בשיתוף בנק הפועלים
המשק הישראלי כולו עומד בתקופה האחרונה בפני אתגרים משמעותיים, אך המגזר שנמצא בעמדה הפגיעה והשברירית ביותר, הוא ללא ספק אוכלוסיית העצמאים והפרילנסרים. מאות אלפי בעלי עסקים קטנים ועצמאים בישראל חשים שאין להם רשת ביטחון מספיקה לתקופות משבר ואת הכלים המתאימים להתמודדות.
אחד המפתחות החשובים ביותר בדרך לשיפור מצבם של העצמאים הוא מינוף הכוח המשותף האדיר שלהם כחלק מהמענה לקשיים הגוברים. פורום העצמאים והפרילנסים מבית ההסתדרות, אשר חבר לאחרונה לשיתוף פעולה עם בנק הפועלים, הוקם בדיוק לשם כך - איגוד כוחם של העצמאים בתור קהילה, שדרוג היכולות העסקיות שלהם ויצירת שיתופי פעולה והטבות צרכניות שלא היו נגישות להם עד כה.
2 צפייה בגלריה
תכננו מעכשיו את ההשקעות
תכננו מעכשיו את ההשקעות
תכננו מעכשיו את ההשקעות
(צילום: shutterstock)
על רקע יוקר המחייה המאמיר ואי הוודאות סביב המצב של המשק הישראלי, אחד האתגרים המשמעותיים ביותר עבור עסקים קטנים ועצמאים בתקופה הנוכחית הוא מציאת דרכים יעילות לצמצום בהוצאות – לצד זיהוי הזדמנויות להתפתחות. שוחחנו עם איתי צור, מרצה ויועץ עסקי מטעם המרכז לצמיחה פיננסית מבית בנק הפועלים ושותף בחברת אימפקט, יעוץ והדרכה עסקית, אשר שיתף אותנו ב-6 הצעדים בדרך.
1. להבין שאי אפשר לשלוט על חלק מסעיפי ההוצאות
לפני הכל, חשוב להפנים שיוקר המחיה בישראל גבוה ונמצא במגמת עלייה. לא תמיד יש לעסק את המינוף מול הגוף שמולו. "אי אפשר להתמקח עם העירייה על ארנונה או עם חברת חשמל על תעריף החשמל", אומר צור. מחירי ביטוח הרכב עלו באופן רוחבי עבור כל בעלי הרכבים, לא משנה כמה סקרי שוק תעשו. בשלב זה, העסק צריך להבין שזו הסיטואציה ולעצור לרגע לפני שמקבלים החלטות.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
2. להילחם באפקט הסטטוס קוו (לפני שזה מאוחר מידי)
'אפקט סטטוס קוו'. אנשים אוהבים את הנוחות שלהם ולא אוהבים שינויים, גם אם המציאות לא אידיאלית. לדוגמה: אם לבעל עסק יש נותן שירות כלשהו כבר 20 שנה והוא אינו מרוצה ממנו, עדיין יהיה לו קשה לעשות את הפעולה הפרו-אקטיבית לשינוי המציאות. "לעתים הקרובות השינוי מגיע רק כשהחרב מונחת על הצוואר, ואז יכול להיות שזה יהיה מאוחר מידי", מסביר צור.
המסקנה היא להתחיל כבר עכשיו לחשוב על שינוי. להבין שמדובר בדבר טוב לעסק.
3. לפרק את העסק לתתי-יחידות של רווח והפסד
צור ממליץ לקחת את העסק ולפרק אותו לתתי-יחידות של רווח והפסד.
עסק כמו מספרה יכול להתפרק לסגמנט של גברים ושל נשים. עבור רואה חשבון, כל לקוח הוא תת-יחידה. חנות של מוצרי בריאות יכולה לחלק את הסגמנטים לפי פעילות בחנות הפיזית ומכירות אונליין באתר.
איתי צור, מרצה ויועץ עסקי איתי צור, מרצה ויועץ עסקי. צילום: אלבום פרטי
הודות לחלוקה ליחידות הרווח הקטנות ביותר, אפשר לראות יותר בבהירות את הכדאיות בכל יחידה בעסק. "בתור דוגמה: במספרה, ייתכן ואפשר להעלות את מחיר התספורות לגברים באחוז מסוים, או בכלל להתמקד בנשים בלבד".
4. לשאול את השאלות הקשות על כל יחידת רווח
באשר לכל יחידת רווח, על בעל העסק לשאול את השאלה הבסיסית ביותר- האם היא בכלל רווחית? אין צורך להסתבך בחישוב ההוצאת באופן יחסי - אפשר לחשב רווח גולמי של הוצאות ישירות מול הכנסות ישירות, כדי להבין באופן כללי את התמונה. בנוסף, חשוב להבין מהי המגמה של הרווחים – האם היא יורדת? עולה? מדשדשת?
השאלות הקשות לגבי כל סגמנט מקלות על קבלת החלטות נקודתיות יותר. "ההחלטות יכולות להיות לוותר, לייעל, להעלות מחירים", מסביר צור. "לפעמים מגלים סגמנט חדש בבדיקה. אותה מספרה יכולה לגלות סגמנט של מכירת מוצרים נלווים שם הרווח גדול יותר מסגמנט תספורות לגברים, למשל, ויהיה משתלם לפתוח חנות אונליין קטנה".
5. לקבל את הכלים המתאימים לפני שנכנסים למו"מ עם הספקים
רגע לפני שנכנסים לתהליך של משא ומתן מול ספקים ותיקים בניסיון לצמצם בהוצאות, צור ממליץ לפתח כלים ולמידה באופן שוטף בעזרת מומחים בתחום. "אפשר למצוא יועצים עסקיים במחיר סמלי במרכז לצמיחה פיננסית או במעו"ף, שיכולים ללוות אתכם בתהליכים רבים. לא צריך לעשות הכול לגמרי בעצמנו".
אם גיליתם שהרווחיות הגדולה ביותר נמצאת בסגמנט מסוים וההחלטה היא לקדם אותו, אפשר לקחת מומחה לשיווק דיגיטלי כדי להגדיל את ההכנסות של אותו סגמנט.
6. לא לשכוח לקבל את כל הזכויות וההטבות המגיעות לכם
לסיום, צור מזכיר לבעלי עסקים לנצל באופן מלא את הזכויות וההטבות מטעם המדינה, על פי הסטטוס של העסק ושל בעל העסק: הלוואות מסובסדות בערבות המדינה, הנחות למילואימניקים (ארנונה, רישיון רכב ועוד), פיצויים לפי מיקום העסק, תכנית ליווי ללא תשלום או בתשלום סמלי ועוד.
במבט לעתיד, צור מתריע כי המשק נכנס עשוי להיכנס לתקופה מאתגרת. "נקודת המוצא של עסקים כיום צריכה להיות עלייה בהוצאות וירידה בהכנסות בעקבות אי הוודאות שגורמת ללקוחות להוציא פחות כסף, מה שהופך את 2024-2025 לשנתיים דרמטיות וקריטיות".
בשיתוף בנק הפועלים