קצת פחות ביורוקרטיה: שירות התעסוקה, הביטוח הלאומי ומערך הדיגיטל הלאומי השיקו היום (חמישי) טופס אחיד מקוון שיאפשר מעתה הגשת בקשה לדמי אבטלה בביטוח הלאומי ורישום לשירת התעסוקה בטופס אחד בלבד. במשך שנים הייתה בתחום זה בירוקרטיה בלתי הגיונית שחייבה אזרחים למלא טפסים נפרדים, מה שגרם גם לא פעם לפרסום נתונים שונים על ממדי האבטלה מצד שני הגופים הממשלתיים. הדרישה לטופס מאוחד אף עלתה בדוח מבקר המדינה לפני כשנתיים.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו, האזינו לפודקאסט הכלכלי היומי "כסף חדש", וסמנו "כלכלה" בהתראות אפליקציית ynet
1 צפייה בגלריה
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
לשכת התעסוקה בחולון
(צילום: קובי קואנקס)
ההודעה על שיתוף הפעולה פורסמה היום כאמור, אך לא מבלי שהביטוח הלאומי ושירות התעסוקה ניהלו ביניהם במקביל עימותים מוזרים סביב הקרדיט להחלטה החדשה. בשירות התעסוקה רצו לפרסם על השינוי ביום ראשון הקרוב, אך בעקבות ויכוחי סרק סביב נוסח דברי ההסבר על ההליך החדש, הביטוח הלאומי החליט לפרסם אודות השינוי כבר היום.
בעקבות השינוי יועבר באופן אוטומטי המידע לכל אחד מהגופים. את הבקשה ניתן יהיה להגיש באזור האישי הממשלתי (Mygov) באמצעות הטופס הזה ובאתר הביטוח הלאומי.
לפי ההודעה, "נוכח הצלחת שיתוף הפעולה", מערך הדיגיטל הלאומי החל באפיון שירותים נוספים המשותפים לשני הגופים, במטרה להוסיף ולשפר את השירות המוצע לאזרח.
עד היום כאמור כל אזרח שיצא ממעגל העבודה וביקש לממש את זכאותו לדמי אבטלה, היה מחויב לפנות בהתאם לחוק אל שני גופים: הביטוח הלאומי ושירות התעסוקה.
באחריות הביטוח הלאומי לטפל בנושא הקצבה לדמי אבטלה, המשמשת לו כרשת ביטחון כלכלית עד לחזרתו למעגל העבודה בתקופת זכאותו. במקביל, שירות התעסוקה אחראי לסייע לו במאמצי חזרתו לעבודה תוך הפנייתו לעבודה מתאימה לכישוריו ולמשלח ידו, לשייכו לתכנית תעסוקה מותאמת לו ולספק עבורו סדנאות, קורסי הכשרה מקצועית וכלים תומכי השמה נוספים.
כעת, לאחר מילוי הטופס האחוד, יישלח מיידית המידע הנדרש לביטוח הלאומי ולשירות התעסוקה ומועד ההגשה יהווה כתאריך הרישום בשירות התעסוקה. כל זאת בכפוף להתייצבות בלשכת התעסוקה בתוך 15 ימים מרגע הגשת הטופס המקוון. כמו כן, מועד ההגשה ייקבע גם כתאריך תחילת הזכאות לדמי אבטלה מהביטוח הלאומי.
מ"מ מנכ"ל הביטוח הלאומי, ירונה שלום: "שיתוף הפעולה האמור חשוב על מנת להקל על המבוטחים ולחסוך מהם להגיע למספר גופים בו זמנית. אדם שאיבד את עבודתו צריך שיעניקו לו את המרחב לקבלת סיוע סוציאלי מהביטוח הלאומי ובמקביל, לאפשר לו חיפוש עבודה בנחת".
מנכ"ל שירות התעסוקה, רמי גראור: "מדובר בבשורה של ממש שתשים סוף לבלבול ולסרבול; לא עוד רישום כפול, לא עוד עיכובי זכאויות. כל דורש וכל דורשת עבודה יוכלו לממש את זכאותם לרשת הביטחון שתאפשר להם חזרה מיטבית למעגל העבודה".
מנכ"לית מערך הדיגיטל הלאומי, שירה לב עמי: "הטופס האחוד הדיגיטלי הוא חבל הצלה עבור אנשים מכל המגזרים ובכל מצב סוציו-אקונומי. משבר התעסוקה מקשה על התושבים מספיק, על המדינה לעשות כל מאמץ כדי להקל".