האינפלציה בלונדון נותנת את אותותיה גם על שוק השכירויות: 4 מתוך כל 10 שוכרים עזבו בשנה החולפת את עיר הבירה האנגלית בעקבות מחירי השכירויות. מדובר ביותר מ-90,000 משקי בית, שנטשו, כך לפי דוח של חברת התיווך Hamptons International, שפורסם בסוכנות הידיעות בלומברג.
זו הכמות הגדולה ביותר של שוכרים שעזבה את לונדון מזה יותר מעשור, ויותר מפי 2 מהכמות ב-2012.
>> לסיפורים החשובים והמעניינים בכלכלה ובצרכנות - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו והאזינו לתוכנית כסף חדש ב-ynet radio
1 צפייה בגלריה
הביג בן והפרלמנט
הביג בן והפרלמנט
לונדון
(צילום: גלעד ילון)
"ההתייקרות המהירה של דמי השכירות בלונדון בשנה האחרונה הותירה מספר שיא של דיירים שמחפשים אופציות זולות יותר", אמרה אניישה בוורידג', ראש מחלקת המחקר ב-Hamptons International.
שכר הדירה החודשי הממוצע ששולם בעסקת שכירות חדשה בלונדון זינק ב-9.1% תוך שנה ל-2,141 פאונד, כאשר בכל אנגליה הייתה עלייה של 8% במחיר השכירויות באותה התקופה. תושבי לונדון הוציאו יותר מפי 2 על שכירות מאשר בשאר בריטניה, כשהמחיר הממוצע בערים האחרות עמד על 987 פאונד לחודש.
מדובר גם בשינוי מגמה לעומת שנת 2021, אז בשיא מגפת הקורונה, יותר בעלי דירות עזבו את לונדון מאשר שוכרים, לראשונה מזה עשור. המצב הנוכחי של השוכרים כל כך קשה, כאשר 8% מהם מתקשים לעמוד בשכירויות ונמצאים בפיגור של שלושה חודשים בתשלום.
הסיטואציה הנוכחית מאלצת אלפי שוכרים בלונדון לחפש עסקאות זולות יותר. בטנדרידג', רובע שנמצא דרומית לבירה, מחצית מהשוכרים עזבו בשנה שעברה, אבל הם שמרו על עבודתם מכיוון שהתאפשר להם לעבוד מהבית, וגם אם לא הם העדיפו לבצע את הנסיעות הארוכות מאשר לשכור דירה באיזור במחיר גבוה.
המעבר של שוק העבודה למצב היברידי מאז פרוץ מגפת הקורונה גרם לכך שפחות דיירים בלונדון שעוזבים את העיר גם מתפטרים מעבודתם. רק 22% מהנוטשים עזבו מסיבות שקשורות לעבודה בשנת 2022, ירידה של 32% לעומת חמש השנים הקודמות, כך לפי Hamptons International.
למעשה, העוזבים שוכרים דירות במחיר שפוי יותר, ואף גדולות יותר. הדוגמה הטובה ביותר לכך היא מחירי השכירות בדירות חדר, שאופייניות ללונדון, שהתייקרו יותר מאשר דירות גדולות, זה החודש השביעי ברציפות, מה שמהווה תמריץ נוסף לשכור דירות גדולות יותר בפרברים.
"אנו מצפים שמספר השוכרים שעוזבים את לונדון ימשיך לעלות בעתיד הנראה לעין", אמרה בוורידג'. "כאשר הדורות הצעירים נוטים פחות להחזיק בית משלהם, סביר יותר שהעוזבים יהיו שוכרים ולא בעלי נכסים".