה חשש לקיפאון. יש לציין כי החברות שמפעילות את הקניונים רשמו רווחים גדולים ברבעון הראשון למרות נתוני המכירות, ונהנו מהכנסות גבוהות מהשכירות.
אתמול פרסמנו כי רשת תמנון הודיעה לקבוצת עזריאלי כי בכוונתה לפנות את כל סניפיה מקניוני הקבוצה על רקע מחלוקות על שכר הדירה ודמי הניהול, שלטענתה גבוהים מדי ומהווים 20% מהמחזור. היום טען אחד מראשי קבוצות הקניונים: "יש רכבת אווירית של רשתות בינלאומיות שמגיעות לארץ, וכולם מחפשים מיקומים. ויקטוריה'ס סיקרט שתפתח בפברואר הבא חנות ראשונה 400 מ"ר בקניון עיר ימים בנתניה מחפשת מיקומים נוספים. רשת אורבניקה מקבוצת קסטרו מתכננת פתיחת עוד 20 חנויות אורבניקה קטנות בפורמט החדש שלה. קבוצת סטורי, שמביאה כעת את מותג alo yoga, מחפשת להתרחב. קבוצת זארה מביאה את רשת LISCIS המוזלת ומחפשת מיקומים. הראל ויזל מביא כעת את רשת משקפי השמש Sunglass Hut ומחפשת מיקומים ועוד".
לדברי עומר אוגולניק, מנכ"ל קניוני מליסרון (קניוני עופר), "הרבעון הראשון הסתיים ללא עלייה במכירות והייתה אכזבה מהנתונים. אבל אנשים שכחו שהיה ברבעון הראשון את גל האומיקרון שפגע במכירות".
גורם בכיר אחר בענף אמר כי "חודש אפריל היה מצוין, אמנם זה בגלל חג הפסח, אבל גם ביחס לפסח בתקופה המקבילה בשנה שעברה החג היה טוב יותר. חודש מאי היה מאוזן ביחס לתקופה המקבילה, וחודש יוני מסתמן עם עלייה של 3% לעומת שנה שעברה. בגלל שהקניונים הם מנוע הטורבו של הצריכה בישראל, אנחנו יודעים לומר שהרבעון השני למרות התחזיות הקשות למיתון, שכרגע קיימות - יהיה רבעון טוב ואפילו יסתיים בעלייה במכירות של 5% עד 6% לעומת רבעונים מקבילים".
גורם בכיר נוסף הוסיף: "הרבעון השני היה רבעון טוב. יש עלייה ביחס ל-2019. יש יציבות, אין קטסטרופות ואין צניחה. מרכזי הביג עלו ב-10% במכירות. האופנה ברבעון הראשון תמיד חלשה במכירות, כי העיתוי הוא סוף החורף ועוד לא התחילה קולקציית הקיץ. בנוסף השנה פסח היה בתחילת אפריל לכן היה צפוי רבעון ראשון חלש. כולם יאכלו את הכובע ברבעון השני, כי הוא יותר טוב משמעותית מהרבעון הראשון. נכון שהתחזיות עגומות אבל עדיין נתוני המיקרו טובים".
גם דן פילץ, מנכ"ל דיזנגוף סנטר, מציין כי "מנתוני אפריל ומאי שיש בידינו, היה רבעון טוב וראינו עלייה בפדיונות אצל הסוחרים".